موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
«تاج سر کرانه» اثري خواندني از محمد ولي‌زاده

پلي از تاريخ به داستان

01 خرداد 1392 15:20 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4 با 1 رای
پلي از تاريخ به داستان
 

شخصيت‌هاي تاريخي، گنجينه‌هاي نابي براي داستان‌نويسان هستند. نويسندهْ هوشمند مي‌تواند از هر فراز زندگي يک مبارز داستاني خواندني براي مخاطب خود به ارمغان بياورد. اتفاقا اين گونه آثار داستاني که در مرز مشترک داستان و تاريخ قرار مي‌گيرند و به بازآفريني داستاني تاريخ مي‌پردازند طرفداران خاص خود را دارند چرا که در اينگونه آثار حجاب ذهن مولف کمتر بين مخاطب و اثر هنري قرار مي‌گيرد.

«تاج سر کرانه» نوشتهْ محمد ولي‌زاده، روايتي داستاني از زندگي و مبارزات رئيس‌علي دلواري است که به همت انتشارات آئينه جنوب منتشر شده‌است. اثري که موفق شد عنوان برگزيدهْ نخستين دوره جايزه ملي کتاب خليج فارس را کسب کند و در مدت کوتاهي به چاپ پنجم برسد.

نويسنده کوشيده ظرفيت‌هاي داستاني زندگي رئيس‌علي دلواري را دريابد و با استفاده از آنها اثري خواندني بيافريند که ضمن آشنا کردن مخاطب با انساني بزرگ که زندگي خود را بر سر مبارزه براي استقلال گذاشت، لذت خواندن يک اثر داستاني را نيز تجربه کند. «تاج سر کرانه» به بهانهْ مرور بر زندگي رئيس‌علي دلواري فرازهاي خواندني و درخشان تاريخ دشتستان، بوشهر و اقليم خليج فارس را ورق مي‌زند. از شهداي مبارزه با استعمار انگليس مي‌گويد. از رنج و سختي مردم دلوار مي‌گويد که خانه‌هايشان زير شليک توپ‌هاي سنگين انگليسي ويران شد. از هجوم چهار ناو انگليسي به سواحل خليج فارس مي‌گويد و از همه تلخ‌تر از خيانت‌ها و کوته‌فکري‌ها مي‌گويد.

اگرچه رئيس‌علي دلواري را همواره با مبارزاتش بر عليه استعمار انگليس به ياد مي‌آوريم اما سخت‌ترين بخش کار نويسنده اشاره به اختلافات قومي و قبيله‌اي سران تنگستان است که روند مبارزه بر عليه دشمن خارجي را کند مي‌کند. اختلافاتي که نهايتا به حذف رئيس‌علي دلواري مي‌انجامد. افراد اسم و رسم داري که چشم ندارند محبوبيت و رهبري رئيس‌علي در روند مبارزه را ببينند نهايتا تصميم مي‌گيرند مخفيانه او را از سر راه بردارند. 

 

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • پلي از تاريخ به داستان
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.