موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
نوزدهمین در اخبار نبشته است / خبر سوم

احتمال حذف نویسندگان آمریکایی از جایزه بوکر

30 بهمن 1397 19:04 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
احتمال حذف نویسندگان آمریکایی از جایزه بوکر
شهرستان ادب / در اخبار نبشته است نوزدهم / خبر سوم : یکی از خبرهای مهم هفته گذشته، این بود که جایزه ادبی «من‌بوکر» حامی مالی خود یعنی شرکت «من‌گروپ» را از دست داد و حالا هم اسمش تغییر خواهد کرد و هم احتمالاً رویکردش. برخی نگران شدند و برخی هم خوشحال شدند چون امیدوارند حامی مالی جدید، نویسندگان آمریکایی را از این جایزه کنار بگذارد. 

حالا ببینیم ماجرا چیست: شرکت حامی مالی جایزه بوکر در سال 2014، تصمیمی گرفت که بسیار جنجال‌برانگیز شد. از این سال قرار شد که نویسندگان آمریکایی نیز بتوانند در کنار کشورهای مشترک‌المنافع، در این جایزه شرکت کنند. بسیاری از نویسندگان، این تصمیم را نادرست دانستند. پیتر کَری که دوبار برنده این جایزه شده است گفت که جایزه بوکر «طعم و بوی فرهنگی خاصی» داشت که با آمدن آمریکایی‌ها از میان خواهد رفت. 

او افزوده بود: «امکان ندارد که آمریکایی‌ها روزی اجازه بدهند که نویسندگان مثلاً استرالیایی بتوانند جایزه پولیتزر را کسب کنند.» و تأکید کرده بود: «ما فرهنگ خاص خودمان را داریم که با آمریکایی‌ها تفاوت دارد. آمریکا هم واقعاً احساس نمی‌کند که جزیی از فرهنگ ماست.» این نویسنده هم مانند بسیاری دیگر، از هجوم فرهنگ آمریکایی به کشورش هراس دارد. نگرانی او چندان بیراه هم نبود چون پس از این تصمیم، آمریکایی‌ها دو سال پشت سر هم برنده این جایزه شدند.

جان بانویل نویسنده ایرلندی و برنده بوکر 2005 هم امیدوار است که حامی جدید، آمریکایی‌ها را از فهرست نامزدها کنار بگذارد: «ما اطلاع داریم که توجه مردم به این جایزه از زمان حضور نویسندگان آمریکایی، به شدت کمتر شده است. حالا خبر کناره‌گیری حامی مالی فرصتی است تا جایزه را به سبک و سیاق سابق برگردانیم.»


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • احتمال حذف نویسندگان آمریکایی از جایزه بوکر
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.