موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
همزمان با سالروز درگذشت این شاعر نیمایی‌سرا

بازگشایی «پرونده پرتره سهراب سپهری» در سایت شهرستان ادب

01 اردیبهشت 1397 14:27 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
بازگشایی «پرونده پرتره سهراب سپهری» در سایت شهرستان ادب

شهرستان ادب: همزمان با یکم اردیبهشت، سالروز درگذشت شاعر بزرگ معاصر سهراب سپهری، تازه‎ترین پروندۀ ادبی سایت شهرستان ادب، به این شاعر نیمایی‌سرا اختصاص پیدا می‌کند.

در «پرونده پرتره سهراب سپهری» سایت شهرستان ادب تا کنون یادداشت‌ها و مقالاتی چون «شعر امروز و منظومه سرایی با نگاهی به شعر "صدای پای آب"»، «"من به آغاز زمین نزدیکم" نگاهی به شعر و زندگی سهراب سپهری»، «زیست شاعرانۀ سهراب سپهری در فضای روستا»، «سهراب سپهری در قامت غزل» از نویسندگان شهرستان ادب  منتشر شده‌است.

همچنین در این پرونده گزیده‌ای از شعرهای زنده‌یاد سپهری نیز منتشر شده‌است که از آن بین می‌توان به نیمایی «سورۀ تماشا» و «صدا کن مرا صدای تو خوب است» اشاره کرد.

همزمان با بازگشایی این پرونده، مطالب تازه‌تری در سایت شهرستان ادب با موضوع سهراب سپهری منتشر خواهد شد. برای مطالعه مطالب این پرونده به صفحۀ ویژه سهراب سپهری در سایت شهرستان ادب مراجعه کنید:

پرونده پرتره سهراب سپهری


گفتنی است سهراب سپهری شاعر، نویسنده و نقاش مشهور ایرانی 15مهر 1307 در کاشان به دنیا آمد. او از مهم‌ترین شاعران معاصر ایران است و شعرهایش به زبان‌های بسیاری از جمله انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شده‌اند. سپهری در سال ۱۳۳۰ نخستین مجموعهٔ شعر نیمایی خود را به نام مرگ رنگ منتشر کرد. در سال ۱۳۳۲ از دانشکده هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد و نشان درجه اول علمی را دریافت کرد. در همین سال در چند نمایشگاه نقاشی در تهران شرکت نمود و نیز دومین مجموعهٔ شعر خود را با عنوان زندگی خواب‌ها منتشر کرد. سهراب سپهری به فرهنگ مشرق‌زمین علاقه خاصی داشت و سفرهایی به هندوستان، پاکستان، افغانستان، ژاپن و چین داشت. مدتی در ژاپن زندگی کرد و هنر «حکاکی روی چوب» را در آنجا فراگرفت. همچنین به شعر کهن سایر زبان‌ها نیز علاقه داشت؛ از این رو ترجمه‌هایی از شعرهای کهن چینی و ژاپنی انجام داد. او سرانجام در سال ۱۳۵۸ به بیماری سرطان خون مبتلا شد و به همین سبب در همان سال برای درمان به انگلستان رفت، اما بیماری بسیار پیشرفت کرده بود و وی ناکام از درمان به تهران بازگشت. او سرانجام در غروب ۱ اردیبهشت سال ۱۳۵۹ در بیمارستان پارس تهران به علت ابتلا به بیماری سرطان خون درگذشت. صحن امامزاده سلطان‌علی بن محمد باقر روستای مشهد اردهال واقع در اطراف کاشان میزبان ابدی سهراب گردید. آثار او عبارتند از : مرگ رنگ (۱۳۳۰)، زندگی خواب‌ها (۱۳۳۲) ، آوار آفتاب (۱۳۴۰) ، شرق اندوه (۱۳۴۰) ، صدای پای آب (۱۳۴۴) ، مسافر (۱۳۴۵) ، حجم سبز (۱۳۴۶) ، ما هیچ، ما نگاه و اطاق آبی (۱۳۶۹).

پیش از این، پرونده پرتره شاعرانی چون زنده‌یادان «طاهره صفارزاده»؛ «قیصر امین‌پور» و «محسن پزشکیان» در سایت شهرستان ادب منتشر شده بود.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • بازگشایی «پرونده پرتره سهراب سپهری» در سایت شهرستان ادب
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.