موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
یادداشتی از آرش شفاعی

شعر انقلاب، زنده است

14 دی 1395 14:36 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
شعر انقلاب، زنده است

شهرستان ادب به نقل از جام جم : آیا ما پدیده‌ای به نام «شعر انقلاب» در عالم واقع داریم یا این مفهوم، مفهومی‌کاملاً برساخته ذهنیات است؟ آیا تعریف از شعر انقلاب، تعریفی گفتمانی است یا تعریفی مبتنی بر یک رویداد؟ آیا اگر بپذیریم که شعر انقلاب واقعیتی عینی است، این واقعیت عینی توانسته است مخاطبان خود را به عنوان یک جریان شعری موفق پیدا کند؟

به نظر می‌رسد اگر ما به تاریخ سه دهه اخیر شعر فارسی نگاهی جامع بیفکنیم، از ابتدای دهه 60 اندک اندک شاهد شکل‌گیری شاخه‌ای از شعر هستیم که چهره‌های آن به جهان نگاهی کاملا وفادار به گفتمان رسمی ‌نظام جمهوری اسلامی‌دارند. به عبارت دیگر ما در این دهه شاهد یک چرخش گفتمانی هستیم که از شعر لائیک و چریکی دهه پیش از خود به شعری مذهبی و انقلابی رسیده است و مفهوم‌های تازه‌ای چون شهادت، انتظار، عاشورا و دفاع را در آن شاهدیم.

مفاهیمی ‌که کاملاً وامدار ادبیات انقلابی آن دهه و تحت تاثیر رویدادهای سیاسی و اجتماعی آن است. پس ما در عالم واقع با پدیده‌ای به نام شعر انقلاب روبه‌رو هستیم، اما این پدیده در دهه‌های بعد به نسبت گسترده شدن ادبیات و جهان‌بینی انقلابی دهه 60، گسترش می‌یابد و به حوزه‌های تازه‌ای چون عدالت‌طلبی و آرمان‌گرایی و حتی سبک زندگی وارد می‌شود.

در قضاوت درباره توفیق یا عدم توفیق در دهه‌های بعد باید روشن کرد که آیا ما تعریف خود را از شعر انقلاب به فراخور گسترده شدن مفاهیم انقلاب و انقلابی‌گری گسترده کرده ایم یا نه؟ به عبارت دیگر باید روشن کرد که ما به شعر انقلاب از موضع انقلاب می‌نگریم یا از موضوع انقلاب می‌گوییم؟ آیا شعری که به موضوع انقلاب اسلامی ‌به عنوان پدیده‌ای تاریخی و رویدادی که در چندین سال تحقق یافته است، می‌نگریم یا این گونه شعری را در راستای موضع انقلاب اسلامی‌ درباره جهان، زندگی و انسان قرن بیست و یکم نیز تعریف می‌کنیم؟ از این منظر شعر انقلاب اسلامی ‌همچنان زنده است و به حیات اجتماعی و فرهنگی خود در آثار شاعران وفادار به گفتمان انقلاب ادامه می‌دهد و استقبال گروه قابل توجهی از دوستداران شعر را نیز به دنبال خود داشته است.

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • شعر انقلاب، زنده است
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.