موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
محمود دولت‌آبادی:

بیهقی، فردوسیِ نثر است

25 اسفند 1392 05:45 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.33 با 3 رای
بیهقی، فردوسیِ نثر است

  به نقل از مهر: مراسم پایانی دومین «جایزه داستان بیهقی» عصر روز جمعه 23 اسفند با حضور چهره‌هایی مانند محمود دولت‌آبادی، محمد شمس لنگرودی، فرزانه طاهری، احمد پوری، عباس مخبر، اسدالله امرایی، ابوتراب خسروی، شهریار وقفی‌پور و بسیاری دیگر و با حمایت معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، در تالار ایوان شمس در تهران برگزار شد.

محمود دولت‌آبادی نویسنده در این مراسم با ابراز خوشحالی از حضور جوانان در این برنامه ادبی و موجی که آنها برای تداوم ادبیات در جامعه به راه انداخته‌اند، گفت: کسانی که می‌خواهند جلوی این امر مقدس [حضور جوانان در عرصه ادبیات] را بگیرند، حتماً کوشش بیهوده‌ای می‌کنند و بهتر است این کار را نکنند.

وی همچنین یادآور شد: فکر نمی‌کردم وقتی وارد دوره فترت در ادبیات شوم، ادبیات یک بار دیگر و آن هم با چنین حجمی در میان جوانان ما شناخته شود و ارج نهاده شود و در آن کوشش و پیگیری مستمر و متداوم شود. همچنین خرسندم که این بخش از جوانان ما رفته‌اند به سمت یکی از مهمترین نام‌ها و عزیزترین آثار ادبی ایران یعنی اثر ابوالفضل بیهقی و به این ترتیب به این جمع پیشنهاد می‌کند که بیهقی خوانده شود.

دولت‌آبادی سپس گفت: بیهقی خواندن، دشوار اما خیلی لازم و مهم است چون کاری که فردوسی در عرصه اسطوره و پهلوانی و تاریخ انجام داده، بیهقی در حوزه تاریخ و نثر انجام داده است. خواندن بیهقی به ما کمک می‌کند که بدانیم کجا بوده‌ایم و کجا هستیم؟

این نویسنده به مناسبات انسانی و شخصیت‌هایی که بیهقی پرورش داده است، اشاره و تاکید کرد که بیهقی این کار بزرگ را در کمال تواضع و فروتنی انجام داده است.

وی اضافه کرد: مطالعه بیهقی برای من بسیار آموزنده بوده است، به جهت همین نگاه غیرجزمی به واقعیت تاریخ و جذابتر از همه نویسندگی کردن بیهقی در تاریخ. بیهقی تاریخ می‌نویسند، در عین نگارش تاریخ، مشاهداتش را می‌نویسد، در عین روایت کردن مشاهداتش، روابط انسانی را می‌نویسد، در عین نوشتن روابط انسانی، تداعی‌های خودش را می‌نویسد. در واقع او همان شیوه داستان در داستان را عملی کرده است.

دولت آبادی سخنانش را با قرائت بخشی از تاریخ بیهقی به پایان برد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • بیهقی، فردوسیِ نثر است
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.