موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

نقد و بررسی کتاب گسیل نوشته آزاده تحویلی

09 دی 1395 20:12 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
نقد و بررسی کتاب گسیل نوشته آزاده تحویلی

شهرستان ادب به نقل از فارس : علی‌اصغر عزتی پاک، نویسنده و منتقد در نشست نقد کتاب ماه که در اصفهان برگزار می‌شود، به نقد و بررسی کتاب «گسل» پرداخت.

وی با اشاره به ورودی این داستان و آغاز ماجرا در بیمارستان، گفت: داستان با ورود نیلا به بیمارستان آغاز شده و با بیان حالات روحی او از زبان خودش بیان می‌شود به گونه‌‌ای که ابتدا تصور می‌شود نیلا مریض است در حالیکه او به دلیل بیماری "ندا" ، فرزندش به این مکان آمده است.

مدیر مدرسه داستان موسسه شهرستان ادب اظهار داشت: در ظاهر داستان، "ندا" به بیماری سرطان مبتلا است درحالی که داستان به بررسی سرطان بزرگتر که یک خانواده با آن درگیر شده، می‌پردازد تا با ورود به بیمارستان مادر به کوتاهی خود در امور خانه پی برده و برای درمان خود اقدام کند.

عزتی‌ پاک، شخصیت دختر این داستان را بهانه‌ای برای درمان مادر و یافتن عیار شخصیتی "نیلا" عنوان کرد و گفت: در واقع، ورودی این داستان حاوی تمام آن چیزی بوده که قرار است در کل داستان گفته شود و در پس شخصیت‌پردازی آنچه را که شخصیت داستان می‌خواهد بیان کند، روایت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مهمترین ویژگی این داستان، احساس شدید و خیره‌شدن نویسنده به موضوع به شمار می‌رود، گفت: با این حال، اگر نویسنده به داستان توجه نداشته باشد و ماجرا خودش را برای نویسنده آشکار نکند، داستان جذاب نمی‌شود.

عزتی پاک با بیان اینکه نویسنده "گسل" نسبت به سوژه خود غیرت داشته به گونه‌ای که حتی احساس نویسنده به اشتغال را می‌توان در داستان احساس کرد، ادامه داد: در برخی از بخش‌های داستان، شاهد افزایش احساسات نویسنده هستیم. نویسنده همانقدر که ندا را دوست دارد، در مورد نیلا نیز عاطفه شدیدی دارد و این موضوع باعث شده که خواننده با کار ارتباط برقرار کند.

این منتقد داستان مهمترین بخش داستان را آغاز آن و رفتن نیلا به بیمارستان عنوان کرد و افزود: ماجرای تحول نیلا از این بیمارستان آغاز می‌شود اما رفته رفته وضعیت باید وخیم‌تر شود تا شخصیت اول داستان " نیلا" احساس ترس کند و حتی در برخی بخش‌های داستان رفتارهایی از نیلا مشاهده می‌شود که با شخصیتی که از او انتظار داریم، سازگار نیست بنابراین استفاده از کمی مبالغه در ادامه روند داستان ضروری به نظر می‌رسد.

گفتنی است رمان اجتماعی «گسل» نوشته آزاده تحویلی است و توسط انتشارات حوزه هنری اصفهان منتشر شده است.



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • نقد و بررسی کتاب گسیل نوشته آزاده تحویلی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.