موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
«نشانی روی آب و رد کبوترها» و چند کتاب دیگر

روایت روزنامه خراسان از کتاب‌هایی با موضوع فتنه 88

09 دی 1396 17:43 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 2 با 78 رای
روایت روزنامه خراسان از کتاب‌هایی با موضوع فتنه 88

شهرستان ادب به نقل از روزنامه خراسان: در سالروز  حماسه نهم دی قرار داریم؛ حماسه‌ای مردمی که در نهم دی ماه سال 1388 رقم خورد و مردم از هر قشری به صحنه آمدند تا آتش فتنه را خاموش کنند و خاموش هم شد. مردم در این حرکت از خود بصیرت نشان دادند و چیزی کم نگذاشتند اما سوال ما این است که آیا دست به قلم‌های کشورمان هم به خوبی و به موقع پا به میدان گذاشتند و محتوای مد نظر را برای درک ابعاد ماجرا تولید کردند؟ تا آن جا که ما انبوه کتاب های منتشر شده را بررسی کردیم، پاسخ این سوال مثبت است و انتشار کتاب از همان روزهای شروع فتنه درباره این موضوع و ابهام زدایی از فضای غبارآلود به وجود آمده، شروع شد و تا همین روزها که هشت سال از آن تاریخ می‌گذرد، ادامه دارد. یکی از آثار فرهنگی فاخر در سال 88 رمان خوب «نامیرا» به قلم آقای «صادق کرمیار» است، این کتاب حقیقتا یک دوره خوب فتنه شناسی است و حتما برای کسانی که دوست دارند بدانند چطور در یک جامعه دینی می توان جای حق و باطل را عوض کرد مفید خواهد بود، جادوی زر و زیور و حب دنیا در جابه جایی حق و باطل، مفهوم بزرگی است که به خوبی و با قلمی هنرمندانه به شکل غیر مستقیم و در قالب داستانی عاشقانه روایت شده است. کرمیار به خوبی در این رمان کلاسیک از پس کاری سخت برآمده است. جالب است بدانید مطالعه این رمان تاریخی و تحلیلی برای شناخت فتنه 88 مورد تأکید رهبر انقلاب هم بوده است. در ادامه با ما همراه باشید تا از رمان «نامیرا» و چند رمان دیگر که مطالعه شان در سالروز حماسه 9 دی خالی از لطف نیست؛ بیشتر بدانیم.


نامیرا
صادق کرمیار
انتشارات نیستان
داستان کتاب درباره دختر و پسری جوان از اهالی کوفه است که بدون منفعت طلبی های روز افزون مردم کوفه به دنبال حقیقت هستند اما در میان رفتارهای متناقض و منافقانه سرداران بزرگ کوفه، بین حمایت از امام حسین (ع) یا وفاداری به یزید سرگردانند. چاپ بیست و پنجم این کتاب در 334 صفحه و به قیمت 26 هزار تومان ارائه شده است.
درباره نویسنده
صادق کرمیار از جمله نویسندگان و کارگردانان ایرانی است که سال ۱۳۳۸ ه.ش در تهران به دنیا آمد. کرمیار مسئول ویژه نامه «اطلاعات جبهه» در مناطق جنگی در سال‌های 1367-1365 بود و از 1375-1372 مسئول صفحه ادبی «جوانه‌های اندیشه» روزنامه اطلاعات و همچنین معاون سردبیر نشریه سینمایی «مردم و سینما» وابسته به بنیاد سینمایی فارابی بوده‌ است. صادق کرمیار با نوشتن کتاب‌ها و کارگردانی سریال‌هایی همچون «یک روز قبل» شناخته می‌شود. در کارنامه او آثار سینمایی، فرهنگی و چاپ کتاب های متعددی به چشم می خورد.
چرا باید «نامیرا» را بخوانیم؟
نامیرا یک دوره‌ فتنه‌شناسی است برای کسانی که در پی حق هستند و می‌خواهند بدانند که حق و باطل چگونه جابه‌جا می‌شوند. حتی «عبدا... بن‌ عمیر» با آن همه سابقه در جهاد با کفار تردید می‌کند که چرا پسر پیامبر به مقابله با یزید برخاسته است؟
نکته جالب رمان نامیرا که در بسیاری از بخش‌ هایش به دلیل دیالوگ‌ها و صحنه ‌پردازی‌هایش تنه به نمایش ‌نامه و فیلم‌ نامه می‌زند، تغییر مسیر ظریف و زیبای شخصیت‌هاست. نقطه اوج داستان و تیر خلاص به شک و تردید های عبدا...، زمانی است که او در نخلستان با قیس بن مصهر صیداوی روبه رو می‌شود و گفت‌ و‌گویی زیبا میان این دو به وقوع می‌پیوندد که محتوای این گفت‌و ‌گو از نظر ارزش محتوایی می‌تواند با چند کتاب برابری کند و عبدا... در نهایت به تصمیم خود می‌ رسد در حالی که همین شک و تردید ها نیز از میانه راه در قلب عمروبن حجاج و شبث ربعی نیز ریشه می دواند و آن ها را نیز به تصمیم شان‌ می‌رساند. اگر ویژگی فتنه را در شک و تردید، پوشیدگی حقیقت و تمایل نداشتن افراد به بروز دادن انگیزه‌های واقعی‌شان که نفاق نامیده می شود بتوان طبقه بندی کرد، نامیرا همه این ویژگی‌ها را در روایت داستانی‌ خود گرد آورده است. پرداخت شخصیت ها در داستان کاملا طبیعی است؛ به طوری ‌که در هیچ بخش حس شعار و شعارزدگی و ارائه تحلیل به مخاطب دست نمی‌دهد و مخاطب، شخصیت‌ها را باور می‌کند و گاه چنان شک و تردیدها جدی و مطرح می‌شود که مخاطب نیز با این شک ها همراه می‌شود و در نهایت با شخصیت اصلی به تصمیم می‌رسد.
نامیرا به خوبی ‌توانسته است دوران فتنه و نفاق بزرگان و ریشه‌های این نفاق را در زمینه عاشورا و کربلا به تصویر بکشد با این تفاوت که تصویر آدم‌های قصه کرمیار و روحیات و تمایلاتشان و حتی خشم‌ و غضب‌شان محصور در آن زمان خاص نمی‌شود. «نامیرا»، روایتی است نامیرا از فتنه، نفاق، شک، تصمیم و عمل.
بریده هایی از کتاب
مرد آرام وخونسرد به عبدا... تلخ لبخند زد و گفت: «لعنت خدا بر آنان که ایمان شما را بازیچه دنیای خویش کردند، وای بر شما که نمی دانید بدون امام، جز طعمه ای آماده در دست اراذلی چون یزید و ابن زیاد هیچ نیستید، حتی اگر برای رضای خدا با مشرکان جهاد کنید...
***
 خدایا این چه فتنه ای است که مردم کوفه را رها نمی کند. گویا کوفیان آفریده شده اند تا خطاهایشان مایه عبرت دیگران باشد...

 ربیع رو به عمرو پرسید: «شما به فرمان چه کسی می خواهید به جنگ با یزید برخیزید؟» عمرو گفت: «حسین بن علی (ع)، فرزند فاطمه (س)...» ربیع پرسید: «حسین بن علی (ع) فرزند رسول خداست؟... پس چگونه علی را هر روز در شام دشنام می گویند و حسین برنمی آشوبد؟» شبث گفت: «در خاندان بنی هاشم کم ندیدیم که برای حقی بزرگ تر، از حق خویش می گذرند...»


نشانی روی آب و رد کبوترها
زهره یزدان‌پناه قره‌تپه
انتشارات شهرستان ادب

رمان «نشانی روی آب و رِدِّ کبوترها»، ماجرای خود را در دل حوادث مهم تاریخ معاصر از جمله انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و فتنه روز عاشورای سال 1388، روایت می‌کند و از طریق روایت تعزیه، به واقعه عاشورا نیز می‌پردازد.داستان، از پیرزنی به نام بی‌بی منظر، همراه با شوهر بیمارش و تنها پسرش قاسم می‌گوید که همگی در آذربایجان زندگی می‌کنند. در کنار او، رزمنده میان سالی به نام اِلدار است که تعزیه‌دار روستا و شبیه‌خوان امام حسین (ع) است. در پشت جلد کتاب آمده است: «همان‌جا، پشت وانت، کنار تابوت می‌نشیند. با دستی که زخم برداشته است، برف‌های روی تابوت را پاک می‌کند. صورتش را روی چوب سرد تابوت می‌گذارد. لب‌هایش از سرما، ترک برداشته و می‌سوزند. بر تابوت و پرچم سه‌رنگ آن بوسه‌ می‌زند. شب نزدیک است و بارش برف، هنوز قطع نشده است. باید هر طور شده است تا صبح روز بعد صبر کند، تا صبح روز تاسوعا.»نویسنده این رمان، زهره یزدان‌پناه قره‌تپه متولد 1342 تهران است. از آثار او  می‌توان به مجموعه داستان «قواره‌ای برای دو نفر» در حوزه دفاع مقدس و مجموعه «یک نگاه، یک برداشت» و نیز «داستان لبنان»، شامل سفرنامه او همراه اعضای انجمن قلم ایران به این کشور، اشاره کرد. «ستاره من»، زندگی‌نامه داستانی «شهید محمدعلی رجایی» از جمله دیگر آثار این نویسنده است. رمان «نشانی روی آب و رد کبوترها» در 316 صفحه و به قیمت 17 هزار تومان، روانه بازار نشر شد.


شکاف
محمد ستاری وفایی
انتشارات عماد

رمان «شکاف»، روایت اتفاق نادری است که برای یک رفتگر شهرداری در شهر تهران می‌افتد. آقا رسول زحمتکش و مذهبی، در یکی از شب‌ها که مشغول کار است با فردی در حال مرگ، مواجه می‌شود، او یک امانتی به رسول می‌دهد که زندگی و خانواده او را تحت تاثیر قرار می دهد و او را که تا قبل از این، یک زندگی ساده و بی‌ارتباط با اتفاقات بزرگ را تجربه کرده بود، وارد مرحله‌ای تازه می‌کند که مرتبط با امنیت ملی است. از طرفی نویسنده سعی داشته در دل این داستان، به موضوع مهمی که باعث بروز فتنه در یک جامعه مذهبی می‌شود، اشاره کند و ارتباط بین روشنفکری مبتنی بر مبانی نظری غربی را با اتفاق شوم فتنه تبیین کند و دین و اعتقادات دینی را به عنوان عنصر اساسی تشکیل انقلاب و ادامه حکومت پایدار و موفق معرفی کند.اتفاقات داستان که بعد از فتنه 88 رخ داده، نشان می‌دهد بسیاری از مردم درباره موضوع فتنه بینشی عمیق پیدا کرده و برخی هم هنوز با شبهاتی درگیر هستند.رمان «شکاف» در 164 صفحه با قیمت 11 هزار تومان منتشر شده و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.


13 روز مانده بود  به انتخابات
رسول ایمانی نسب
انتشارات سازمان بسیج دانشجویی
نویسنده در این رمان 13 فصلی، به روایت حوادث و رویدادهای قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 پرداخته است و با نگارشی جذاب، نگاهی هم به سال های جنگ می اندازد. همچنین سیر داستان روایت کننده لایه های زیرین انتخابات و حرف ها و گفت و گوهای رد و بدل شده بین حامیان نامزدهای رقیب در انتخابات است.
فعالیت های دانشجویی، کارناوال های تبلیغاتی، زد و خورد های انتخاباتی و در نهایت بروز مرگ های مشکوک، هر کدام گوشه ای از این رمان را تشکیل می دهند. خلاصه اگر این کتاب را جایی دیدید بخوانید! احتمالا شما هم با شخصیت اصلی داستان هم ذات پنداری خواهید کرد.

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • روایت روزنامه خراسان از کتاب‌هایی با موضوع فتنه 88
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.