موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
یادداشتی از علی‎محمد مودب

«محمد رسول‎الله» مجیدی، ذکر سینماست

02 مهر 1394 22:11 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
«محمد رسول‎الله» مجیدی، ذکر سینماست

شهرستان ادب به نقل از شهرآرا:  این روزها فیلم محمد (ص) روی پرده سینماهاست. یکی از خوبی‌های حمله این است که باعث دفاع می‌شود و باز، خوبی دفاع این است که به‌نوبه خودش حمله را ایجاد می‌کند. در این سال‌ها هجوم شدیدی به معارف و نمادها و شخصیت‌های اسلامی در حوزه رسانه‌ها و هنرهای مدرن طراحی و اجرا شد که از وقیح‌ترین آن‌ها، حمله به پیامبر مکرم اسلام(ص) بود؛ اما همین حملات باعث شد مسلمانان بیشتر به فکر بیفتند و سراغ شناخت و معرفی پیامبرشان بروند. فیلم محمد (ص) یکی از ثروت‌های امروز ماست و نوعی ذکر تصویری حضرت رسول(ص) است.

این فیلم بر دوران کودکی و نوجوانی حضرت متمرکز شده و توانسته است پاره‌ای از روایات ما را بااستفاده‌از ظرفیت‌های سینمایی به تصویر بکشد. صحنه‌های باشکوه حمله فیل‌ها و دفاع پرستوها از خانه کعبه تا قبل از این فیلم هیچ مابازایی در عالم سینما نداشته و امروز به‌لطف خدا این صحنه‌ها به ثروت تصویری ما افزوده شده است.

قوت مهم این فیلم قصه آن است که در شعب ابی‌طالب و در دوران تحریم آغاز می‌شود و در همان‌جا پایان می‌یابد. در موقعیت‎های سینمایی مشابه هم همه ما از این میزان تطبیق و هماهنگی شگفت‌زده بودیم و انگار در تلاش هنری ناب، پیامی هست که همواره پاسخ‌گوی نیازهای زمان هم هست. در فیلم محمد قصه از دشواری تحریم آغاز می‌شود و با شکستن تحریم‌ها پایان می‌یاید. گفتگوها به‌ویژه در نیمه اول فیلم انصافا خوب نوشته شده‌اند و پرمغز هستند به‌نحوی که هرکدام می‌توانند به‌خودی‌خود ارزش داشته باشند.فیلم محمد رسول ا… نوعی ذکر و موعظه سینمایی است.


دوران کودکی ما دورانی شبیه به صدر اسلام بود. در کودتای نوژه و در توفان طبس حیوانات و شن‌ها مأمور خدا بودند تا ما را حفظ کنند. امام بزرگوار ما با تکیه بر جهان‌بینی قرآنی، بی‌خوفِ شماتت این‌وآن تصریح می‌کردند که شن‌ها مأمور خدا بودند؛ اما به‌هرحال این روزها ما اسیر غفلت شده‌ایم و محمد رسول ا…(ص) آمده است تا در سالن‌های تاریک سینما روشنایی را به قلب‌های ما بازگرداند.

نمی‌خواهم از جزئیات بگویم تا خودتان بروید و فیلم را ببینید. فقط به همین مقدار بسنده می‌کنم که خورده‌شدن عهدنامه تحریم معناهای شگفتی دارد. تمام گفتگوهای بزرگان مشرکان در این صحنه‌ها که بسیار هم خوب نوشته شده‌اند، به این نکته اشاره می‌کنند که عملا تحریم‌ها از بین رفته‌اند و این وضعیت بسیار شبیه وضعیت امروز ماست. به‌یاد بیاوریم که وزیر خارجه سابق انگلیس در مصاحبه رسمی و در یادداشت‌ها رسما اعلام کرد که در صورت محقق‌نشدن توافق عملا امکان ادامه تحریم‌ها وجود ندارد. برای اینکه خودمان باشیم و برای اینکه مؤمن باشیم و برای اینکه پیشرفت کنیم، به روایت قصصی از جهان نیاز داریم و روایت قصصی همین است که در این فیلم هست و روایت قصصی همان است که در قرآن کریم هست که در آن پرنده و مورچه سخن می‌گویند. روایت قصصی روایت امام ما از مناسبات عالم بود؛ جنگ و دفاع و مرگ و زندگی ما به نگاه قصصی نیاز دارد. بماند… . بروید و این فیلم دیدنی را ببینید.

 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «محمد رسول‎الله» مجیدی، ذکر سینماست
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.