موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

خلق کتاب و کشف نویسنده | روایت روزنامه وطن امروز از تازه‌های مدرسۀ رمان شهرستان ادب

20 اسفند 1397 10:43 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
خلق کتاب و کشف نویسنده |  روایت روزنامه وطن امروز از تازه‌های مدرسۀ رمان شهرستان ادب

شهرستان ادب به نقل از روزنامۀ وطن امروز: سیدمرتضی آوینی مقاله رمان و انقلاب اسلامی خود را با یک جمله از میلان کوندرا آغاز می‌کند: «رمان ماهیتاً در جست‌وجوی کشف معمای «من» است. نه آنکه درصدد کشف این معما برآید، نه؛ رمان با این پرسش که «من» چیست و چه وضعی در جهان دارد آغاز می‌شود». رمان درواقع پدیده‌ای مدرن و مختص به انسان مدرن است. از همین رو «منِ» مدرن در رمان تجلی پیدا می‌کند.

 با ظهور انقلاب اسلامی انسان معنایی متفاوت از معنای مدرنیته پیدا کرد اما همچنان رمان باقی ماند و «منِ» جدیدی در رمان‌های انقلابی ظهور پیدا کرد. با وجود آنکه در این 40 سال، رمان‌نویسان برجسته‌ای حول انقلاب اسلامی رشد پیدا کردند اما عمده آنان نه محصول سازوکارهای نظام آموزشی، بلکه ماحصل دغدغه و تلاش فردی خود بودند. اما مدتی می‌شود که اهمیت داستان و به‌خصوص رمان، موجب شده است نهادهای دغدغه‌مندی اصل آموزش رمان‌نویسی را مورد نظر خود قرار دهند. از جمله مهم‌ترین این نهادها موسسه «شهرستان ادب» است که با تاسیس مدرسه رمان در سال 93، سعی در پرورش و تربیت رمان‌نویسان جوانی دارد که «منِ» آنها، متفاوت از پوچ‌انگاری‌‌های مدرنیته بوده و نسبت مشخصی با انقلاب اسلامی داشته باشد. 

مدرسه رمان پس از 4 سال تطور و تحول، شاخه‌‌های آموزشی متفاوتی را برای تربیت نویسندگان برگزیده است. تازه‌‌‌‌‌ترین فعالیت مدرسه رمان به دوره آموزشی نگارش رمان کودک بازمی‌گردد که به دنبال تربیت رمان‌نویسانی مختص به کودکان است. به همین جهت خروجی‌های مدرسه رمان، نه صرفا نویسندگان ادبی، بلکه رمان‌‌‌هایی هستند که توسط این هنرپژوهان به رشته تحریر درآمده است. علاوه بر «پس از بیست سال» سلمان کدیور، «یک فصل در کوبیسم»  اعظم عبداللهیان، «تحریر دیوانگی» مهدی زارع، «رویای فالاچی» فرشته اثنی‌عشری و «وضعیت بی‌عاری» حامد جلالی که همگی از تازه‌ترین‌های مدرسه رمان شهرستان ادب هستند، رمان «سدا» اثر پری رضوی که کمتر از چند روز است وارد بازار کتاب شده، توانسته توجهات را به خود جلب کند. کتابی از داستان زندگی زوج جوانی که فرزندآوری آنها بدون خواست و رضایت قلبی آنها انجام شده است. روایتی از مادرشدن ناخواسته ...


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • خلق کتاب و کشف نویسنده |  روایت روزنامه وطن امروز از تازه‌های مدرسۀ رمان شهرستان ادب
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.