موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
به پیشنهاد سایت تبیان

کتاب های خواندنی برای نوروز 97

10 فروردین 1397 18:33 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 1 با 1 رای
 کتاب های خواندنی برای نوروز 97

شهرستان ادب به نقل سایت از سایت تبیان: روایت شیرینی داشت محمود بصیری که به جای سیگار، پسته بخورید. حالا ما پیشنهاد می کنیم به جای تنقلات در تعطیلات نوروزی، کتاب بخوانید. با این استراتژی هم تناسب اندام تان حفظ می شود و هم مناسبات فرهنگی جامعه. در سال جدید، هرچقدر بیشتر کتاب بخوانید، خِیرش را هم در زندگی خودتان می بینید و هم اهالی کتاب.

دامنه پیشنهاد کتاب برای مطالعه آنقدر گسترده و پر تنوع است که هر کس می تواند گزینه های مناسبی را برای خوانش کتاب معرفی کند. در یک سال گذشته به تناوب در تبیان، کتاب های مناسب و موثر را برای شما معرفی کرده ایم. این بار به مناسبت نوروز باستانی و تعطیلات دو هفته ای آن ، چند اثر خواندنی دیگر را در ویترین گروه کتاب و کتابخوانی قرار می دهیم، باشد که موردِپسند و توجه شما قرار گیرد.

رهش ( ر ه ش )

آخرین اثر رضا امیرخانی، نویسنده نام آشنا و محبوب نسل جوان را باید پدیده روزهای پایانی سال گذشته دانست. تابی که بعد از مدت ها برای آن صف خرید تشکیل شد و حواشی آن تا مدت ها نقل محافل ادبی بود.

امیرخانی در رهش به سبک و سیاق گذشته به موضوعی اجتماعی پرداخته توسعه ی شهری را دستمایه اثر خود قرار داده است.و  تاثیرات آن را بر عرصه های زندگی انسان معاصر در قالب داستان زوجی معمار در تهران امروز به تصویر می کشد.

شخصیت اصلی داستان رهش یک خانم است که پیشه مشترکش با همسر، معماری است. فرزند بیمار خانواده و نگرانی از آینده او هم نسلانش، باعث بروز کشمکش هایی میان او و همسرش درباره شهر و مدیریت آن می شود. این روزها که زندگی شهری و معضلات آن به عنوان دغدغه اصلی شهروندان مطرح است، خواندن رهش می تواند در تغییر نگرش ها و اصلاح سبک زندگی شهرنشینان تاثیرگذار باشد. تلنگری برای آینده ای که اگر به آن توجه نداشته باشیم ، چیزی جز سختی و مرارت نخواهد بود.

وقتی مهتاب گم شد

در دنیای کتاب، بارها اتفاق افتاده که کتابی از نویسنده ای به چاپ برسد و چندی بعد هم نویسنده آن راهی دیار باقی شود. اما کمتر پیش می آید شخصیت اصلی یک کتاب بعد از آنکه کتاب مورد توجه قرار گرفت، به شهادت برسد.

وقتی مهتاب گم شد، قصه یک نوجوان 16 ساله است که دنیای نوجوانی را رها می کند و به جبهه می رود.یک راست می رود سراغ حاج احمد متوسلیان و می شود بلدچی رزمندگان. یک نوجوان که در دفاع مقدس کار اطلاعاتی می کند، یک لشگر به او اعتماد می کنند و خلاصه می شود شهره عام و خاص در کارهای عملیاتی.در جنگ زخمی می شود، و زنده می ماند تا در سالهای صلح و آرامش روایتگر ایثار و شهادت صدها تن از همرزمانش باشد.

کتاب خاطرات شهید علی خوش لفظ در اواخر سال 95 با تقریظ مقام معظم رهبری رونمایی شد. خبر دیدار رهبر با راوی کتاب، استقبال و فروش فوق العاده آن را در سی امین نمایشگاه تهران رقم می زند.اما شهادت شهید زنده و روایتگر بخشی از تاریخ واقعی جنگ در میانه سال 96 نگاه ها را به سمت او می چرخاند و چه آنها که کتاب را خوانده یا نخوانده اند را تحت تاثیر قرار می دهد.

آری! گاهی شخصیت حقیقی اما گمنام یک کتاب، جذاب تر از واژه ها و لماتی است که در وصف او به کار می رود. وقتی مهتاب گم شد به روایت حمید حسام دایره المعارفی از جنگ است که توسط انتشارات سوره مهر پیشنهادی خواندنی برای تعطیلات نوروزی است.

خواب باران

جدیدترین اثر وجیهه سامانی، یعنی خواب باران مضمونی اجتماعی دارد. سامانی پیشتر تجربه ورود به حوزه مضامین اجتماعی را در آثار خود داشته است، این بار در رمان خواب باران به سراغ معضل اعتیاد رفته است.

خواب باران روایتگر دختری است که با مشکلات فراوان وارد دانشگاه می شود اما به دست پدر خود معتاد می شود.در حالی که با اعتیادش دست و پنجه نرم می کند، وارد یک رابطه عاطفی با امیر می شود. اما مشکل اساسی برای به هم رسیدن این دونفر، بی خبری امیر از معتاد بودن دختر است.

خواب باران علاوه بر اینکه به مسایل اجتماعی روز می پردازد، نگاهی هم به موضوعات دینی دارد. تاثیر قضا و قدر الهی از نکاتی است که نویسنده در سیر روایت داستانی خود به آن می پردازد.

نثر کتاب ساده و خواندنی است. قصه واقعی شروع می شود و در پایان رمانتیک تمام می شود.نویسنده از عنصر خیال در رمان به خوبی استفاده کرده و با پرهیز از تکرار کلیشه ها و روزمرگی ها و خودسانسوری، داستانی باورپذیر را پیش روی مخاطب قرار داده است. چاپ دوم خواب باران توسط انتشارات کتابستان معرفت روانه بازار کتاب شده است.

این خیابان سرعت گیر ندارد

رمان مریم جهانی که از سوی نشر مرکز منتشر شده و برگزیده  آخرین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد است. شخصیت اصلی این خیابان سرعت گیر ندارد، یک راننده تاکسی است. اما نه از جنس مردانه! شهره زنی است که وارد دنیای مردانه راننده تاکسی ها شده و در دنیای مدرن و شتاب زده شهری به مقابله با ظواهر و سنت های ناراست جامعه می رود.

شهره مثل همه مشکلاتی دارد که خواننده با پیشرفت داستان با آن آشنا می شود. نویسنده در بیست و نه فصل زندگی گذشته و امروز شخصیت اصلی داستان را همراه با فضاسازی مناسب از وچه و محله و شهر را  روایت می ند.

این خیابان سرعت گیر ندارد رمانی اجتماعی است که با  نگاهی جامعه شناسانه و البته با لحنی عامیانه، خرده روایت های داستانی را به یکدیگر پیوند زده است. رمان ریتم خوبی دارد و دچار ایست و سکته نمی شود. با اینکه محور داستان حول یک زن قرار گرفته است اما خواننده در کتاب با زنانه نویسی یا نگاه جنسیتی خاصی مواجه نمی شود.

از نکات جالب قصه، توصیفاتی است که شهره از رانندگی در شهر یا شرح ویژگی ها و خصوصیات خاص اتومبیل هاست که بیان چنین تعابیری را فقط از ماشین بازها می توان انتظار داشت.
 

بی کتابی

بد نیست اگر در تعطیلات عید، کمی هم به سراغ تاریخ بروید و رمانی با درونمایه وقایع تاریخی ایران را بخوانید. رمان بی کتابی اتفاقا درباره کتاب و توجهی که ایرانیان به آن داشته اند، توسط محمدرضا شرفی خبوشان نوشته شده است.

مظفرالدین شاه کتابداری به نام لسان‌الدوله را به ریاست کتابخانه منصوب می‌کند. هر نسخه‌ و اوراقی از نسخ معروف در موزه‌های جهان است مربوط به این دوره است که این فرد از کتابخانه‌ها خارج کرده است. در این دوره 5 هزار جلد از نسخ نفیس کتابخانه گلستان به سرقت می‌رود.

هرچند که خودِ «کتاب» سوژه اصلی رمان است اما ردپای حوادث تاریخی مشروطه مثل به توپ بسته شدن مجلس نیز در آن دیده می شود. ماجرای بی کتابی در دوره قاجاریه اتفاق می افتد.

قصه پر غصه بی کتابی کمی تلخ هم هست. درست درجایی که هرکسی با هر قدر و مسوولیتی به اندازه توان خود خسارتی محض به فرهنگ ایران زمین وارد می کند.نویسنده با لحنی درست و مسلط بر تاریخ با خلق واژه هایی معنا دار، فضای قجری داستان را خواندنی می کند. بی کتابی در 260 صفحه به همت انتشارات شهرستان ادب منتشر و برگزیده جایزه ادبی جلال نیز هست.

قصه های کوچک برای بچه های کوچک

یکی از نکاتی که همیشه در معرفی کتاب برای مخاطبان تبیان در نظر می گیریم، معرفی کتاب مناسب برای رده سنی کودک و نوجوان است. نوروز، فرصتی است که پدر و مادرها فارغ از دغدغه های کاری و ذهنی فرصتی جهت خوانش کتاب برای فرزندان خود مهیا کنند. شروع سال جدید با کتابخوانی می تواند زمینه ساز آشتی ملی قشر کتاب نخوان با کتاب ها باشد.

قصه‌های کوچک برای بچه‌های کوچک، مجموعه‌ ای 12 جلدی و دربردارنده‌ 64 قصه براي كودكان است. این مجموعه نوشته‌ جمعی از نويسندگان نام آشنای حوزه‌ ادبیات كودك و نوجوان است. شکوه قاسم نیا و مژگان شیخی از جمله این نویسندگان نام آشنای این قصه ها هستند.

این کتاب مناسب رده سنی 5 تا 7 سال و خصوصا تازه دبستانی هاست. کتابی که والدین می توانند با صدای بلند برای کودکان بخوانند تا لذت قصه گویی و قصه شنیدن برای هردوی آنها شیرین تر از قبل شود.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  •  کتاب های خواندنی برای نوروز 97
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.