موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
در جمع آفتابگردان ها در اصفهان

شاعرانی پیروزند که وحی آویزه گوششان شده است

30 بهمن 1392 01:46 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.33 با 3 رای
شاعرانی پیروزند که وحی آویزه گوششان شده است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سعید حدادیان، مداح اهل بیت و شاعر، در جمع شاعران جوان انقلاب در اولین اردوی سومین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، آفتابگردان ها، به سخنرانی در باب شعر از دیدگاه قرآن و شعرخوانی پرداخت.

وی با بیان این نکته که همه شاعران بزرگ و برجسته این مرز و بوم مثل حافظ و مولوی و سعدی و صائب ارتباط قوی و عمیقی با قرآن مجید داشته اند، گفت: به فرموده ی قرآن اگر خدا بخواهد به کسی خیر کثیر بدهد، حکمت به او عطا می کند. با توجه به این که در شهری هستیم که صائب در آن زیسته و منسوب به آن است، او از مصادیق این حکمت است که اندیشه  بسیاری در شعرهایش دارد. در واقع کسانی در شاعری پیروزند که وحی آویزه ی گوششان شده است.

 

وی سپس با اشاره به آیات سوره شعرا به بیان نظر قرآن درباره شاعران پرداخت: طبق نظر قرآن شاعرانی که در اندیشه و عمل ماحصل و ثمری ندارند نمی توانند نقش راهبری و رهبری در جامعه داشته باشند. پس مطابق قرآن شعرا باید متوجه دو نکته منفی باشند و از آن ها دوری کنند. اولا سرگردانی و مشکل عقیدتی. این که عمده آیات قرآن مجید هم آیات اعتقادی هستند نشان می دهد ما باید مواظب اعتقاداتمان باشیم تا سرگردان نشویم. در ثانی، قرآن به عمل نکردن شاعران به گفته های خود به عنوان یک ایراد اشاره می کند. شعرا باید ابتدائا چراهای درونی خودشان را خودشان پاسخ بدهند و با عقیده  محکم پیش بروند تا هرروزی به سمت یک جریان متمایل نشود.

 

سعید حدادیان با اشاره به ناصرخسرو و دعبل، به عنوان شاعرانی که در ایمان شان ثابت قدمند و در راه حق جانبازی می کنند، افزود: ما هم باید به عنوان شاعران انقلاب از شاعران با شهامت پیشین الگو و درس بگیریم و تنها به دنبال نان شاعری نباشیم. به قول حضرت امام (ره) ببینید شما برای انقلاب چه کردید نه این که انقلاب برای شما چه کرد.

وی سپس با اشاره به آیاتی از قرآن که تاکید بر شعر نبودن قرآن دارند گفت: این تاکید قرآن به شعر نبودنش، در عین این که ضم شعر است و نشان می دهد ساحت قرآن بسیار بالاتر از شعر است، مدحی هم برای شعر هست و نشان می دهد شعر می تواند شبیه کلام خدا باشد.

گفتنی است مجموعه اشعار عاشقانه و آیینی حاج سعید حدادیان با نام «همیشه باران» چندی پیش توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • شاعرانی پیروزند که وحی آویزه گوششان شده است
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.