موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
دکتر سید عباس صالحی در جشن ده‌سالگی شهرستان ادب

شهرستان ادب باید به سوی تولید آثار ماندگار جهانی حرکت کند

04 خرداد 1400 16:52 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
شهرستان ادب باید به سوی تولید آثار ماندگار جهانی حرکت کند

شهرستان ادب: جشن ده‌سالگی موسسۀ شهرستان ادب ۲ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار شد. در این مراسم دکتر سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) به ایراد سخنرانی پرداخت. در ادامۀ مشروح صحبت‌های ایشان را می‌خوانیم:
سیدعباس صالحی صبح یکشنبه در مراسم دهمین سالگرد تأسیس شهرستان ادب با اشاره به این‌که یکی از مجموعه‌هایی که در این ۱۰ سال بی‌سروصدا و بی‌ادعا کارهای مختلفی را انجام داده است مجموعه شهرستان ادب است، اظهار داشت: این مجموعه در حوزه‌های مختلف توفیقات زیادی را داشته است، یکی از حوزه‌های مورد توجه این مجموعه حوزه آموزش به ویژه در حوزه شعر، داستان و رمان است که با تلاش زیاد در حوزه استعدادیابی و پرورش استعداد اقدامات خوبی رقم زدند.
وی ادامه داد: توجه به استعدادهای شهرستانی یکی از بخش‌های مهم این مجموعه است و بخش قابل توجهی از شعرا، نویسندگان و داستان نویسانی که در این مجموعه در این ده سال کار کردند در شهرستان‌ها بودند.

 

موفقیت در کسب جوایز ملی، کیفیت بالای تولیدات شهرستان ادب را نشان می‌دهد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: حوزه محصولات مجموعه شهرستان ادب که یکی از آمارهای کمی این مجموعه و تلاش آن‌ها به شمار می‌رود با بیش از ۲۲۰ اثر در این ۱۰ سال نشانگر فعالیت خوب و با کیفیت آنهاست و به رغم این آمار کمی حضور این آثار در جوایز ملی و منطقه‌ای و استانی همچون جایزه جلال، کتاب سال و غیره به عنوان برگزیده یا قابل تقدیر را شاهد هستیم.
صالحی یادآور شد: یک مجموعه با انرژی جوانانه و با انگیزه و همچنین باهزینه اندک و حداقل هزینه‌های بالاسری کار را به پیش می‌برند. به نظر می‌آید یک تجربه خوبی از عملکرد جوانانه کشور در حوزه شعر و ادبیات را در این مجموعه شاهد هستیم.
وی افزود: طبیعتا این مجموعه گام دوم انقلاب را با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب آغاز خواهد کرد که یکی از نکته‌های مهم در این رهنمودها توجه به ارتقای کیفیت در محصولات این مجموعه است، هر مقداری که در این حوزه شهرستان ادب سرمایه‌گذاری بیشتری کند آثار ماندگار ملی و جهانی بیشتری خواهد داشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: همچنین پاره‌ای از حوزه‌هایی که شهرستان ادب در آن حضور پیدا کرده چشم‌اندازهای جدید را پیش رو دارد، یکی از این حوزه‌ها موسیقی است و ما نیاز داریم موسیقی انقلابی و ایرانی را همراه با نیروها و استعدادهای جوان، با تعهد و با ارزش‌های بومی و اخلاقی خودمان رشد و گسترش دهیم و امید است در این حوزه هم محصولات بهتری ارائه کنند.
صالحی ادامه داد: شهرستان ادب در حوزه شعر، رمان و داستان‌نویسی اتفاقات خوبی رقم زده و اخیرا در حوزه موسیقی هم ورود کرده است، این حوزه بسیار برای کشور، نظام و انقلاب مهم است، براساس آمار سرانه فرهنگی کشور در سال ۹۸ میانگین مصرف موسیقی در ایران یک ساعت و ۶۳ دقیقه است و ۷۲ درصد مردم به موسیقی گوش فرا می‌دهند، این آمار در مقایسه با سینما و تئاتر که به ترتیب مخاطب ۲۳ و ۳/۴درصدی داشته بیانگر علاقه مردم به این حوزه است.
وی اظهار داشت: مسیری که در فضای موسیقی باید جدی‌تر از گذشته به آن توجه کنیم دامنه و ساعات مصرف گسترده و همچنین ذائقه مصرف بسیار متنوع مخاطبین است، بنابراین تلاش دوستان در شهرستان ادب برای بازکردن یک دریچه برای حوزه موسیقی یک اتفاق مبارک است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حوزه نظریه‌پردازی گفت: حوزه نظریه‌پردازهای ادبی مهم است اما اگر بخواهیم‌ دغدغه‌ها را کم کنیم و حتی در سنت شعر که بسیار کهن است موفق باشیم نیاز به تقویت نظریه‌پردازی داریم، نظریه‌پردازی‌ها در شکل‌های مختلف رخ می‌دهد، برخی نظریه‌پردازی‌ها آکادمیک و استودیی و برخی میدانی است، اما نظریه‌پردازی نو آن است که بین این دو اتصال ایجاد کند و شهرستان ادب می‌تواند محل ترکیب این نظریه‌پردازی‌ها در حوزه ادبیات باشد، نباید فراموش کنیم که بخش مهمی از رقابت در حوزه غنی‌سازی نظریه‌ها است.

 

گزارش تصویری این مراسم را از اینجا مشاهده نمایید.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • شهرستان ادب باید به سوی تولید آثار ماندگار جهانی حرکت کند
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.