موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
هفدهمین در اخبار نبشته است / خبر اول

درگذشت یکی از چهره‌های برجسته ادبی

30 بهمن 1397 21:09 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
درگذشت یکی از چهره‌های برجسته ادبی
شهرستان ادب / در اخبار نبشته است هفدهم / خبر اول : سلیم نیساری استاد برجسته ادبیات فارسی و حافظ‌شناس درگذشت. او از پیشگامان عرصه تعلیم و تربیت در ایران به شمار می‌رفت و اگرچه زبان مادری او آذری بود، نخستین‌ کتاب‌های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان را خود تألیف کرد. نیساری از سال 1382 عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود و عمده آثارش درباره سویه‌های گوناگون شعرِ حافظ شیرازی است. 

سلیم نیساری در سال ۱۲۹۹ در تبریز متولد شد. در سال ۱۳۲۱ در رشته ادبیات فارسی و علوم تربیتی لیسانس گرفت و تحصیلات خود را تا مقطع دکتری ادبیات فارسی در ایران ادامه داد. در ۱۳۲۹ برای ادامه تحصیل به اروپا و سپس به آمریکا رفت. نیساری فوق‌لیسانس را از دانشگاه لندن و دکتری در رشته علوم تربیتی و زبان‌شناسی را از دانشگاه ایندیانای ایالات متحده دریافت کرد.

از آثار سلیم نیساری می‌توان به «تدریس زبان فارسی در دبستان یا آموزش هنرهای زبان»، «دستور خط فارسی»، «غزل‌های حافظ»، «دیوان حافظ با مینیاتورهایی از استاد فرشچیان»، «دفتر دیگرسانی‌ها در غزل‌های حافظ»، «دستور خط فارسی» و «پژوهشی درباره‌ پیوستگی خط فارسی با زبان فارسی»، اشاره کرد. 

دبیرخانه شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم اعلام کرده است: «نیساری برای درمان و دیدار پسرش به فرانسه رفته بود، وصیتش این بوده که در ایران به خاک سپرده شود. پسرش در حال انجام کارهای مربوط به سفارت و انتقال پیکر او به ایران است.» تشییع او روز یک‌شنبه از محل فرهنگستان انجام خواهد شد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • درگذشت یکی از چهره‌های برجسته ادبی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.