موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
در مشهد مقدس

نقد 7 کتاب در نشست تخصصی کتاب خوان

01 مرداد 1396 12:46 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.67 با 3 رای
نقد 7 کتاب در نشست تخصصی کتاب خوان
شهرستان ادب به نقل از خراسان: نشست تخصصی "کتاب خوان" از سلسله نشست های معرفی کتاب ،عصر سه شنبه هفته گذشته در پاتوق کتاب مشهد برگزار شد.
این نشست به همت موسسه" شهرستان ادب " و نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و معرفی کتاب به مخاطبان برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، طیبه ثابت از شاعران خراسانی که به عنوان کارشناس و مجری در این نشست حضور داشت، درباره نشست تخصصی کتاب خوان توضیحاتی داد و در ادامه چند تن از شاعران به معرفی چند کتاب در زمینه شعر پرداختند. محمد کاظم کاظمی، میلاد عرفان پور، مهدی آخرتی، راضیه رجایی، طیبه ثابت ، محمد رضا معلمی شهری وجواد شیخ الاسلامی از جمله شاعرانی بودند که در این جلسه به معرفی کتاب پرداختند.
کتاب اول : مجموعه مقالات مهدی اخوان ثالث
محمد کاظم کاظمی ،شاعر و منتقد ادبیات در ابتدا درباره دوجلد کتاب که قصد معرفی آن ها را به مخاطبان داشت، توضیحاتی داد و گفت : بنده این فرصت را مغتنم شمردم و تصمیم گرفتم به جای یک کتاب، دو کتاب را معرفی کنم .البته این دو کتاب به نوعی مکمل یکدیگر هستند و در یک راستا و در قالب مقالاتی نوشته شده اند که در بین خوانندگان ادبیات به  مجموعه مقالات مهدی اخوان ثالث معروف هستند. باید گفت که این کتاب ها جزو کتاب هایی است که به رغم  تاثیر گذاری شان در ادبیات، زیاد درباره آن ها صحبت نشده و به اندازه دیگرآثار اخوان زیاد دیده نشده  است.
کاظمی درباره دلیل انتخاب این کتاب ها برای معرفی به خوانندگان گفت : وقتی به سبد مطالعاتی شاعران جوان امروز نگاه می کنیم، به این نتیجه می رسیم که تعداد زیادی از شاعران تنها به خواندن کتاب های شعر بسنده می کنند در صورتی که به اعتقاد بنده مطالعه آثار دیگری که درادبیات ما وجود دارد و در زمینه هایی به جز شعر نوشته شده است نیز کمک شایانی دراین زمینه می کند. در اصل شاعران باید بخشی از زمانشان را به خواندن کتاب شعر اختصاص دهند و در بخشی دیگر به خوانش پژوهش ها درباره شعر بپردازند.کاظمی افزود: اخوان شاعری بود که قلم زیبایی در نثر داشت و زیبایی نثر اخوان در بین شاعران هم عصر خود مثال زدنی است و امروز بسیاری از شاعرانی که قصد نوشتن نثر را دارند، از نثر اخوان متاثر هستند که از آن میان می توان  به مرتضی امیری اسفندقه اشاره کرد.
ما هر وقت با اخوان روبه رو می شویم، از وسعت مطالعات او در حوزه فرهنگ و ادب شگفت زده می شویم . اخوان یک منتقد بسیار خوب است و وقوف عجیبی بر ادبیات کهن دارد  که نمونه هایی از نقد و مطالب تاریخی را می توان در این مجموعه مقالات که به قلم او نگاشته شده است،  یافت.
 این شاعر و منتقد تصریح کرد :این مجموعه مقالات، روایت جدیدی از حضور قدرتمند اخوان ثالث در ادبیات است و  نکته قابل توجه این مقالات، دوری آن ها از زبان خشک و کسل کننده است و بنده خواندن آن را به علاقه مندان به ادبیات توصیه می کنم.
کتاب دوم : بی چشمداشت 
مهدی آخرتی به عنوان دومین سخنران جلسه به جایگاه دعوت شد .آخرتی که از شاعران جوان مشهدی است، در ابتدا به آسیب هایی که بر اثر غریبگی با کتاب بر جوامع بشری وارد می شود اشاره کرد و گفت :من امروز می خواهم یک کتاب شعر به اسم "بی چشمداشت " را که اثر شاعر گران قدر "موسی عصمتی " است و انتشارات شهرستان ادب در سال 1395 به چاپ رساند، به دوستداران شعر و ادبیات معرفی کنم . این کتاب که حاوی تعدادی  غزل و شعر سپید است، دارای طرح جلد هوشمندانه ای است و نام کتاب نیز ارتباط زیادی با شعرهای این کتاب دارد.آخرتی افزود : زبان شعرهای این کتاب ،زبانی صمیمی و روان است که تکامل یافته زبان شعر دهه 70به شمار می آید و مخاطب می تواند به راحتی با این شعرها رابطه برقرار کند و چه مخاطب خاص و چه عام هر دو از خوانش این شعرها لذت می برند.ما ،در این کتاب ضجه های عاشقانه نمی بینیم؛ اتفاقی که سال هاست در حال رخ دادن در شعر است. از طرفی این کتاب مضامین متنوعی دارد و همین موضوع باعث می شود هر شعر را با اشتیاق بخوانیم و از خواندن کتاب خسته نشویم . موضوع بعدی که به جذابیت کتاب افزوده، حضور تجربه های شاعر در این کتاب است و این تجربه ها به قدری ملموس ارائه می شود که مخاطب به راحتی با آن همذات پنداری می کند.آخرتی خاطر نشان کرد :نگاه  شاعر در این کتاب، نگاه اجتماعی است و منظور شاعر از کلمه "من" همه مردم است و  نه " من " شخصی. موسی عصمتی با سابقه بیست و چند ساله شعری دست به چاپ این کتاب زده است که در نهایت این سابقه باعث شده است کتابی قابل احترام و خواندنی به نام "بی چشمداشت" به بازار بیاید و مخاطب از خواندن آن هر لحظه احساس لذت بیشتری کند .
کتاب سوم : راهبندان 
محمد رضا معلمی شهری، صحبت های خود را با خواندن یک رباعی از کتاب "راهبندان" اثر میلاد عرفان پورشروع کرد و در ادامه به معرفی کتاب پرداخت و گفت: زبان و نگاه عرفان پور و از طرفی برون گرایی این شاعر باعث استقبال از کتاب های شعر ایشان شده است. از طرفی تنوع موضوعات یکی از ویژگی های این کتاب است و فضای شعرهای کتاب "راهبندان" بیشتر فضای شهری است. این کتاب را موسسه شهرستان ادب با هفتاد رباعی که در شش فصل سروده شده و در هر فصل موضوعی به صورت مجزا مطرح شده، چاپ کرده است.
کتاب چهارم : سفر بمباران 
جواد شیخ الاسلامی نیز به معرفی کتاب" سفر بمباران " اثر علی محمد مودب پرداخت وگفت : سابقه شعری علی محمد مودب در ادبیات بیانگر آثار این شاعر است .
شاعری که دغدغه هایش را فراتر از مرزها بیان می کند و نگاه او در بیشتر شعرهایش دغدغه های جهانی است .
مشخصه اصلی این شاعر این است که درشعر با مخاطبش بسیار صادق است و این موضوع باعث شده است. مخاطب های او به شعرش اعتماد کنند و این صداقت  باعث باور پذیرشدن  شعرهای او و صحبت هایی که در شعربرای مخاطب  مطرح می کند شده است.
شیخ الاسلامی افزود: کتاب " سفر بمباران "در سال 1393 منتشر شده و امروز به چاپ دوم خود رسیده است .اگر مخاطبی با دقت این کتاب را بخواند، به دردمندی انسان روزگار معاصر پی خواهد برد و به دلیل آگاهی بخشی که در این کتاب وجود دارد، رنجی بر رنج های او اضافه خواهد شد و بیداری، ارمغان این کتاب برای مردم و مسئولان جامعه امروز است.این شاعر در پایان گفت: به اعتقاد من این کتاب ، کتابی است برای گذر از سردرگمی های شهری و خلوت کردن با خود.خلوتی که آرامش روستا را در قلب شهر برای خواننده کتاب به ارمغان می آورد.
کتاب پنجم :"خدا جونم از تو سپاسگزارم" 
طیبه ثابت که او نیز از شاعران خراسانی است و در حیطه شعر کودک فعالیت می کند، در ادامه برنامه به معرفی کتاب "خدا جونم از تو سپاسگزارم" اثر منیره کاشانی که برای کودکان نوشته شده است، پرداخت و گفت : انتشارات به نشر، این کتاب را در سال 1396 به چاپ رسانده است که محتوای آن گفت وگوهای درونی شاعر کتاب با زبان کودکانه با خداوند است. شاعر به خوبی از عهده این کار برآمده و در نهایت کتاب قابل احترامی را برای کودکان که آینده سازان فردای این سرزمین اند، به بازار عرضه کرده است .این کتاب بسیاری از موضوعات آموزشی را  به زبان ساده بیان کرده است که این موضوع می تواند تاثیرات زیادی در امور تربیتی کودکان امروز داشته باشد.
کتاب ششم : شمشیر و جغرافیا 
راضیه رجایی دیگر شاعری بود که در این جلسه به معرفی کتابی از محمد کاظم کاظمی  به نام "شمشیر و جغرافیا" پرداخت و گفت :من و بسیاری از شاعران جوان دیگر  از زمانی که با شعر آشنا شدیم، همواره نام محمد کاظم کاظمی در عرصه ادبیات به چشممان خورده و کتاب آموزشی  روزنه که ایشان به رشته تحریر در آورده اند جزو کتاب هایی است  که تاثیر به سزایی در آموزش شعر به جوانان داشته و دارد.رجایی افزود : امروز بنده قصد دارم یکی از تازه ترین آثار ایشان را به مخاطبان شعر معرفی کنم  .کتاب شمشیر وجغرافیا را انتشارات سپیده باران در 167 صفحه و در قالب های متنوعی از قبیل غزل ، رباعی و مثنوی به چاپ رسانده است.این کتاب شعرهایی با زبان سهل و ممتنع دارد و گستردگی واژگان، استفاده از تاریخ اسلام، پشتوانه فکری تاریخی ، مردم گرایی، طنزهای زبانی خوشایند درشعر و... مسائلی است که باعث شده است این کتاب به کتابی خاص در شعر تبدیل شود. این شاعر و منتقد اظهار کرد: شعر محمد کاظم کاظمی همزمان مورد پسند مخاطبان خاص و عام جامعه قرار گرفته و نکته جالب زبان شعری کاظمی این است که بعضی شعرها اگر چه به چندین سال قبل بر می گردد اما هنوز تازگی زبانی و مفاهیم  آن ها  ستودنی است. کاظمی شاعری است که به گنج بزرگی که همان  زبان مشترک بین مخاطب عام و خاص است، دست یافته و این موضوع را می توان یکی از دلایل موفقیت این شاعر دانست. 
کتاب هفتم : "خط روشن عشق" 
میلاد عرفان پور از شاعران جوانی است که بیشتر اهالی ادبیات او را به عنوان رباعی سرا می شناسد. وی گفت : بنده امروز قصد دارم کتاب یکی از شاعران بزرگ خراسان هم عصرمان را معرفی کنم. شاعری که در سال 1308 متولد شد و در سال 1392 از جمع ما رفت .استادی که قهرمان سخن در خراسان بود. استاد محمد قهرمان را بسیاری از شاعران ما به نام شاعر غزل ها ی سبک هندی می شناسند.کتاب "خط روشن عشق" مجموعه ای از غزل های این شاعر است که انتشارات شهرستان ادب چاپ کرده است. این استاد بزرگ علاوه برسرودن شعر، مصحح و پژوهشگر بزرگی نیز بود که در این عرصه  هم به ادبیات فارسی خدماتی کرده است و او را می توان به تمام معنا مردی ادیب دانست. کتاب خط روشن عشق  کتاب قابل احترامی از مجموعه اشعار استاد قهرمان است .
محمد قهرمان غزل هایش را به سبک هندی می سرود و در این راه صائب را پیر خود می دانست.عرفان پور افزود: قهرمان شاعری تمام نشدنی بود که تازگی و ظرافت در شعر را می توان حتی در آخرین اشعار ایشان که در هشتاد سالگی سروده شده است نیز مشاهده کرد.این شاعر بزرگ غزل های خواندنی دارد که در روزگار ما کمتر به چشم می خورد.
 

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • نقد 7 کتاب در نشست تخصصی کتاب خوان
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.