موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
چهاردهمین در اخبار نبشته است / خبر اول

گفته‌های آیت‌الله جوادی آملی درباره اهمیت فردوسی و حماسه‌سرایی

13 اسفند 1397 19:18 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
گفته‌های آیت‌الله جوادی آملی درباره اهمیت فردوسی و حماسه‌سرایی
شهرستان ادب / در اخبار نبشته است چهاردهم / خبر اول : یکی از خبرهای جالب برای اهالی ادبیات در هفته گذشته، سخنرانی آیت‌الله عبدالله جوادی آملی مرجع تقلید و متفکر بزرگ سرزمین‌مان درباره جایگاه بلند فردوسی و یادآوری اهمیت شعر حماسی بود. می‌دانیم که در در زمان شاه گروه‌های مختلفی چه از طرفداران رژیم پهلوی و چه گروهی از مذهبی‌های ظاهربین سعی داشتند تا فردوسی و شاهکارش کتاب شاهنامه را در تقابل با اسلام و دین‌داران قرار دهند. 

به دلیل تبلیغات گسترده‌ای که آثارش هم‌چنان تا حدی پابرجاست برخی مذهبیون ناآشنا با ادبیات نسبت به این شاعر بدبین و بی‌اعتنا بودند، فتنه‌ای که پس از انقلاب توسط بسیاری از نخبگان، به‌ویژه آیت‌الله خامنه‌ای با آن مقابله شد. حال، این مرجع تقلید و شخصیت مهم امروز عالم اسلامی نیز در تازه‌ترین سخنرانی‌اش، نه‌تنها فردوسی و حماسه‌اش را ستایش می‌کند بلکه اولویت چنین شعری را برای کشور ایران و جامعه اسلامی حتی از مراثی آیینی بالاتر می‌داند.

در این‌جا بخشی از صحبت‌های مهم ایشان را ذکر می‌کنیم، و برای مطالعه متن کاملش می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید. آیت‌الله جوادی آملی در بخشی از این سخنرانی می‌گویند: «در این مملکت، ما گریه زیاد می‌کنیم و کار خوبی هم هست، شعرهای آیینی زیادی داشتیم و داریم و سرودن شعر آیینی هم کار خوبی است. اما این مملکت همه‌اش گریه نیست، جای مرحوم فردوسی خالی است و حتماً امثال شما باید به فکر باشید که شعرای فردوسی‌منش تربیت کنید تا حماسه را در این کشور زنده نگه بدارند.»

«فردوسی با آن عظمت، ایران را با دست خالی رستم و اسفندیار حفظ کرد، ما صدها رستم تربیت کردیم. رستم کجا و این عزیزان ما کجا؟ اما امروز ما فردوسی‌ای می‌خواهیم که عظمت انقلاب را تبیین کند ... پیروزی در جهاد مقدس هشت ساله و ده ساله اهمیتی ندارد، پیروزی دیگری مهم است که نیاز به فردوسی دارد.»


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • گفته‌های آیت‌الله جوادی آملی درباره اهمیت فردوسی و حماسه‌سرایی
  • گفته‌های آیت‌الله جوادی آملی درباره اهمیت فردوسی و حماسه‌سرایی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.