موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
دوشنبه 6 آبان _ دانشگاه تهران

همایش ادبی «سوختگان وصل»

04 آبان 1392 21:35 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.67 با 3 رای
همایش ادبی «سوختگان وصل»

به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» سعید حدادیان در کنفرانس خبری این همایش که امروز در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: دفتراین نهاد سال 1392 به دستور حجت الاسلام ابوترابی تشکیل شدکه مسئولیت آن تاکنون بر عهده من بوده است.

دبیر همایش سوختگان وصل  ادامه داد: در آن سال که منصوب به امیرالمومنین علی(ع) بود شب شعر یا عصر شعر علوی را برگزار کردیم که زنده یاد قیصر امین پور در آن شرکت کرد و در آنجا داوری آثار صورت گرفت از همان ابتدا در خدمت مرتضی امیری اسفندقه، شاعر در بخش شعر بودیم که جلسات هفتگی را تا امروز برگزار می کرد.

وی ادامه داد: یک دوره سیزده ساله این جلسات برگزار می شد که ما در این دوران از مشورت های دیگر بزرگان استفاده کردیم همچنین یک دوره جلسات فوق العاده ای تحت عنوان شناخت سبک هندی توسط استاد ساعد باقری برگزار نمودیم همچنین به مناسبت های مختلف از جمله زلزله بم، ماه مبارک رمضان و غیره، شب شعر برگزار کردیم.

حدادیان با اشاره به اینکه سلسله همایش های ادبی سوختگان وصل از دهه هشتاد آغاز گردید عنوان کرد: در آغازین دهه هشتاد با رکود برنامه های ادبی پیرامون دفاع مقدس مواجه شدیم که به عنوان مثال کنگره سالانه شعر دفاع مقدس به دو سالانه تبدیل شد نگرانی ما از این مطلب ما را بر آن داشت تا برای تقویت جریان ادبیات دفاع مقدس طرح و عملیاتی داشته باشیم.


وی در همین زمینه افزود: نکته اولی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که نباید از وجود ظرفیت بسیار فراوان و متراکم موجود در برنامه هشت سال دفاع مقدس غافل شد در واقع ادبیات ضد جنگ ادبیاتی است که به واسطه ویژگی های هشت سال دفاع مقدس نباید وارد عرصه ادبیات ما می شد چرا که دفاع ما برای خدا بوده و هر چیزی که برای خدا باشد زیبا است.

دبیرهمایش ادبی سوختگان وصل در ادامه نیاز به رمزگشایی از موضوعات جدید و بکر پیرامون دفاع مقدس را یکی دیگر از نکته های دانست که باید به آن توجه داشت و عنوان کرد: نیاز به تجزیه موضوعات و توجه به جزئیات برای ثبت ادبی در تاریخ، عدم آشنایی نسل به رشد رسیده دهه هشتاد با عناوین، موضوعات و مؤلفه های شعر و ادب دفاع مقدس مواجه شدن با استعدادهای ادبی که از گستره جدیدی برخودار بودند و نیاز فراوان به مشق کردن معارف در جریان دفاع مقدس، از دیگر موضوعاتی بود که مورد توجه قرار داشت.

حدادیان ابراز داشت: سال اول برگزاری همایش را با جانبازان شیمیایی شروع کردیم از سال 81 حدود هفت سال در بخش داستان، در خدمت حمید باباوند بودیم که جلسات هفتگی برگزار می شد لذا از همان سال که نکوداشت شهدای تفحص برگزار می شد بخش داستان هم اضافه گردید اما در سال 81 تصمیم گرفتیم که در چهار مقوله عکس، خاطره، داستان و شعر برنامه برگزار کنیم اما چون از بنیه مالی برخوردار نبودیم نتوانستیم بخش عکس را ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه سال 83 به نکوداشت ابوترابی و آزادگان اختصاص داشت، عنوان کرد: سوختگان وصل 3، تحت عنوان فصل صبوری، سوختگان وصل 4 تحت عنوان پشت پلک آسمان ویژه نکوداشت مفقودین، سوختگان وصل 5 تحت عنوان اگر غم لشگر انگیزد..... ویژه نکوداشت همسر جانبازان بود در سال 87 دو برنامه برای شلمچه و هویزه برگزار کردیم که هویزه به نکوداشت شهید علم الهدی اختصاص داشت، همایش سوختگان وصل 8 ویژه نکوداشت شهدای جزیره مجنون بود.

دبیرهمایش ادبی سوختگان وصل ادامه داد: از دهه 86 به بعد به این نتیجه رسیدیم که کنگره دفاع مقدس تقویت شده است وقتی مشاهده شد که راهیان نور، دانش آموزان و دانشجویان را به مناطق جنگی می برد ما هم به واسطه آن برخی از مناطق جنگی که از ویژگی خاصی برخوردار هستند را در منطقه شلمچه، هویزه و مجنون به کار گرفتیم در سال 91 به لحاظ تذکر مقام معظم رهبری در جلسه ای که با شاعران آئینی داشتند نسبت به اینکه فرمودند علاقه داریم پیرامون جانبازان شهید شعر گفته شود، همایشی تحت عنوان سیر و سلوک آسمان برای نکوداشت جانبازان شهید در بخش شعر و داستان برگزار کردیم یکی دیگر از برنامه هایمان در همان سال برگزاری همایش راز منور ویژه نکوداشت شهدای علمی بود که امسال هم همایشی تحت عنوان آب و آینه در بخش شعر و داستان ویژه نکوداشت مادران شهدا خواهیم داشت.

حدادیان اظهار داشت: دهه 90 دهه ای است که با پرکشیدن خیل عظیمی از پرندگانی که سایه پروازشان بر سر ما بوده مواجه می شدیم، مادران و پدران شهدا از کوچه های شهدا کوچ می کنند لذا ما باید مادران و پدران شهدا را تکریم کنیم و از این بستر گسترده و پرروزی برای ارتقای خودمان استفاده کنیم.

وی افزود: جالب اینجاست که در این دوره به شهادت داوران قصه و داستان و به دلیل موضوع با شکوه همایش ما از کم و کیف مرتفع تری برخوردار هستیم طبیعی است نام بلند مادر به تنهایی می تواند قله رفیعی برای رهنوردی قلم های مختلف باشد آنگاه که بر واژه گرانقدر، مبارک، صمیمی، مهربان و زیبایی مادر، پسوند شهید اضافه می شود باشد که در پرتو این آفتاب با جان خویش گرما و روشنی را حفظ کنیم.

وی افزود: ما از طریق شبکه های مختلف سیما و روش های مختلف تبلیغ توسط رسانه های گوناگون اقدام کردیم از محرم سال گذشته مشخص شده بود که موضوع همایش نکوداشت مادران شهدا باشد اما تبلیغ جدی به بهار سال 92 بر می گردد، مهلت دریافت آثار تا دهم مهرماه تمدید شد و پس از ثبت نام و دسته بندی آثار مرحله اول داوری 15 مهرماه برگزار گردید آثار توسط هیئت داوران که سه نفر بودند بدون اسم داوری شدند، آثار بالغ بر 1200 اثر از سراسر کشور بود که البته محدودیت سنی، تحصیلات و جغرافیایی برای شرکت کنندگان وجود نداشت.

حدادیان ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از مسابقات که در آنها تعداد سه تا پنج برگزیده انتخاب می شوند معمولاً با انتقاد رده های بعدی مواجه می شد و اثر معنوی موضوع و شخصیت مسابقه و همایش را خدشه دار می کرد و به دلیل نو و بکر بودن موضوعات و تشویق بیشتر شرکت کنندگان ما  تاکنون به تعداد زیر بیست نفر از شرکت کنندگان جایزه نداده ایم.

وی در همین زمینه افزود: در این همایش رتبه بندی صورت نمی گیرد و در این دوره فقط 15 نفر به دلیل کوتاهی روزها و کمبود عرصه برای شعر خوانی انتخاب می شوند سطح جایزه پایین و کمیت زیاد است، در بخش داستان ده نفر و در بخش شعر 15 نفر برگزیده می شوند البته احتمال اینکه تعداد معرفی برگزیدگان افزایش یابد، وجود دارد.

حدادیان با اشاره به اینکه احمد شاکری، خسروشاهی و عبدالحسینی داوران بخش داستان هستند، تصریح کرد: حدود سی نفر از شاعران مطرح در سطح کشور در این مراسم حضور خواهند داشت.

وی در خصوص چاپ کتاب های همایش عنوان کرد: ما لنگ 70 میلیون بودجه برای چاپ کتاب ها هستیم البته طی چهاردوره همایش، کتاب ها چاپ شدند اما به این نتیجه رسیدیم تا دهه 90 نباید کتاب ها را چاپ کنیم چرا که اشعار در سایر همایش ها هم خوانده و چاپ می شد احساس کردم این کار موازی خوب نیست.

دبیرهمایش ادبی سوختگان وصل اظهار داشت: از طرفی نهاد مقام معظم رهبری از لحاظ بودجه ضعیف است و عموماً در طی این 11 برنامه از سازمان های مختلف مانند حوزه هنری، سازمان تبلیغات، شهرداری تهران، وزارت ارشاد و صدا و سیما و غیره کمک گرفتیم برای تهیه امکانات چاپ به دلیل جابه جایی دولت با مشکل مواجه شدیم حتی در دولت قبل در وزارت ارشاد تصویب شده بود که در برگزاری همایش و چاپ کتاب ها به ما کمک کنند اما در دولت جدید موفق نشدیم کمکی از وزارت ارشاد حتی برای برگزاری همایش بگیریم چرا که جابه جای دولت به کار ما لطمه زد.

حدادیان گفت: تندیس های این دوره نسبت به گذشته از ظرفیت و ظرافت های بیشتری برخوردار است و بنا است این نوع تندیس برای سوختگان وصل ثابت بماند و نیز بنا داریم برای مناطق مختلف از جمله مناطق جنگی و مزار شهدا تعدادی از تندیس ها را در ابعاد ویژه با برنامه ویژه نصب نمائیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گاهی در برخی از دوره ها برای برخی از شاعران یادمان برگزار می شد که از جمله در دوره های گذشته از حسن حسینی و قیصر امین پور تجلیل شد ما در این دوره از شاعرانی چون معلم و غزوه و غیره دعوت به عمل آوردیم.




کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • همایش ادبی «سوختگان وصل»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.