موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

حافظ پژوه ایتالیایی «شاه خوبان» را به ایتالیا می‌برد

24 مهر 1392 01:57 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
حافظ پژوه ایتالیایی «شاه خوبان» را به ایتالیا می‌برد

  کارلو سکونه، ایران‌شناس و حافظ پژوه ایتالیایی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، درباره تازه‌ترین اثر زیر چاپ خود، بیان داشت: به تازگی یک ترجمه از «صد میدان» خواجه عبدالله انصاری هروی انجام داده‌ام.

وی با بیان اینکه قبلاً از «احمد غزالی» یک اثر را به زبان ایتالیایی ترجمه و منتشر کردم، اضافه کرد: اکنون در حال انجام تعریف موضوعی ادبیات فارسی هستم که جلد اول بر موضوع «سفرهای روحانی» و جلد دوم بر موضوع «عشق و میخانه» متمرکز است.

سکونه ادامه داد: دو جلد فوق در ایتالیا منتشر شده‌اند و اکنون جلد سوم آن در دست تهیه است که تقریباً موضوع آن به «شاه خوبان» یعنی شاهد در شعر حافظ و در شعر شاعران دیگر کلاسیک ادبیات فارسی اختصاص دارد که این اثر سال آینده در ایتالیا منتشر می‌شود.

بر اساس این گزارش، «کارلو سکـونه» در سال 1952 در شهر «پادووا» به دنیا آمد. در رشته‌ زبان‌های شرقی در دانشگاه ونیز با دریافت حداکثر نمره فارغ‌التحصیل شد. پایان نامه وی تحقیقی بر عطار و ترجمه منطق الطیر بوده که چند سال بعد به چاپ رسید.

در سال 1987 در رشته‌ علوم سیاسی با پایان‌نامه‌ای تحت عنوان «دولت و اقتصاد از دیدگاه راتناو» تحصیلات را به اتمام رساند. برای تکمیل تحصیلات و آشنایی فرهنگی، به ایران و کشورهای مسلمان نظیر ترکیه، سوریه، افغانستان، پاکستان، اردن، مراکش، تونس و ازبکستان سفر کرد.

کارهای عمده وی بیشتر تحقیق در زمینه ادبیات فارسی عرفانی ـ اسلامی و نگارش مقالات متعدد در مجلات ادبی و مذهبی است و نیز کتاب‌های قابل توجهی در‌‌ همان زمینه چاپ کرده و به طور موازی در زمینه اسلام نیز پژوهش‌هایی تاریخی ـ دینی انجام داده است، به ویژه در باب رابطه‌ بین کتاب‌های مقدس و ادبیات مذهبی ـ  عرفانی و طبیعتاً این فعالیت‌ها هم اکنون ادامه دارند.

در سال‌های 2001 - 1993 به تدریسِ اسلام‌شناسی در انستیتوی علوم دینی در شهر «ترِنتو» در ایتالیا همت گماشت و از سال 1999 در دانشگاه پادووا تدریس تاریخ و فرهنگ کشورهای مسلمان را به عهده دارد. از سال 2002 رسماً به عنوان محقق زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه زبان و ادبیات خارجی در شهر بلونیا شروع به کار کرده که ‌هم‌زمان با تدریس ادبیات فارسی و نیز تاریخ تفکر اسلامی است.

او با مجله‌های متعددی همکاری می‌کند که از جمله می‌توان به «مطالعات پادووایی» و «ایمان امروزین» اشاره کرد، همچنین وی مؤسس «ASTREA» سازمان مطالعات و تحقیقات اروپایی ـ آسیایی است و مدیریت مجله‌ بین‌المللی «دفترهای مطالعات هندی ـ مدیترانه‌ای» را به عهده دارد. این مجله مطالعات تم‌ها و موضوعات فیلولوژیک، ادبی و تاریخی ـ مذهبی را از دیدگاهی تطبیقی و همه فرهنگی منعکس می‌کند. 

استاد سکونه همراه با استاد السّاندرو گروسّاتو در سال 2011، مجله آنلاین «آرشیو مطالعات هندی ـ مدیترانه‌ای» را راه‌اندازی کردند که در آن مقالات فرهنگی قابل توجهی گنجانده شده است.

استاد سکونه در کنگره‌های مختلف ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی درایتالیا و خارج و هر از گاهی در کنفرانس‌هایی چند سخنرانی کرده است.

از 2008 مسئول دپارتمان زبان و ادبیات خارجه‌ دانشگاه بلونیا در CISDI (کانون روابط میان دپارتمان علوم اسلامی) شده است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • حافظ پژوه ایتالیایی «شاه خوبان» را به ایتالیا می‌برد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.