موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

انتقاد عزتی پاک از رادیو تهران به خاطر دستکاری گسترده در رمانش

17 آبان 1392 00:20 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
انتقاد عزتی پاک از رادیو تهران به خاطر دستکاری گسترده در رمانش

  علی‌اصغر عزتی پاک در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از مدیریت شبکه رادیویی تهران در تنظیم رادیویی و بازخوانی رمانی از او با نام «آواز بلند» در برنامه کتاب شب این شبکه رادیویی گفت: من به تازگی و از طریق جستجو در وب متوجه شدم که برنامه کتاب شب رادیو تهران در ایام هفته دفاع مقدس اقدام به تنظیم رادیویی و بازخوانی رمان «آواز بلند» من کرده است که با صدای بهروز رضوی به مدت 7 شب پخش شده و گویا جلسه نقدی هم برای آن گذاشته شده است. سئوال من این است که آیا برای این کار یک تماس کوتاه با من به عنوان نویسنده به منظور در جریان قرار دادن و اجازه گرفتن نمی‌توانست صورت بگیرد؟

وی ادامه داد: رادیو به عنوان رسانه ملی که خود مدعی فرهنگسازی است، چرا کوچک‌ترین حق من به عنوان صاحب اثر را که در خواستن و یا نخواستن خوانش رمانم در رادیو است، نادیده گرفته است؟ البته شاید خود آنها بگویند برای کتاب تبلیغ هم شده، اما وقتی یک کتاب را مُثله کنند و در هفت شب بخوانند دیگر تبلیغی در کار نیست.

عزتی‌پاک افزود: البته همه ماجرا این نیست. وقتی فایل صوتی برنامه را گوش کردم، متوجه شدم که تنظیم کننده یک شخصیت تازه به نام جلال را در رمان من وارد کرده که اساسا من آن را خلق نکرده‌ام و در کنار آن حرف‌هایی در دهان شخصیت‌های دیگر گذاشته که معلوم نیست از کجا آمده است. در نهایت هم آن فرد گفته است من کتاب را بر اساس سبک نمایشنامه‌نویسی بِرشت تنظیم کرده‌ام!

این نویسنده همچنین گفت: نمی‌فهمم چرا باید با یک کتاب در رادیو چنین برخوردی شود و اینقدر سردستی شخصیت‌های داستان و روابط آن را بر هم ریخت. چرا باید حرف‌هایی در دهان شخصیت‌های یک رمان گذاشت که آنها و کلیت کتاب را در حد یک رمان مبتذل پایین آورد. شاید بشود پذیرفت که یک کتاب برای خوانش رادیویی باید کوتاه شود، اما اینطور اضافه شدن موضوعی به متن کتاب را نمی‌فهمم که چیست و چرا باید از یک سازمان عمومی که رادیو باشد، سر بزند.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • انتقاد عزتی پاک از رادیو تهران به خاطر دستکاری گسترده در رمانش
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.