شهرستان ادب: مجموعه شعر «بالهای بایگانی» که شامل شعرهای چاپنشدهی سید حسن حسینی شاعر فقید معاصر است توسط انتشارات افق روانه بازار کتاب شد.
مجموعه شعر «بالهای بایگانی» دربردارندهی شعرهای منتشرنشدهی دکتر سید حسن حسینی شاعر، منتقد و مترجم معاصر است. حسینی که از پیشگامان شعر انقلاب اسلامی به شمار میرود در فروردین 1335 در تهران دیده به جهان گشود و فعالیتهای ادبی خود را در دورهی نوجوانی و با انتشار اشعار خود در مجلههای ادبی آغاز کرد. وی در سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی به جمع شاعران متعهد و انقلابی پیوست و از اولین افراد تشکیل دهندهی جلسات شعر حوزه اندیشه و هنر اسلامی (حوزه هنری فعلی) بود. جلساتی که شاعرانی چون مهرداد اوستا، علی معلم دامغانی، نصرالله مردانی، قیصر امین پور، سلمان هراتی، یوسفعلی میرشکاک، ساعد باقری و... از افراد شرکتکننده در آن بودند. در واقع این جلسات اولین محفل مهم شعر انقلاب اسلامی بود که نقش مهمی در تربیت و رشد شاعران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشت. سید حسن حسینی از فعالترین شاعران در دههی شصت بود که تأثیرات فراوانی بر هم نسلان و شاعران جوان نسلهای بعد از خود گذاشت برای نمونه دفتر شعر «همصدا با حلق اسماعیل» که مجموعهی اشعار حسینی در آن سالهاست از مهمترین مجموعههای شعر انقلاب اسلامی به شمار میرود. سید حسن حسینی در سالهای بعد با پشت سر گذاشتن دورههای تکمیلی در رشتهی زبان و ادبیات فارسی موفق به دریافت درجهی دکترا در این رشته شد و به تدریس در دانشگاه روی آورد حسینی عاقبت در فروردین سال 1383 پس از سالها فعالیت در عرصهی فرهنگ و ادبیات دیده از جهان فروبست.
علاوه بر دفتر شعر «همصدا با حلق اسماعیل» دفتر شعر دیگری با نام «گنجشک و جبرییل» (که مجموعه شعرهای آیینی وی در قوالب آزاد است و در اوایل دههی هفتاد منتشر شد) در زمان حیات حسینی از وی به چاپ رسید. باری پس کوچ ناگهانی سید حسن حسینی چند مجموعه شعر از شعرهای چاپنشدهی وی به چاپ رسید. سه مجموعه با عنوانهای «سفرنامهی گردباد» (مجموعه شعرهای حسینی در قوالب کلاسیک)، «در ملکوت سکوت» (مجموعه شعرهای آزاد) و «از شرابههای روسری مادرم» (شعرهای سپید در حال و هوای مادر و حضرت زهرا) با گزینش و مقدمه دکتر قیصر امین پور- یار و همراه همیشگی سید – توسط انتشارات خانهی شاعران منتشر شد و یک مجموعه نیز با عنوان «نوشداروی طرح ژنریک» (مجموعه شعرهای نیمایی طنز) با گرداوری و مقدمه سعید یوسف نیا از شاعران و پژوهشگران معاصر توسط انتشارات سورهی مهر به چاپ رسید. در واقع «بالهای بایگانی» پنجمین دفتر شعر مستقل است که پس از فوت سید حسن حسینی منتشر میشود.
همانطور که پیشتر گفته شد سید حسن حسینی یکی از تاثیر گذارترین شعرای پس از انقلاب به شمار میآید و نشانههای این تاثیر گذاری از اولین آثار تا آخرین آثار وی قابل شناسایی است به عنوان مثال حسینی با اولین مجموعهی خود نه تنها از لحاظ محتوایی به رشد و بالندگی شعر انقلاب اسلامی کمک کرده است بلکه از لحاظ صورت و قالب نیز یکی از احیا کنندگان قالب رباعی است قالبی که در ابتدای دههی شصت با شعرهای سید حسن حسینی و قیصر امین پور احیا شد و دوباره مورد توجه شاعران قرار گرفت. حسینی همچنین در «گنجشک و جبرییل» با بیان تفکرات شیعی خود در قوالب نو تحولی بزرگ در شعر آیینی به وجود آورد. این تاثیر گذاری کمابیش در مجموعههای بعد از فوت حسینی نیز وجود دارد به همین دلیل مطالعه آثار وی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
نکتهی مهمی که در رابطه با «بالهای بایگانی» وجود دارد این است که چرا شعرهای این مجموعه در سه مجموعه ای که پیشتر توسط قیصر امین پور گزینش شده است قرار نگرفته است؟ دو پاسخ برای پرسش وجود دارد اول آنکه امین پور این شعرها را مناسب برای انتشار ندانسته است یا اصلا این شعرها در اختیار او نبوده است و اصلا در دایره گزینش او نبوده است که به نظر میرسد فرض دوم به دلیل شعرهای بسیار خوب در بالهای بایگانی مورد قبولتر است.
هرچند که مقدمهی کتاب توسط سهیل محمودی از شاعران معاصر نوشته شده است و در ابتدای کتاب از وی و ساعد باقری تشکر شده است ولی اینکه چه کسی کار گزینش و تدوین شعرها را انجام داده است مشخص نیست. به هر حال آخرین مجموعهی شعر منتشر شده از سید حسن حسینی شامل شش بخش با عنوانهای رستخیز روح (غزلها)، زبان لحظهها (قطعهها)، بخوان برای دل من (ترانهها)، پیراهنی از شتاب (رباعیها و دوبیتیها)، تک افتادههای قفسی (مفردات) و بیداری تو محرابی مقدس است (سپیدها و نیماییها) است.
در آخر هرچند قصد این قلم این نبود که از نقایص کتاب هم نکاتی را بر بشمارد ولی به دلیل جایگاه رفیع سید حسن حسینی در شعر معاصر لازم دانستم به چند نقص ظاهری کتاب اشاره کنم:
1-یکی از مهمترین مشخصههای ظاهری کتاب (شاید مهمترین) طرح جلد یک کتاب است. در واقع طرح جلد نخستین رابطه را با مخاطب برقرار میکند که متاسفانه در مورد کتاب «بالهای بایگانی» این مهم لحاظ نشده است.طرح جلد کتاب به طور کامل با تصویر پلاستیک محافظ (همان پلاستیکهای حباب داری که اکثرا معتاد به ترکاندن آن هستیم) پوشیده شده است که نه ارتباطی با نام کتاب دارد نه با محتوای آن. به نظر میرسد طرح جلد کتاب فقط یک ایده به ظاهر جالب در ذهن طراح بوده است که بر کتاب سید خدا بیامرز اجرایی شده است.
2-لازمهی هر کتاب شعری فهرست نام اشعار و در حالت ایده آل مطلعهای اشعار است و این الزام برای مجموعه شعر «بالهای بایگانی» که دارای تنوع شعر در قالبهای مختلف ادبی است بیشتر احساس میشود، حال آنکه «بالهای بایگانی» فهرست نام اشعار را هم ندارد دیگر فهرست مطلعها پیشکش.
3-اشتباهات نوشتاری دیگر جزء لاینفک کتابهای منتشر شدهی این روزها است و انتشارات معروف و غیر معروف هم نمی شناسد متاسفانه «بالهای بایگانی» نیز از این آفت مصون نیست ولی فقط اگر اشتباهات درهمین حد بود این مورد را اضافه نمی کردم چون ما دیگر عادت کردیم ولی این اشتباهات نوشتاری در جایی دیگر از بی دقتی و یا کم دقتی نشات نمی گیرد بلکه از پایین بودن سطح اطلاعات افراد حکایت دارد به عنوان مثال در پشت جلد کتاب تاریخ تولد و فوت سید حسن حسینی را سال های 1325 و 1385 ذکر کرده اند در حالی که تارخ درست سالهای 1335 و 1383 است.
4-بزرگترین مشکل «بالهای بایگانی» مشخص نبودن گزینش کنندهی اشعار است که در معرفی کتاب نیز به آن اشاره شد در واقع مخاطب کتاب نمی داند که باید به سلیقه چه کسی اطمینان کند.
5-این مورد چندان مربوط به نقایص ظاهری کتاب نمیشود بلکه اشاره به حقیقتی است که در مقدمهی کتاب به قلم سید حسن ثابت محمودی (سهیل) به شکل دیگری بیان شده است در قسمتی از مقدمه میخوانیم:
«... با همراهی و نظر و توجه دوستان حسینی، چون: قیصر امین پور عزیز، ساعد باقری نازنین و فاطمه راکعی بزرگوار، مجموعههای ملکوت سکوت، سفرنامهی گردباد، از شرابههای روسری مادرم، نوش داروی طرح ژنریک و..در طی این سالها به چاپ رسیده است...»
همانطور که در معرفی کتاب گفته شد کار گزینش و مقدمه نویسی کتاب ارجمند «نوشداروی طرح ژنریک» را سعید یوسف نیا انجام داده است نه این عزیزان نام برده شده.شاید در این اوضاع خط کشیها و باند بازیها ی سیاسی طبیعی بنماید که نام طرف مقابل را حذف کنی و کار او را نادیده بگیری ولی اینکه کار او را نیز به خودت و گروهت نسبت بدهی نهایت ناجوانمردی است.
موارد بیان شده در مناسبات نشر امروز (بهتر است بگوییم کتاب سازی) چندان عجیب و غریب نیست و امری معمول است ولی با توجه به جایگاه سید حسن حسینی در شعر معاصر لازم بود که این نقایص ذکر شود تا نشر محترم افق در چاپهای بعد آنها را برطرف سازد.
در ادامه چند شعر از «بالهای بایگانی» انتخاب شده است:
«رستخیز روح»
در وجود هم فشرده میشدیم
زنده میشدیم و مرده میشدیم
گرم و پر توان، به سوی بی نشان
روی تخت باد، برده میشدیم
نبض زندگی زبانه میکشید
فارغ از جهان مرده میشدیم
لحظههای گُر گرفته میجهید
یک نفس اگر فسرده میشدیم
در میان دستهای روز و شب
چون صدف به هم فشرده میشدیم
روح ما فرشته بود- اگرچه باز-
از زمینیان شمرده میشدیم
مثل نان پخته ای در آسمان
داغِ داغِ داغ خورده میشدیم
در فرود آسمان به دست خاک
چون امانتی سپرده میشدیم
آسمان دوباره میستاندمان
سوی اصل خویش برده میشدیم
خون مان به پای ساقه میچکید
لالههای زخم خورده میشدیم
رستخیز روح بود و حشر تن
زنده میشدیم و مرده میشدیم ...
« تک افتادههای قفسی (مفردات) »
از پشت میله ها به تماشای من بیا
لبخند راه راه مرا در قفس ببین
*
صیاد خدا ترس مرا دید گرفتار
از دام رهانید ولی نذر قفس کرد
*
حسرت بال زدن تا نرود از یادم
یادگاری به قفس داد مرا صیادم
*
وقتی که پر گشودن در قبضهی مگس بود
در سرزمین بالم فرمانروا قفس بود
*
در صدای خویش محبوس است مرغ خوشنوا
میله های این قفس از تارهای صوتی است
*
مجموعهی شعر «بالهای بایگانی» با شمارگان 1500 نسخه در 134 صفحه و با قیمت 65 هزار ریال توسط نشر افق منتشر شده است.
محمدامین اکبری