موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

آرامگاه قیصر همچنان بحث‌برانگیز است

12 آبان 1392 09:37 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.2 با 5 رای
آرامگاه قیصر همچنان بحث‌برانگیز است

  به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گتوند شهری است که هنوز خیلی‌ها آن را نمی‌شناسند و خیلی‌های دیگر که انسی هر چند اندک با شعر و ادب امروز دارند، آن را با نام قیصر به یاد می‌آورند. قیصر امین‌پور سال 1338 در این شهر زاده شد و پس از یک دوره تحصیل، پژوهش و فعالیت در عرصه شعر و ادبیات روز هشتم آبان ماه سال 1386 دوباره به زادگاه خود بازگشت، بازگشتی برای همیشه.

دو سال پس از آرام گرفتن قیصر شعر انقلاب در زادگاهش، مقبره‌ای برای او ساخته و رونمایی شد که به گفته پایگاه اطلاع‌رسانی دولت حدود 500 میلیون تومان طیاین مدت برای ساخت آن هزینه شده است، اما این پایان ماجرا نبود؛ همزمان با رونمایی از این مقبره حرف و حدیث‌های متعددی در میان برخی از فعالان عرصه دفاع مقدس مبنی بر تشابه این یادمان با مقبره سربازان صدام در جنگ قادسیه مطرح شد؛ ادعایی که عکس‌العمل‌های متفاوتی را با خود به همراه داشت.

احمد طلایی، مدیر پروژه مقبره قیصر امین‌پور، در همان ایام در پاسخ به پرسش‌هایی که در اذهان مبنی بر نوع طراحی و تشابه این مقبره وجود داشت، به رسانه‌ها گفته بود: کار ساخت و طراحی مقبره زنده‌یاد قیصر امین پور زمانی شروع شد که حسین خسروجردی، طراح این مقبره، دو یا سه طرح دیگر را در کنار هم آغاز کرده بود، بدون آن که درباره این گنبد و نمونه مشابه آن در کشور عراق خبری داشته باشد.

طلایی متذکر شده بود: فرق این دو اثر در این است که آنها یک گنبد را از وسط نصف و جدا کرده اند; یعنی هم در عرض و هم در طول، این جداسازی صورت گرفته است; اما کار حسین بدون هرگونه اطلاعی از نمونه مشابه آن، یک گنبد کوچک و یک گنبد بزرگ است که روی آن اشعاری از قیصر حکاکی شده است. داخل گنبد نیز سنگ قبر قیصر امین پور به شکل گرد طراحی شده است که نشان‌دهنده نگاه ویژه خسروجردی و سنت‌شکنی او در این عرصه است. در کنار آن، یک لوستر با اشعاری از قیصر امین پور در بنا تعبیه شده که با روشن شدنش، سایه های آن بر روی سنگ قبر زنده یاد امین پور می‌تابد.  آنچه در ظاهر دیده می‌شود، به تعبیر همه ما گنبد است; لذا نمی‌توان از تقلید و کپی‌کاری حرفی زد.

امسال پس از چهار سال از رونمایی مقبره قیصر شعر انقلاب، دوباره نحوه ساخت این مقبره مورد انتقاد برخی از اهالی ادب قرار گرفت. علیرضا قزوه مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در مراسمی که به منظور بزرگداشت ششمین سالگرد این شاعر به گتوند رفته بود، از نحوه ساخت سنگ قبر این شاعر انتقاد کرد و گفت: بر اساس سنت مسلمانی قبر باید مستطیل باشد نه دایره، که مزار شاعرانی مانند بیدل دهلوی و سهراب سپهری نیز این گونه است.

قرار است به همت جمعی از شاعران و اهالی ادب اقداماتی برای تغییراتی هر چند جزئی در سنگ قبر این شاعر ایجاد شود. گفته می‌شود که پدر امین‌پور که در این مراسم نیز حضور داشت، رضایت خود برای این کار اعلام کرده است.



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • آرامگاه قیصر همچنان بحث‌برانگیز است
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.