موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
٣ تیر ٩٣

هفتمین «سه‎شنبه شعر» اراک

08 تیر 1393 07:15 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.15 با 13 رای
هفتمین «سه‎شنبه شعر» اراک

شهرستان ادب: هفتمین جلسه ی سه شنبه شعر (انجمن استانی شهرستان ادب در استان مرکزی)، در عصر سومین روز از تابستان سال 1393 در کافه کتاب پرچین برگزار شد.

این جلسه با قرائت قرآن توسط شاعر بزرگوار جناب آقای علی احدی- که به تازگی در کنگره ی بین المللی سبط النبی علیه السلام موردتقدیر قرار گرفته اند- آغاز گشت. سپس دکتر عباس احمدی که مدیریت جلسه را بر عهده داشتند، با غزل زیر از جناب آقای مهدی رحیمی سخنان خود را شروع کردند:

هی دست می‌رود به کمرها یکی یکی

وقتی که می‌رسند خبرها یکی یکی

خم گشته است قد پدرها دوتا دوتا

وقتی که می‌رسند پسرها یکی یکی

باب نیاز، باب شهادت، درِ بهشت

روی تو باز شد همه درها یکی یکی

سردار بی‌سر آمده‌ای تا که خم شوند

از روی دارها همه سرها یکی یکی

 

رفتی که وا شوند پس از تو به چشم ما

مشتِ پُر قضا و قدرها یکی یکی

رفتی که بین مردم دنیا عوض شود

درباره‌ی بهشت نظرها یکی یکی

در آسمان دهیم به هم ما نشانشان

آنان که گم شدند سحرها یکی یکی

آنان که تا سحر به تماشای یادشان

قد راست می‌کنند پدرها یکی یکی

 

ایشان سپس معرفی مختصری از شاعر اهل بیت علیهم السلام، آقای مهدی رحیمی داشتند و به ایشان خوشامد گفتند. سپس شعرخوانی شاعران استان با شعری از شاعر پیشکسوت جناب استاد ادریسی آغاز شد. در ادامه حاج آقا قائمی، شاعر جوان استان، شعری زیبا در وصف امام رضا علیه السلام قرائت کردند. آقای مهدی رحیمی به نقد این شعر پرداختند و گفتند« ما در شعر آیینی می بایست به بار کلمات توجه کنیم. کلماتی مانند «آبکی، یواشکی، پیامکی و...» که در این شعر به عنوان قافیه استفاده شده اند چندان با محتوای عارفانه ی آن ارتباط ندارند. ضمن این که «ک» الحاقی به «آبکی» مربوط به خود کلمه نیست و در این جا قافیه از نظر دستوری ایراد دارد.» ایشان در ادامه بیان داشتند:« باید تکلیف زبان در شعر مشخص باشد. چندان پسندیده نیست که کلماتی را که محتوای طنزآمیز دارند در شعر آیینی وارد کنیم.» دکتر احمدی نیز روایی بودن اثر را یکی از برجستگی های آن برشمردند که به قوت شعر می افزاید.

سپس آقای «مهران رجبی»، از اعضای دروه ی دوم آفتابگردان ها، یک دوبیتی راجع به قضایای اخیر عراق و یک غزل نیز قرائت فرمودند.

در ادامه، با دعوت دکتر احمدی،آقای مهدی رحیمی حضار را به شنیدن این غزل ناب مهمان کردند:

از همان روزی که زلف یار را کج ساختند
ذوالفقار این تیغ معنادار را کج ساختند
زلف یار در حجاب و ذوالفقار در نیام
علتی دارد که این آثار را کج ساختند
خشت اول نام حیدر بود و چون بنا نگفت
تا ثریا قد این دیوار را کج ساختند
قبله‌گاه اهل معنی چون شکاف کعبه شد
قبله‌گاه مردم دین دار را کج ساختند
تا نریزد نام مولا مثل قند از گوشه اش
پس برای طوطیان منقار را کج ساختند
مهر حیدر ریخت همراه گناهان زیاد
روی دوشم تا که کوله‌بار را کج ساختند
تا خلایق در ازل سرگرم مولا بوده اند
در علی پیمانه اسرار را کج ساختند
من که ایوان نجف را دیده ام حس می‌کنم
پیش آن ایوان در و دیوار را کج ساختند
تا که در هر پیچ و خم نام علی را سر دهند
دیده باشی در نجف بازار را کج ساختند...

 

پس از این شعر که با استقبال حضار مواجه شد، استاد احمدی ردیف های برجسته و زبان منحصر به فرد را از نقاط قوت شعر آقای رحیمی برشمردند و اذعان داشتندکه شاعران جوانی از روی دست این قوافی و ردیف های ناب سرمشق گرفته و تقلید کرده اند، اما متاسفانه کم لطفی کرده و ذکر نکرده اند که از اشعار ایشان برداشتی داشته اند! ایشان در ادامه بیان داشتند از آن جا که در نقیضه سرایی داشتن یک ردیف خوب اهمیت زیادی دارد، شعرهای جناب رحیمی مورد استفاده ی نقیضه سرایان زیادی همچون آقای جواد زهتاب قرار گرفته است.

دکتر احمدی در ادامه ی برنامه از سرکار خانم خدیجه رحیمی، خواهر بزرگوار جناب آقای رحیمی که خود از شاعران برجسته و نوآور کشور هستند، برای شعرخوانی دعوت کردند و اشاره کردند که:« همانطور که در متن دعوتنامه ی پیامکی دیده اید، امروز، در گرمای تابستان میزبان زمستان هستیم!« زمستان» تخلص جناب رحیمی است! اما امروز ما افتخار میزبانی پاییز را هم داریم که تخلص خواهر ایشان است!»

                              

پس از شعرخوانی سرکار خانم رحیمی، آقای شهریار شعری سپید در وصف حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خواندند.

سپس آقای رضا ناصری، شاعر و مداح اهل بیت علیهم السلام، مخمسی در وصف مولا علی علیه السلام تقدیم حضار کردند. دکتر احمدی از این شعر استقبال کردند و از روی آوردن شاعران جوان به چنین قالب های مهجور مانده ای ابراز خوشحالی کردند و ذکر کردند که خود جناب رحیمی هم به خصوص در قالبی مثل بحر طویل که بیشتر مورد توجه و استفاده ی مداحان قرار میگیرد، اشعار خوبی دارند.

آقای رحیمی با تایید صحبت های دکتر احمدی فرمودند مدت یک سال است که قالب جدیدی را به نام «غزال» ابداع نموده اند که به نوعی زیرمجموعه ی شعر کوتاه است و اصل در آن رعایت ایجاز است. در این قالب به محتوای مصراع اول توجه می شود و بنا بر این نیست که مانند آن چه که این روزها مرسوم شده، مصراع اول تنها پلی برای رسیدن به مصراع دوم و غالبا دچار ضعف تالیف باشد و بعضا به اطناب بیهوده هم کشیده شود. برای همین مصراع اول در بیشتر اوقات کوتاه تر از سایر مصراع هاست. ایشان در ادامه اشاره کردند که در این یک سالی که از تولد این قالب می گذرد، مجموعه ای نیز از شاعران جوانی که در این قالب کار کرده اند، تهیه شده است. این مجموعه با استقبال مداحان و ذاکرینی همچون حاج منصور ارضی مواجه شده است.

سپس سایر شاعران  همچون آقای مهدی گازرانی، علی احدی، قاسمی و جناب استاد عباسیان به خوانش آثار خود پرداختند. در کنار این شعرخوانی ها آقای رحیمی اشاره کردند که به مدد هیئت ها و مداحان، این روزها تریبون های خوبی برای شعر آیینی وجود دارد. در حضور این تریبون، نیاز است دوستان شاعر زاویه نگاه های جدیدی را که در فضاهایی مانند کنگره ی شعر خانگی تجربه شده و امتحان پس داده است،تجربه کنند و از به کار بردن و استفاده ی عبارت ها و کلمات نخ نما شده بپرهیزند. ایشان اذعان داشتند شعر آیینی نباید یک شعر دم دستی و از معناتهی باشد.

در حاشیه ی این نشست هم خبر رسید که سرکار خانم فاطمه یزدان پرست؛ از اعضای فعال سه شنبه شعر، در جشنواره ی شعر سوره در بخش ترانه حائز رتبه ی اول شده اند که این خود افتخاری برای استان مرکزی است.

در ادامه استاد عباس احمدی با خواندن غزلی درباره ی امام رضا علیه السلام ختم جلسه را اعلام کردند.

در پایان، حضار با جناب آقای رحیمی و خواهر ایشان عکی یادگاری گرفتند و  از آنان پذیرایی شد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • هفتمین «سه‎شنبه شعر» اراک
  • هفتمین «سه‎شنبه شعر» اراک
  • هفتمین «سه‎شنبه شعر» اراک
  • هفتمین «سه‎شنبه شعر» اراک
  • هفتمین «سه‎شنبه شعر» اراک
  • هفتمین «سه‎شنبه شعر» اراک
  • هفتمین «سه‎شنبه شعر» اراک
  • هفتمین «سه‎شنبه شعر» اراک
  • هفتمین «سه‎شنبه شعر» اراک
  • هفتمین «سه‎شنبه شعر» اراک
  • هفتمین «سه‎شنبه شعر» اراک
  • هفتمین «سه‎شنبه شعر» اراک
  • هفتمین «سه‎شنبه شعر» اراک
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.