موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
هجدهمین در اخبار نبشته است / خبر چهارم

پایتخت کتاب ایران

30 بهمن 1397 20:57 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
 پایتخت کتاب ایران
شهرستان ادب / در اخبار نبشته است هجدهم / خبر چهارم : اوایل قرن حاضر، یونسکو طرحی موفق با عنوان «پایتخت جهانی کتاب» به راه انداخت. از اولین دوره تا سال 2020، شهرهای مختلفی این عنوان را کسب کرده‌اند که اغلب غربی بوده‌اند، غیر از آن‌ها، اسکندریه مصر، بیروت و ایروان در سال‌های مختلف پایتخت جهانی کتاب شده‌اند. در سال 2019 شارجه با ارائه طرحی، توانست این عنوان را به دست آورد. امارات در سال‌های اخیر، در صنعت نشر فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای داشته است.

اما با الهام از این طرح، در کشور خودمان نیز «پایتخت کتاب ایران» پایه‌گذاری شد که حالا به دور پنجم رسیده است. همین چند روز پیش نشست شورای برنامه‌ریزی این برنامه برای انتخاب شهر آینده برگزار شد تا ببینیم پس از اهواز، نیشابور، بوشهر و کاشان، پایتخت تازه کتاب ایران کجاست. گغته می‌شود از دوره اول تا چهارم، حدود 400 شهر کوشیده‌اند در این زمینه بخت خود را بیازمایند. اما برای دور پنجم، 200 شهر نامزد شده‌اند و این یعنی رقابت داغ است!

سال گذشته یزد با اختلاف اندک، از پایتختی بازماند اما امسال آن‌ها هم‌چنان از پا ننشسته‌اند و برنامه‌های متعددی را اجرا کرده‌اند، از جمله تلفیق موسیقی و نیز بازی‌های محلی با کتاب، کتاب‌خوانی دسته‌جمعی، تأسیس باشگاه‌های کتاب‌خوانی و کتاب‌خوانی صبح‌گاهی کارمندان. مهاباد، دیگر نامزد این عنوان، نیز ابتکاراتی در زمینه کتاب داشته است، نظیر مطالعه و سپس اهدای متقابل کتاب، به همراه تجهیز کتاب‌خانه مدارس روستایی. دزفول نیز در این زمینه فعال بوده است و با برگزاری جلسه‌های ادبی، شب‌های شعر و داستان، حافظ و شاهنامه‌خوانی و نیز تأسیس باشگاه‌های کتاب‌خوانی، در ترویج کتاب کوشیده است. سه ماه دیگر و با آغاز بهار، مشخص می‌شود که پایتخت پنجم کتاب ایران کدام شهر است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  •  پایتخت کتاب ایران
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.