موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
شاعر سرشناس کُرد

«شیرکو بیکس» درگذشت

15 مرداد 1392 05:24 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3 با 1 رای
«شیرکو بیکس» درگذشت

  به گزارش خبرگزاری مهر، شیرکو بیکس شاعر مطرح کرد روز یکشنبه 4 آگوست پس از چندین روز دست و پنجه نرم کردن با سرطان لوزه در یکی از بیمارستان‌های سوئد درگذشت و این خبر از سوی مسئول بخش سلیمانیه اتحادیه نویسندگان کرد، سلام مصطفی تائید شد.

بیکس چند روزی بود که برای معالجه کردستان عراق را به مقصد سوئد ترک کرده بود و در یکی از بیمارستان‌های این کشور تحت مراقبت‌ها ویژه قرار داشت اما دیروز توان مبارزه با سرطان را از دست داد و جهان شعر را تنها گذاشت.

شیرکو بیکس دوم ماه می 1940 در شهر سلیمانیه عراق به دنیا آمد. پدرش فائق بیکس از شاعران مطرح روزگار خود بود. شیرکو بیکس در پی شعرهایی که علیه رژیم بعث سرود، در سال 1987 به ناچار دیار خود را ترک کرد و راهی سوئد شد و در سال 1992 به وطنش بازگشت.

او در 1968 اولین مجموعه شعرش را به نام «مهتاب شعر» منتشر کرد و تا پایان عمر چندین مجموعه شعر دیگر سرود که از آن جمله می‌توان به دو سرو کوهی، عقاب، رود، سپیده دم، آفات، کرکس، عطشم را شعله فرو می‌نشاند، دره پروانه‌ها، صلیب، مار و روز شمار یک شاعر، سایه و آزادی، این واژه بی‌آبرو نام برد که این آثار علاوه بر کردی، به زبان‌های فرانسوی، ایتالیایی، سوئدی، عربی و چند زبان دیگر ترجمه و چاپ شده‌اند.

در ایران نیز در مجموعه‌هایی از او همچون منظومه بلند دره پروانه (ده‌ربه‌ندی په‌پووله) و آزادی، این واژه بی‌آبرو با همت محمد رئوف مرادی ترجمه و به چاپ رسیده است. از بیکس دو نمایشنامه منظوم و همچنین ترجمه کردی «پیرمرد و دریا» نوشته ارنست همینگوی و «عروسی خون» اثر فدریکو گارسیا لورکا چاپ شده است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «شیرکو بیکس» درگذشت
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.