موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
معاون موسسه خانه كتاب:

قانون مميزي نيازمند شفاف سازي است

13 مهر 1392 16:24 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
قانون مميزي نيازمند شفاف سازي است
« علي اوجبي» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا در مورد وضعيت مميزي در كشور بر ضرورت وجود آن تاكيد كرد و گفت‌: آثاري كه جنبه ابتذالي داشته و يا به لحاظ محتوايي سخيف هستند نبايد مجوز چاپ براي آنها صادر شود.

وي ادامه داد: معتقدم آثاري كه حتي باورهاي ما را به صورتي استدلالي نقد مي كند بايد مجوز چاپ بگيرد، در سيره معصمومين (ع)‌نيز آمده است به انديشه هاي مخالف كه جنبه استدلالي دارند هم بايد اجازه بروز و ظهور داد، در چالش ها و انتقاد است كه نظر درست نمايان مي شود .

اوجبي تاكيد كرد‌:‌ هر چه معيارهاي مميزي شفاف‌تر باشد، ناشران و نويسندگان با معيارهاي آن بيشتر آشنا خواهند شد، بخشي از مشكلات فعلي ناشي از كم آگاهي ناشران و نويسندگان از معيارهاي مميزي كتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. سپردن مميزي به ناشران هم نياز به كارشناسي بيشتر دارد.

معاون فرهنگي موسسه خانه كتاب توضيح داد‌:اكنون با كتاب هاي زرد در حوزه شعر و ادبيات روبه رو هستيم كه مجوز چاپ مي گيرند يا برخي آثار ديني به بازار عرضه مي شود كه متخصصان حوزه دين آن را توليد نكرده اند، اين قبيل افراد فارغ از اينكه بايد در اين عرصه ساليان سال قلم زده باشند، خود را صاحب نظر مي دانند.

اين مقام مسوول در موسسه خانه كتاب در مورد اعمال سليقه در بحث مميزي نيز گفت‌: شوراي انقلاب فرهنگي در اين جهت اصولي را تدوين كرده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مسول عمل كردن به آن است، امكان دار د ما در تطبيق اصول دچار خطا شويم .

اوجبي با ياد‌آوري اينكه كساني كه در حوزه مميزي فعاليت مي كنند دايره انتخاب محدودي هستند افزود: هر كار انساني عاري از خطا و دخل و تصرف راي و عقيده نيست، بحث مميزي و مساله اعمال سليقه موضوعي بوده كه بايد كارشناسي شود. به نظر بهره مندي از نظرات هيات علمي و صاحب نظران در اين عرصه بسيار مفيد خواهد بود.

وي در مورد كافي بودن قانون موجود مميزي در كشور اظهار داشت : در هر دوره اي و باتصويب هر قانوني آزمون و خطا هم وجود دارد به نظر بازنگري در بخش هاي از اين قانون مي تواند موثر باشد.

معاون فرهنگي موسسه خانه كتاب در مورد راهكارهاي افزايش سرانه مطالعه در كشور با توجه به آمار اعلام شده اخير كه اين سرانه نسبت به سال گذشته هيچ تغييري نكرده است افزود: اين موضوع با بحث اقتصاد ارتباط مستقيم دارد، در صورت بهبود وضعيت معيشتي ،اين كالا همچون ديگر اقلام ضروري زندگي در سبد خريد كالاي مردم جاي خواهد گرفت.

به گفته اين مقام مسوول در خانه كتاب، اگر كتاب هاي خوب به اندازه در اختيار مردم گذارده شود قطعا گرايش مردم به مطالعه هم افزايش خواهد يافت. 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • قانون مميزي نيازمند شفاف سازي است
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.