موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

مراسم نکوداشت سلمان هراتی

10 آبان 1392 07:50 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 2 با 2 رای
مراسم نکوداشت سلمان هراتی

  به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم بزرگداشت سلمان هراتی صبح امروز در سالن پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنکابن برگزار شد. این مراسم که با شعرخوانی شاعران شهر تنکابن و شاعران کشوری همراه بود، سخنرانانی داشت.

در این مراسم رابعه هراتی دختر سلمان هراتی در ابتدا عشق و ارادت پدرش به خالق طبیعت را دلیل این دانست که او شاعری صمیمی بوده است و گفت: هنر جزئی از ذات سلمان هراتی بود و اگر فرصت بیشتری می‌یافت شاهد ابداعات هنری بیشتری از او بودیم اما امروز حسرت‌ها وای‌کاش‌های ما دردی را دوا نمی‌کند.

وی با اشاره به آثار نگاشته شده درباره اشعار پدرش گفت: اغلب آثار تالیفی پیرامون اشعار پدرم همایش پسند است و کمتر به جنبه‌های هنری اشعار او پرداخته شده است. او شاعری ملی است و از علاقه‌مندان شعر او انتظار می‌رود که اشعارش را از همه جوانب مورد نقد و بررسی قرار دهند و از نگاه یک جانبه بپرهیزند.

سخنران دیگر این مراسم علیرضا قزوه بود. وی در ابتدا با اشاره به مطلبی که سالها پیش درباره سلمان هراتی نوشته و در آن آرزو کرده بود که روزی فرزندان سلمان در مدرسه‌ای به نام پدرشان درس بخوانند، گفت: امروز چیزی بزرگتر از آرزوی من محقق شده است و کلنگ مجتمع فرهنگی سلمان به زمین خورده می‌شود، امیدوارم مسئولان همکاری کنند تا رابعه و رسول فرزندان سلمان هراتی مدیران این مجتمع باشند.

این شاعر اظهار داشت: سهم سلمان در شعر انقلاب غیر قابل انکار است، اگر از یک ساختمان چند آجر برداشته شود اما اگر از یک بنا یک ستون آن را برداریم فرو می‌ریزد که سلمان یکی از ستون‌های شعر انقلاب بود، شعر او همیشه تازگی داشت، وقتی به جمع ما می‌آمد همه شکفته می‌شدیم، او در شعرهایش امروز جهان اسلام را می‌دید و اولین کسی بود که در بیداری اسلامی امروز شعر گفته است.

قزوه اظهار داشت: 3 اتفاق برای ما شعرا مثل زلزله بود، از دست دادن سلمان، سید حسن و قیصر اما شعر انقلاب دارای زایش و حرکت‌های شعر قیصر، سلمان و سید حسن چراغی بود که راه را به ما می‌شناساند و امروز شاعران زیادی هستند که جای سلمان را پر کرده‌اند، مثلاً من بارها به علی‌محمد مودب گفته‌ام که حس می‌کنم او جا پای سلمان می‌گذارد.

مدیرمرکز آفرینش‌های هنری حوزه هنری گفت: خط سلمان و قیصر خط غالب شعر انقلاب است و این خط بعدها به سبک شعر جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد، سلمان هراتی در همان سال‌های اول انقلاب یک شاعر جهانی بود. احمدرضا احمدی اشعار او را می‌ستود، شاملو درباره سلمان می‌گفت نیایش‌های تکان دهنده است و امروز که اشعار او به زبان‌های دیگر ترجمه شده است به جرات می‌توانیم بگوییم او یک شاعر جهانی است.

وی در ادامه افزود: معتقدم شعر خوب و پاک شاعران به خاطر شیر پاکی است که خورده‌اند و سلمان شیر پاک خورده بود که شعر پاک می‌گفت، او پرورده دست بزرگمرد و بزرگ زنی در خطه شمال بود.

قزوه در انتهای سخنانش از تجربیات خود در دیدار با شعرای کشورهای دیگر گفت و از دکتر برمی برنا که از شعرای پیشکسوت هندوستان است تقدیر کرد و گفت: هم پدر و هم مادر این شاعر بزرگ هند از آزادی خواهان این کشور و از دوستان شخصیتی چون گاندی هستند. این شاعر برای پیامبر اکرم(ص) کتاب شعر دارد همچنین مجموعه شعری برای امام حسین (ع) گردآوری کرده است و عید فطر امسال نیز گردآوری اشعاری در مورد امام علی(ع) را شروع کرده است، او یک شاعر واقعاً نابغه و استاد دانشگاه دهلی است.

در ادامه این برنامه یکی از شعرای هند با نام بل رانا شوکلا به شعرخوانی در بحث حضرت علی(ع) پرداخت و گفت: از این که می‌بینم ایرانی‌ها برای شاعرانشان جشن می‌گیرند بسیار خوشحالم هستم، ما نیز نباید بگذاریم شاعران بزرگ از یاد بروند.

این شاعر در ادامه یکی از دو بیتی‌های سلمان را که به زبان سانس‌کریت و بر وزن شعر اصلی سلمان سروده بود برای حضار خواند.

در ادامه این مراسم شعرا بر سر مزار سلمان هراتی حاضر شدند و برای این شاعر درگذشته به قرائت فاتحه پرداختند و بعضی از آنها نیز بر سر مزار سلمان مراسم شعرخوانی داشتند.

گفتنی است مراسم بزرگداشت سلمان هراتی عصر امروز با برنامه‌های دیگری پی خواهد گرفته شد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • مراسم نکوداشت سلمان هراتی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.