موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

نشست نقد و بررسی رمان «قوش» در حوزه هنری استان سمنان برگزار شد.

06 مهر 1395 10:26 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
نشست نقد و بررسی رمان «قوش» در حوزه هنری استان سمنان برگزار شد.

شهرستان ادب به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان سمنان:شست نقد و بررسی رمان «قوش» در حوزه هنری استان سمنان برگزار شد.
در راستای اجرای کامل پکیج کودک و نوجوان حوزه هنری استان سمنان، همزمان با هفته دفاع مقدس، نشست نقد و بررسی رمان «قوش» نوشته «ساسان ناطق» عصر روز یکشنبه 4 مهر 95 با حضور نویسنده رمان و جمعی از نویسندگان و منتقدان استان به همت واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری استان سمنان در محل سالن جلسات حوزه هنری استان برگزار شد.
در ابتدای این نشست رئیس حوزه هنری استان سمنان با گرامی داشت هفته دفاع مقدس گفت: ادبیات کودک و نوجوان بدون تردید زیرساخت های فرهنگ و تمدن آینده ایران اسلامی را بنا می کند و بیان اسطوره های معاصر در این ادبیات پل ارتباطی نسل گذشته، حال و آینده خواهد بود.
داود یاراحمدی افزود: نقد و بررسی آثار ادبی، موجب خوانش بهتر و دقیق تر اثر است و همزمان با بیان محاسن، ایرادات احتمالی را هم به نویسندگان متذکر می شود تا آثاری با کیفیت تر تولید و ارائه شود.
زهرا دیانی،به عنوان نخستین منتقد در این نشست، با تمرکز بر فضا سازی رمان گفت: طرح جلد در خواننده این انتظار را ایجاد می کند که ماجرای سه دختر را بداند و اتفاقا دخترها هم همان اول وارد داستان می شوند.
دیانی با بیان اینکه شاید داستان جنگ برای خواننده داستان باشد اما حوادث واقعی زندگی گروهی از انسانها بوده تصریح کرد: توصیف موقعیت روستا و حال و هوای افراد، دلیل برخی رفتارها و شرایط ایرانی ها در داستان اوج و فرود داشته و درک آنها در قسمت هایی از رمان دشوار است .
وی گفت: با توجه به ناشناخته بودن موقعیت وقوع حوادث، این رمان به فضاسازی بیشتر و دقیقتر نیاز دارد.
سیدمحمدرضا طبسی دیگر منتقد حاضر در نشست با نگاهی به زبان و کارکردهای طنزآمیز آن در اثر گفت: فارسی شکسته و ترجمه وار صحبت کردن عراقی ها که احتمالا تاکید نویسنده بوده، توانسته طنز بیانی در اثر ایجاد کند اما تسلط آنها بر اصطلاحات و ضرب المثل های فارسی برای خواننده باورپذیر نیست. 
وی در ادامه افزود: بیان اصطلاحات، نیازمند درک کامل از واژگان و دستور زبان است و بعید است در ابتدای جنگ تحمیلی، عراقی های مهاجم به چنین تسلطی رسیده باشند.
طبسی در خصوص تلاش نویسنده برای خلق کودک قهرمان بیان کرد: برای تحقق این موضوع زمینه سازی های بیشتری مورد نیاز بود.
طاهره اروجی، دیگر منتقد حاضر در جلسه با مطرح کردن این سوال که رمان قوش، ماجرا محور است یا شخصیت محورگفت: رمان قوش در نوشتار، ماجرا محور است ولی ماجرای اساسی که به ما کمک کند با اطمینان این رای را بدهیم در اثر دیده نمیشود.
وی افزود: زاویه دید سوم شخص برای اثر مناسب بوده و توانسته از عهده روایت بر بیاید اما اینکه فصل ها بصورت داستان کوتاهی پیش برده شده، موجب پازلی شدن حوادث گشته است.
وی برخورد ساده و عادی مردم با حوادث تلخ ماجرا را نیز پرسش انگیز خواند.
مسئول دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری استان نیز با دید روایت شناسی به نقد اثر پرداخت و با تشریح سیر تحول شخصیت های اصلی داستان بر اساس حوادث داستان گفت: هانیه، که دوربین نویسنده بر آن متمرکز بود را قهرمان دوم و ابراهیم که دچار تحول شخصیتی و رفتاری می شود را قهرمان و نعمان را ضد قهرمان داستان معرفی کرد. 
مهدی زارع افزود: داستان کم افت و خیز و روان است و از عناصر روایت لااقل در خصوص قهرمان و ضدقهرمان به خوبی بهره گرفته شده است.
در ادامه نشست، هادی جعفری از هنرمندان واحد آفرینش های ادبی نیز با بیان زمان بندی برخی حوادث گفت: خونسردی نویسنده و در پی آن خونسردی راوی در برخورد با حوادث از دیگر مطالبی است که توجه مخاطب را جلب می کند.
در پایان، نویسنده اثر به توضیح وضعیت جنگ و مردم مرزنشین در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی پرداخت و گفت: کودکان در داستان قوش پهلوان نیستند تا کارهای خارق العاده انجام دهند.آنها برای انجام اعمالشان نقشه نمی کشند بلکه سیر حوادث داستان آنها را به تصمیم گیری وادار می کند.
ساسان ناطق افزود: همیشه تلاشم بر این بوده تا جزئیات و تصویرسازی را به عنوان عناصر پررنگ در کار کودک و نوجوان رعایت کنم.
وی با یادآوری این نکته که جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بیشتر از تبلیغ به تبیین و تعقل نیاز دارد گفت: سعی کردم اگر نتوانستم درست بنویسم، لااقل درشت ننوشته باشم.
شایان ذکر است جلسه نقد و بررسی از زیرمجموعه های پکیج ادبیات کودک و نوجوان است که با برنامه هایی مانند نشست هفتگی، برگزاری کارگاه آموزشی و برگزاری جلسه نقد و بررسی، با هدف تولید اثر در حوزه کودک و نوجوان تعریف شده است.
یادآور می شود رمان قوش ماجرای چند نوجوان در روستایی است که توسط عراقی ها تصرف شده و فرایند تغییر و تحول برخی شخصیت ها را بررسی می کند.
رمان قوش در 132 صفحه در قطع جیبی با شمارگان 2000 نسخه در بهار سال 95 توسط انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسیده است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • نشست نقد و بررسی رمان «قوش» در حوزه هنری استان سمنان برگزار شد.
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.