موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
سوم مهرماه

سالروز تولد «شل سیلوراستاین»

04 مهر 1392 00:01 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 2 با 1 رای
سالروز تولد «شل سیلوراستاین»

 امروز چهارشنبه - سوم مهرماه - هشتادوسومین سالروز تولد «شل سیلوراستاین»، شاعر، نویسنده و کاریکاتوریست سرشناس آمریکایی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) «یک زرافه و نصفی»، «درخت بخشنده»، «کسی یک کرگدن ارزان نمی‌خواد؟»، «جایی که پیاده‌رو تموم میشه»، «نوری در اتاق زیر شیروانی»، «آشنایی قطعه گم شده با دایره بزرگ» و «با همه مخلفات» تنها بخشی از آثار این هنرمند سرشناس هستند که زبان فارسی ترجمه شده‌اند.

«شل سیلوراستاین» با نام کامل «شلدون آلن سیلورستاین» در 25 سپتامبر 1930 در شیکاگو متولد شد. او هرگز نمی‌خواست که برای بچه‌ها بنویسد و با اصرار یکی از دوستانش که نویسنده‌ی کودکان بود، پا به دنیای ادبیات کودک گذاشت و سبکی جدید را بنیان نهاد.

او از کودکی استعداد ذاتی خاصی در نقاشی و نوشتن داشت. خودش بعدها در جایی می‌نویسد که این دو کار یعنی نقاشی و نوشتن تنها اموری بودند که وی در آنها موفق بود.

داستانهای او به زبان‌های مختلف ترجمه و از سوی ده‌ها میلیون کودک در سراسر جهان خوانده می‌شوند. او در برخی از کتاب‌های کودکان، بویژه در کارهای آغازینش خود را با نام «عمو شلبی» معرفی کرده است.

او در یکی از مصاحبه‌هایش می‌گوید: «وقتی ۱۰-۱۲ سالم بود، ترجیح می‌دادم که یک بازیکن بیس‌بال باشم تا اینکه با دخترها وقت بگذرانم. اما من نه بازیکن خوبی بودم و نه می‌توانستم خوب برقصم. پس شروع کردم به طراحی و نوشتن. خوشبختانه کسی را نداشتم که تحت تاثیرش قرار بگیرم و کارش را کپی کنم. من شیوه خاص خودم را داشتم. آثارم را بدون شناخت از تربر، پرایس و بنچلی خلق کردم. حدود ۳۰ سالم که بود کارهای آنها را برای اولین‌بار دیدم.»

شکوفایی استعدادهای او به دوران قبل از خدمت در ارتش آمریکا در دهه 50 برمی‌گردد. او در ژاپن و کره مستقر شد. امروز اگرچه او را به عنوان شاعر و نویسنده‌ی کودکان می‌شناسند، اما آثارش میان بزرگسالان نیز بسیار محبوب هستند.

او در دهه 1950 و 1960 از طرف مجله‌ای که در آن کار می‌کرد به نقاط مختلف جهان سفر کرد و رهاورد سفرهایش را در یک کتاب جمع‌آوری کرد. دهه چهارم زندگی‌اش را سپری می‌کرد که با تشویق ویراستارش اقدام به سرودن اشعار کودکان کرد.

عموشلبی در عرصه تئاتر نیز حضور پررنگی داشت و در طول عمر خود بیش از 100 نمایشنامه تک پرده‌ای نوشت. اثر «پسری به نام سو» جایزه‌ی گرمی سال 1970 را برایش به همراه آورد.

وی روز 10 می 1999 بر اثر حمله قلبی درگذشت. 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • سالروز تولد «شل سیلوراستاین»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.