موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
سیزدهمین پرونده‌کتاب سایت شهرستان ادب:

پرونده‌کتاب «جشن باغ صدری» در سایت شهرستان ادب آغاز به کار کرد

17 دی 1397 10:59 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
پرونده‌کتاب «جشن باغ صدری» در سایت شهرستان ادب آغاز به کار کرد

شهرستان ادب: هشتاد و سه سال پیش در چنین روزی، رضاشاه قانونی را به اجرا درآورد که رسوایی آن در تاریخ ماندگار شد؛ قانون کشف حجاب. قانونی که براساس آن زنان ایرانی حق استفاده از چادر، روسری و روبنده را نداشتند و قانون‌شکنان در این بین، مورد بازخواست و حتی برخورد فیزیکی مأموران نظامی قرار می‌گرفتند.

این واقعۀ تاریخی، مانند هر رویداد جنجال‌برانگیز دیگری در تاریخ کشور، داستان‌ها و روایت‌های بسیاری در دل خود داشت که حتی با گذشت سال‌ها، فراموش نشده و همچنان داستان‌هایی دراین‌باره نوبه‌نو نگاشته می‌شوند و روایت می‌شوند. از جمله نویسندگانی که به این دورۀ تاریخی و این واقعۀ خاص پرداخته است، سیده‌عذرا موسوی است.

سیده‌عذرا موسوی فعالیت‌ ادبی خود را از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرده است. او از سال‌‌ها پیش در نشریات نوجوان نیز فعالیت جدی دارد و ویرایش کتب بسیاری را انجام داده است. نخستین داستان‌های کوتاهی که از او به چاپ رسید، در مجموعه‌های داستانی مشترک با نویسندگان دیگر در انتشارات حوزه هنری قم و میراث اهل قلم بود؛ نخستین اثر مستقل او مجموعه‌یادداشت‌هایی داستانی بود با عنوان «گربۀ معبد کنکور» که در حوزۀ نوجوان توسط انتشارات معارف منتشر شد.

اما نخستین مجموعه‌داستان مستقل سیده‌عذرا موسوی در حوزۀ بزرگسال، کتاب «جشن باغ صدری» است که در سال 94 توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شد. این کتاب شامل هفت داستان کوتاه است که تمامی آن‌ها در حال و هوای تاریخ معاصر نگاشته شده‌اند؛ از روزهای حکومت رضاخانی گرفته تا حوادث انقلاب اسلامی.

داستان کوتاه «جشن باغ صدری» - که عنوان کتاب نیز برگرفته از آن است به روزهایی از تاریخ ایران پرداخته است که زنان از ترس آن‌که حجاب از سرشان کشیده شود، خانه‌نشین شده بودند و غیرت مردان ایرانی آنان را به آرزوی مرگ وا‌می‌داشت. نویسنده در این داستان قانون منع حجاب را دست‌مایه قرار داده است تا نادیده‌ها و ناشنیده‌هایی از آن روزها را برای ما مردم این روزگار، بازگو کند.

شهرستان ادب در سالگرد اجرایی شدن قانون کشف حجاب، سیزدهمین پرونده‌کتاب خود را اختصاص داده است به کتاب «جشن باغ صدری» نوشتۀ سرکار خانم سیده‌عذرا موسوی. این کتاب که با استقبال مخاطبان به چاپ دوم نیز رسیده است، موضوع جدیدترین پرونده‌کتاب سایت شهرستان ادب است. در این پرونده، به جز انتشار اخبار مربوط به کتاب، چند یادداشت منتشر شده است که در زیر عناوین و آدرس این مطالب را می‌توانید مشاهده کنید. گفتنی‌ست این پرونده با اخبار و یادداشت‌های جدیدی نیز به‌روز خواهد شد.

 «اتفاقی تازه در داستان انقلاب» | یادداشت مهدی کفاش بر «جشن باغ صدری» 

«ورود زن داستانی ایرانی به دنیای سیاست» | یادداشت محمدقائم خانی بر کتاب «جشن باغ صدری» 

حضور فعال زنان در «جشن باغ صدری» | یادداشتی از سیدحسین موسوی‌نیا

چرا جشن باغ صدری کتاب خوبیست؟ |  یادداشتی از علی عبدالوهاب
تاریخ مشترک یک نسل | به قلم وجیهه علی اکبری سامانی‎ 
کمی مرد باش لطفاً! | یادداشتی از یوسف یوسفی

شما می‌توانید برای مطالعۀ مطالب این پرونده به صفحۀ زیر مراجعه کنید:

پرونده‌کتاب «جشن باغ صدری»


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • پرونده‌کتاب «جشن باغ صدری» در سایت شهرستان ادب آغاز به کار کرد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.