موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
شانزدهمین در اخبار نبشته است / خبر پنجم

افشای اسنادِ جایزه نوبل درباره ساموئل بکت

02 اسفند 1397 20:14 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
افشای اسنادِ جایزه نوبل درباره ساموئل بکت
شهرستان ادب / در اخبار نبشته است شانزدهم / خبر پنجم : هفته گذشته از تاثیرات آغاز سال نوی میلادی بر ادبیات گفتیم. این هفته خبر جدیدی آمد که باز هم با نو شدن سال میلادی ارتباط دارد. می‌دانید که همیشه شایعات درباره جایزه نوبل فراوان است و بسیاری درباره برندگان گمانه‌زنی می‌کنند که البته هیچ‌کدام رسمیتی ندارد. بایگانی جایزه نوبل ادبیات در هر سالی تا پنجاه سال آینده به روی عموم مردم بسته است و مثلاً اسناد مربوط به جایزه سال 2017 در سال 2067 فاش می‌شوند، سال گذشته هم که جایزه به دلیل رسوایی اخلاقی شوهر مجرم یکی از اعضای داوری، لغو شد. با این حساب امسال اسناد و مدارک مربوط به جایزه نوبل 1969 منتشر شده است.

اسناد امسال نکته جالبی را فاش کرده‌اند: رییس فرهنگستان سوئد که این جایزه را اعطا می‌کند، تردید داشته است که ساموئل بکت استحقاقِ دریافت جایزه نوبل را دارد. او گفته بود: «جداً شک دارم که آثار بکت، با روحِ جایزه نوبل سازگار باشد.» نویسنده ایرلندی البته در سال آینده برنده این جایزه شد.

اسناد رقبای اصلی بکت را نیز افشا کرده‌اند که یکی از آن‌ها آندره مالرو رمان‌نویس فرانسوی است. دو نام دیگر نیز مطرح شده است: اِزرا پاوند و ای‌ام فورستر که به دلیل سنِ بالای‌شان کنار گذاشته شده‌اند. اولی 83 سال داشت و چهار سال بعد درگذشت و دومی 89 ساله بود و دو سال بعد از دنیا رفت. نام ولادیمیر ناباکوف نیز دوباره از میان نامزدها حذف شده است؛ اعضای فرهنگستان، کتاب «لولیتا» را اثری «غیراخلاقی» نامیده بودند. از اوژن یونسکو نیز نامی به میان آمده است اما آثار او نیز «جنجال‌برانگیز» توصیف شده است و بنابراین او را کنار گذاشته‌اند. شارل دوگل و گراهان گرین نیز دیگر رقبا بوده‌اند. در نهایت، مالرو، پاوند، دوگل، گرین، ناباکوف و فورستر هرگز برنده این جایزه نشدند.

 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • افشای اسنادِ جایزه نوبل درباره ساموئل بکت
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.