موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
دومین جلسه کارگاه شعر «خلوت نیمایی»

امیری اسفندقه: قرآن و نوحه‌های ایرانی از جمله منابع پدر شعر نو بوده‌اند

29 آذر 1394 00:25 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 7 رای
امیری اسفندقه: قرآن و نوحه‌های ایرانی از جمله منابع پدر شعر نو بوده‌اند

شهرستان ادب: دومین جلسه کارگاه شعر «خلوت نیمایی»، درس‌گفتارهای مرتضی امیری اسفندقه، شاعر در موسسه شهرستان ادب برگزار شد. علاقمندان ادبیات در این نشست با ریشه‌های «شعر و فکر نیمایی» آشنا شدند.

در ابتدای جلسه دوم «خلوت نیمایی»، امیری اسفندقه، شاعر و پژوهشگر، با خوانشِ نامه سوم از مجموعه یادداشت‌های نیما، «نامه‌های همسایه»، به تأثیر نوحه‌های عاشورایی در شعر نیما اشاره کرد و گفت: « نیما خودش گفته است که یکی از منابع او همین نوحه‌ها بوده است. یکی از کسانی که نیما را به چشم دیده است مفتون امینی است که سند این نکته را رو کرده است. به گفته وی به نقل از نیما «من از خانه آمدم بیرون، در تکیه دولت دیدم که دسته نوحه‌خوان داشت رد می‌شد، شنیدم که می‌خواند: ای عموجان ای عموجان کجایی؟ از این‌جا وزن شعر "افسانه" را پیدا کردم.» به گفته این شاعر «در این نوحه‌ها نکته قابل توجه اختیارات وزنی است، اما شاعران دوره بازگشت از آن هیچ استفاده‌ای نکردند، یا آن را جدی نگرفتند. اما نیما خواست و آن را خیلی جدی گرفت، در افسانه حاصلش را می‌توان دید. در همین نامه بالا نیز ایمان او را می‌شود دید. می‌بینید که از خودپسندی جاهلانه می‌گوید، بیدل می‌سراید: «بیدل ز خود بگو که تو هم کم نبوده‌ای». اما این شاعران از خود نگفته‌اند.»

امیری اسفندقه در ادامه بحث به دیگر مراجع نیما پرداخت و گفت: «یکی دیگر از منابع نیما قرآن مجید است. متون الهی و به طریق اولی قرآن از جمله آثاری بوده است که نگاه نیما را به خودش جلب کرده است. در اسناد باقی‌مانده از نیما، مشخص شده است که نیما در درس خارج آیت‌الله حائری مازندرانی حضور پیدا می‌کرده است.» این شاعر ادامه داد: «کسانی که می‌گویند نیما از ادبیات فرانسوی در اشعار خود الهام گرفته است اشتباه می‌کنند و به زبان فارسی و نیز به حقیقت خیانت می‌کنند چون حرف خود نیما را نادیده می‌گیرند. او با شعر جهان آشنا بوده است و از ادبیات فرانسه هم مطلبی آموخته است اما همه امکانات شعری او از ادبیات فرانسوی نیامده است.»

مدرس این دوره آموزشی سپس گفته‌های خود درباره نیما و استقلال فکری او را چنین خلاصه کرد: «شعر نیما نه شعر زندقه است نه شعر لائیک، نه شعر بی‌ایمانی و نه شعر مد و افاده. ما می‌خواهیم بگوییم که نیما در زمین دیگران خانه نکرده است و از نظر فرهنگی استقلال داشته است. بله نیما در مدرسه سن‌لوئی درس خوانده بود اما همه ماجرا این نیست.»

اسفندقه در پایان با طرح این پرسش که اگر نیما نبود ما چه نداشتیم؟» به برخی اشعار مهم ادبیات فارسی اشاره کرد و گفت: «اگر نیما نبود شعر «به کجا چنین شتابان، گون از...»، «کوچه» فریدون مشیری، «آواز کرک» اخوان، «هنوز در فکر آن کلاغم...» و «نازلی سخن بگو» شاملو، «یارب قفس مباد»، «تولدی دیگر» و «آن کلاغی که پرید از فراز سر ما...» را نداشتیم. و کلماتی مثل «گون» وارد زبان فارسی نمی‌شد. کلاغ در این شعرها با نگاه نیما وارد شده است، این پرنده در حدیث جایگاه داشته است اما با نیما وارد شعر و ادبیات ما شد.»

«خلوت نیمایی» عنوان کارگاه آموزشی بررسی شگردهای سرایش و خوانش شعر نیمایی و پژوهش درباره سبک ادبی شاعر دورانساز ایرانی علی اسفندیاری معروف به «نیما یوشیج» است، منتقدان ادبیات او را بنیانگذار و پدر شعر نوی فارسی دانسته‌اند. او با شعر خود شیوه‌ای نو در سرایش شعر فارسی پایه گذاشت، و پس از وی نیز شاعران دیگری همچون مهدی اخوان ثالث، سهراب سپهری، فروغ فرخزاد و الف بامداد راه و روش او را پی گرفتند.

مدرس سلسله کلاسهای این کارگاه «مرتضی امیری اسفندقه»، شاعر و پژوهشگر حوزۀ شعر نیمایی است. نشست سوم این کارگاه روز دوشنبه عصر از ساعت 15:30 در محل موسسه شهرستان ادب به نشانی سه راه طالقانی - روبروی سینما صحرا - پلاک 168 - طبقه چهارم برگزار خواهد شد.

شاعران جوان، دانشجویان و عموم دوست‌داران شعر نو و ادبیات برای شرکت در این کلاسها میتوانند از طریق سایت شهرستان ادب برای شرکت در این کلاسها ثبت نام کنند. بدیهیاست که شرکت در این کلاسها منوط و مشروط به انجام فرایند ثبتنام اینترنتی است. شرکت در این کلاس‌ها رایگان است. 

برای ثبتنام روی این لینک کلیک کنید.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • امیری اسفندقه: قرآن و نوحه‌های ایرانی از جمله منابع پدر شعر نو بوده‌اند
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.