موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
هفدهمین پرونده‌کتاب سایت شهرستان ادب:

پرونده‌کتاب «سایه‌های باغ ملی» در سایت شهرستان ادب گشوده شد

20 مرداد 1398 15:53 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
پرونده‌کتاب «سایه‌های باغ ملی» در سایت شهرستان ادب گشوده شد

شهرستان ادب: رمان «سایه‌های باغ ملی» که به مقطع حساس و تعیین‌کنندۀ پایان دهۀ چهل و شروع دهۀ پنجاه شمسی می‌پردازد، در سال 1397 توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شد. این رمان، دومین کتاب از انتشارات شهرستان ادب است که داستان آن در شهر سبزوار می‌گذرد و درعین‌حال به مسألۀ انقلاب نیز مرتبط است. (قبلاً رمان شاخه‌های روز از حسن کی‌قبادی منتشر شده بود که به موضوع انقلاب اسلامی در سبزوار می‌پرداخت.)

 محسن هجری در «سایه‌های باغ ملی» به مقطعی رفته که گروه‌های مبارزه بسیار فعال شده‌اند و درعین حال آن شکل نهایی خویش را که در سال‌های آتی پیدا کرده بودند، نیافته‌اند. نویسنده از خلال وقایع مربوط به آن مقطع، به سراغ علی شریعتی رفته که بدون شک، یکی از اثرگذارترین متفکران ایران در مسیر مبارزات دهۀ پنجاه بوده است. این کتاب به صورت ویژه بر بخشی از اندیشۀ شریعتی تمرکز کرده و نسبت مبارزان را با رویکردهای مختلف، نسبت به این متفکر روایت کرده است.

با وجود آن که شریعتی مورد توجه بسیاری از افراد تحصیل‌کرده از قشرهای متفاوت و در سطوح مختلف قرار داشته، اما پس از انقلاب سرنوشت عجیبی پیدا کرده و مورد بی‌مهری بخش مهمی از انقلابیون واقع شده است، هرچند بخشی دیگر به او (در راستای کنش اجتماعی مطلوب خویش) توجه کردند. با وجود همۀ فراز و نشیب‌ها باید گفت که علی شریعتی همواره زنده بوده و بر جامعه اثر داشته است. با وجود چنین جایگاهی، طبیعی است که محسن هجری درخصوص آن مقطع خاص، حرف‌های زیادی برای جامعۀ امروز ما داشته باشد و در عین تاریخی بودن داستان، به معنی واقعی امروزین باشد.

 در هفدهمین پرونده‌کتاب سایت شهرستان ادب، یادداشت‌هایی متنوع از نویسندگان مختلف، ابعاد گوناگون کتاب «سایه‌های باغ ملی» را مورد بررسی قرار داده‌اند.

شما می‌توانید برای مطالعۀ این پرونده به صفحۀ اختصاصی آن در سایت شهرستان ادب مراجعه کنید:

پرونده‌کتاب «سایه‌های باغ ملی»


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • پرونده‌کتاب «سایه‌های باغ ملی» در سایت شهرستان ادب گشوده شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.