موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
علی‎اصغر عزتی‎پاک:

مطالعۀ تاریخ معاصر برای داستان‎نویس انقلاب ضروری است

28 دی 1394 05:19 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
مطالعۀ تاریخ معاصر برای داستان‎نویس انقلاب ضروری است

شهرستان ادب به نقل از حوزه هنری: داور هشتمین جشنواره داستان انقلاب معتقد است كه با مطالعه حوادث و اتفاقات یك قرن اخیر می‌توان مسائل جذاب‌تری را برای قصه‌پردازی در حوزه داستان انقلاب انتخاب كرد.


 اصغر عزتی پاك، داور بخش نوجوان هشتمین جشنواره داستان انقلاب، از پرهیز نویسنده‌های جوان در پرداختن به موضوعات تكراری گفت و اظهار داشت: سطح كارهای رسیده به بخش داستان كوتاه در مقایسه با آثار دوره‌های گذشته از نگاهی نو به موضوع انقلاب برخوردار بودند و سعی كرده بودند تا از موضوعات كلیشه‌ای فاصله بگیرند. 

وی ادامه داد: وقتی بحث جشنواره‌هایی با موضوعات انقلاب پیش می‌آید، اولین ایده‌ای كه در ذهن شركت كنندگان تداعی می‌شود موضوعات خاص پیش و پس از انقلاب است ولی در صورتی‌كه یك نویسندۀ صاحب فكر می‌تواند با كمی تعمق در حوادث حال و آینده، آن‌ها را نیز در این بستر جاری و ساری ببیند. 

نویسنده رمان «باغ كیانوش» خاطرنشان كرد: نویسندگان باید برای نوشتن در حوزه انقلاب حتما مطالعه تاریخ معاصر را در سر لوحه كار خود قرار دهند و به صورت ریشه‌ای مسائل انقلاب را بررسی كنند؛ چون كه ریشۀ پیروزی انقلاب فقط در چند سال پایانی آن خلاصه نمی‌شود، بلكه اگر به حوادث و اتفاقات یك قرن اخیر هم توجه كنیم از درون آن‌ها می‌توان مسائل جذاب‌تری را برای قصه‌پردازی انتخاب كرد. 

عزتی‌پاك، نوشتن برای هر رده سنی را ملزم به داشتن ویژگی‌هایی در نویسنده‌های آن دانست و گفت: یكی از پیش شرط‌هایی كه نویسندگان برای صحبت با رده نوجوان و كودك باید داشته باشند، شناخت روان‌شناسی آن‌ها و ارتباط گرفتن صحیح با آن‌ها است و باید مسائل انقلاب برای این گروه سنی كه هیچ‌شناختی نسبت به آن‌ها ندارد با رعایت تمام جوانب داستان نویسی به نگارش درآید. 

این داور جشنواره داستان انقلاب تصریح كرد: البته باید توجه داشت كه وظیفۀ نویسنده تشریح تئوریك تاریخ برای مخاطبان خود نیست بلكه باید قصه‌گویی را در سیر داستان خود رعایت كند و سعی كند تا با استفاده از عناصر داستانی، اتفاقات انقلاب را برای مخاطبان خود به تصویر در آورد. 

وی در پایان خاطرنشان كرد: جشنواره‌های ادبی كه در كشور برگزار می‌شوند باید نه تنها زمان جشنواره خلاصه شوند بلكه باید در طول سال با آموزش‌های مباحث داستان نویسی و حمایت از چاپ آثار برگزیده حمایت‌های مدی و معنوی خود را از آن‌ها داشته باشند. 

اختتامیه و معرفی برگزیدگان هشتمین جشنواره داستان انقلاب بهمن ماه ۱۳۹۴ برگزار می‌شود.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • مطالعۀ تاریخ معاصر برای داستان‎نویس انقلاب ضروری است
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.