موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

کتاب «جلسه شعر» اسماعیل امینی در نمایشگاه کتاب

08 اردیبهشت 1393 23:42 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
کتاب «جلسه شعر» اسماعیل امینی در نمایشگاه کتاب
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، انتشارات شهرستان ادب به تازگی کتابی از اسماعیل امینی شاعر و منتقد ادبی منتشر کرده است. این کتاب جلسه شعر نام دارد و یادداشت‌های کوتاهی است درباره شعر و جلسات ادبی.

اسماعیل امینی حاصل تأملات خود دربارۀ شعر و محافل شعری را در کتاب «جلسه شعر» فراهم آورده است. امینی در این کتاب، با نگاهی آسیب‌شناسانه و با دقت خاص خود، به واکاوی مسائل مربوط به شعر و ارائۀ راهکارهای جدی به مخاطبان شعر، علی‌الخصوص جوانان پرداخته است.

عناوین برخی از این یادداشت‌ها از این قرار است: «کشف شاعرانه چیست؟»، «تداعی و تبادر در شعر»، «شعر سیاسی، شعر بودار»، «شعر خاله‌زنکی» و «رسم شعر مذهبی این نیست».

 

در یکی از یادداشت‌های کتاب می‌خوانیم:

گاهی برخی تقدّس موضوعی شعر را برای پوشاندن ضعف‌های شعر وسیله قرار می‌دهند و مثلاً می‌گویند: «این شعر درباره‌ی حماسه‌ی کربلاست. آیا به نظر شما حماسه‌ی کربلا مهم‌تر است یا کشف شاعرانه؟!» این مانند آن است که کسی با خطّی نازیبا آیات قرآن کریم را بنویسد و در مقابل انتقادات، بگوید که: «آیات قرآن مهم‌تر است یا خوش‌نویسی؟»

یا در یکی دیگر از یادداشت‌های امینی در این کتاب آمده است:

زبان شعر، گاهی شبیه زبان معمولی است و گاهی با آن تفاوت دارد. ولی دشواری و آسانی زبان نیست که ارزش شعر یا توانایی شاعر را تعیین می‌کند. حتّی می‌توان گفت که ساده نوشتن، گاهی بسیار سخت‌تر از دشوارنویسی است و هستند شاعران کم‌تجربه‌ای که تلاش می‌کنند کاستی‌های شعرشان را با دشوارنویسی بپوشانند. همچنین بسیاری از بزرگان شعر در دوران پختگی و اوج شاعری خود، به زبانی ساده و روان، شعر می‌سرایند؛ زیرا زبان شعر به هر حال برگرفته از زبان مردم است در تمام گونه‌ها و طبقات زبانی. و شاعر توانمند کسی است که به تناسب موضوع و مضمون شعر، بتواند از گونه‌های مختلف زبانی بهره بگیرد.

این کتاب در 228 صفحه و با قیمت 10هزار تومان منتشر شده است و جزء جدیدترین کتاب های انتشارات شهرستان ادب به نمایشگاه کتاب می‌آید.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • کتاب «جلسه شعر» اسماعیل امینی در نمایشگاه کتاب
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.