موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

رونمایی رمان «نشانی روی آب و رد کبوترها» نوشته زهره یزدان‌پناه قره‌تپه

03 آبان 1396 15:57 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4 با 1 رای
رونمایی رمان «نشانی روی آب و رد کبوترها» نوشته زهره یزدان‌پناه قره‌تپه

شهرستان ادب: آیین رونمایی از رمان «نشانی روی آب و رد کبوترها» اثر زهره یزدان‌پناه قره‌تپه در خبرگزاری فارس برگزار می‌شود. این رمان که به تازگی در انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است، حوادث مهم تاریخ معاصر از جمله انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و فتنه روز عاشورای سال 1388، را بستر روایت خود قرار داده است و از این طریق به زندگی شخصیت‌های مختلف می‌پردازد. این برنامه، امروز 3 آبان، در ساعت 17 با حضور نویسنده کتاب برگزار می‌شود.

فضای این رمان، بومی است و در یکی از روستاهای آذربایجان اتفاق می‌افتد، و ماجراها، در دو شهر مشهد و تهران ادامه می‌یابد. دو شخصیت اصلی این رمان، پیرزنی به نام بی‌بی منظر و تعزیه‌داری به نام الدار است. بی‌بی منظر، همراه با شوهر بیمارش، و تنها پسرش قاسم در آذربایجان زندگی می‌کنند. الدار نیز رزمنده میانسالی است که تعزیه‌دار روستا و شبیه‌خوان امام حسین (ع) است.

زمستان سال 1350، غلامحسین، فرزند پیش‌نماز روستا و دانشجویی مذهبی در تهران که در پخش اعلامیه‌های امام خمینی دست داشته است، تحت تعقیب ساواک در روستا پناه می‌گیرد. این نقطه شروع ماجراست. در ادامه، وقایع منجر به انقلاب، به این روستای آذربایجانی نیز کشیده می‌شود. سپس دوران جنگ آغاز می‌شود و داستان تا برگزاری انتخابات 1388 و فتنه، پی گرفته می‌شود. روایت در هر فصل از کتاب از منظر یکی از شخصیت‌ها، انجام می‌گیرد و جورچین وقایع کم کم تکمیل می‌شود. در اواخر رُمان، خواننده دیگر با پس‌زمینه همه شخصیت‌ها آشنا می‌شود.

نویسنده رمان رمان «نشانی روی آب...»، زهره یزدان‌پناه قره‌تپه متولد 1342 تهران است که در حوزه تاریخ تحصیل کرده است. از جمله آثاری که تاکنون منتشر کرده است می‌توان به مجموعه داستان «قواره‌ای برای دو نفر» در حوزه دفاع مقدس، و مجموعه «یک نگاه یک برداشت»، نقد کتب داستانی هشت نویسنده ایرانی و نیز «داستان لبنان»، شامل سفرنامه او همراه اعضای انجمن قلم ایران به این کشور، اشاره کرد. «ستاره من»، زندگی‌نامه داستانی «شهید محمدعلی رجایی»، رییس‌جمهور فقید، از دیگر آثار این نویسنده است. یزدان‌پناه در حوزه مستندسازی نیز فعال است. او خود درباره نگارش «نشانی روی آب...» گفته است: «من برای این رمان پنج سال وقت گذاشتم. احساس تکلیف می کردم که باید با استفاده از هنرم، به عنوان یک ابزار برای حقیقت‌طلبی و عدالت‌خواهی، شروع به پژوهش و جستجو درباره قضایای سال 1388 [و نیز وقایع مهم تاریخ انقلاب] کنم که حاصل این جستجو و پژوهش، نگارش این رمان شد.»

رمان «نشانی روی آب و رد کبوترها» را انتشارات شهرستان ادب، در 316 صفحه و به قیمت 17 هزار تومان، تابستان امسال روانه بازار نشر کرد.

 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • رونمایی رمان «نشانی روی آب و رد کبوترها» نوشته زهره یزدان‌پناه قره‌تپه
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.