موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
چهارمین در اخبار نبشته است / خبر ششم

نویسنده استعمارستیز، برنده جایزه نوبل جایگزین شد

15 اسفند 1397 00:03 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
نویسنده استعمارستیز، برنده جایزه نوبل جایگزین شد

شهرستان ادب / در اخبار نبشته است چهارم / خبر ششم : نویسنده استعمارستیز، برنده جایزه نوبل جایگزین شد، همان جایزه‌ای که پس از رسوایی اخلاقی و لغو نوبل ادبیاتِ امسال، بنیان گذاشته شد تا «بدیل» نوبل باشد. فرهنگستان جدیدِ سوئد که این جایزه را اعطا می‌کند، در توضیح دلیل برنده شدن ماریز کُنده، نویسنده اهل گوادلوپ، نوشته است: «او در آثارش، با زبانی دقیق، راوی ویرانی‌های استعمارگری و آشوب دوران پسااستعمار است». ارزش مادی این جایزه، یک دهم نوبل و حدود 97 هزار یورو است.

ماریز کنده، 81 ساله، خالق آثاری چون «سگو و من، تیتوبای جادوگر»، جایزه‌های متعددی در دوران نویسندگی خود دریافت کرده است و در فرانسه، علاوه بر نویسندگی، می‌کوشد تا خاطره دوران برده‌داری از یاد نرود. در رمان‌هایش نیز آفریقا و برده‌داری، بن‌مایه‌های اصلی هستند.

خانم کُنده تا چهل سالگی هیچ کتابی منتشر نکرده بود: «زیرا به خودم اعتماد نداشتم و جرأت نداشتم نوشته‌هایم را به دنیای بیرون نشان دهم. احساس می‌کنم این جایزه برای روحیه‌ام خیلی خوب است.» و افزوده است: «می‌خواهم این جایزه را با همه اعضای خانواده‌ام، دوستانم و بخصوص اهالی گوادلوپ تقسیم کنم چون از شنیدن این خبر، بسیار خوشحال شده‌اند.»

 کیم توی اهل کانادا، نیل گیمن از انگلیس، و هاروکی موراکامی از ژاپن، دیگر نامزدهای دریافت جایزه بودند اما موراکامی، که بخت اصلی دریافت جایزه بود، از فرهنگستان سوئدی عذرخواهی کرد و از حضور در فهرست نهایی انصراف داد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • نویسنده استعمارستیز، برنده جایزه نوبل جایگزین شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.