موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
گفتگو با غلامرضا کافی به مناسبت ده‌سالگی شهرستان ادب

جوان‌گرايی، نسل‌پروری و ريشه‌يابی سه‌مشخصه بارز اين ده‌سال شهرستان ادب بوده است

22 خرداد 1400 18:36 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
جوان‌گرايی، نسل‌پروری و ريشه‌يابی سه‌مشخصه بارز اين ده‌سال شهرستان ادب بوده است

شهرستان ادب: به مناسبت ده‌سالگی موسسۀ فرهنگی هنری شهرستان ادب، مصاحبه‌ای با دکتر «غلامرضا کافی»، شاعر و پژوهشگر می‌خوانید:

برآیند کلی شما از حضور مؤسسه شهرستان ادب در فضای فرهنگی کشور و بالاخص فعالیت آن در حوزه شعر و ادبیات انقلاب چیست؟

بنده در سال‌های گذشته با موسسه شهرستان ادب ارتباط خیلی زیادی نداشته‌ام ولی همان قدر که ارتباط داشتم و از فعالیت‌های موسسه مطلع بودم خوشنود بوده‌ام. یکی از کارهای مهم در حوزه فعالیت‎‌های ادبی و هنری توجه به حوزه نقد است که به آن نیاز داریم. از هر نظر که به فعالیت هنری و ادبی نگاه کنیم، باید نهضت نقدپروری را شکل داد و این تدبیر خوبی بود که از سوی مجموعه‌های هنری و ادبی منصوب و منتصب به انقلاب انجام گرفت و حالا هم در هیئت مؤسسه شهرستان ادب روی نموده است. نکته دیگری که باید اشاره کنم این است که ما در حوزه ادبیات انقلاب بستر مضمونی و محتوایی گسترده‌ای داریم، و بنا بر همین گستردگی موضوعی می‌توانیم در فرم و شکل و نمای کار ادبی و هنری‌مان هم تنوع داشته باشیم اما ذهنیت اول ما نسبت به هنر و ادبیات انقلاب صرفا معناگرایی و محتواگرایی است. در حالی که این محتوا قطعاً به چرخش و گردش شکلی نیازمند است. باید جریان نقدمحور کامل کننده فرهنگ و هنر و ادبیات انقلاب باشد که این اتفاق در مجموعه جوان شهرستان ادب درحال محقق شدن است. نکته بعدی خدماتی است که به جامعه هنری و ادبی ارائه می‎‌شود. شهرستان ادب اساتید و همراهان خودش را بسیار تکریم می‌کند و گرامی می‎‌دارد. همچنین موسسه شهرستان ادب برای کسانی که تازه قدم در راه گذاشته‌اند به یک پناهگاه و پشتوانه تبدیل شده است و به کمک آنها آمده است. خود من به عنوان کسی که علاقه‌مند به شعر بودم، وقتی که شروع به نوشتن کردم میزان قابل توجهی سیاه مشق کردم و مدتی به خطا رفتم و بعد راهم را پیدا کردم، اما شهرستان ادب این مسیر را برای شاعران کوتاه کرده است و آنها با سیاه مشق کمتر و سرعتی بیشتر به مقصد می‌رسند. 

 

در واقع شهرستان ادب مسیر پیشرفت و رشد و تعالی آنها را کوتاه کرده و تجربه‌‏های ناموفق‌‎شان را کمتر کرده است.

دقیقاً. یعنی ناملایمات این راه از مسیر آنها برداشته شده و در یک مسیر کاملاً روشنی حرکت میکنند. همان طور که شما گفتید مسیر حرکت را برای آنها کوتاه کرده است. همچنین تجربه‌های مختلفی را در اختیارشان قرار داده و آنها را از سرگردانی‌های اول راه نجات داده است.

 

شما در بعضی اردوهای آموزشی شعر شهرستان ادب به عنوان استاد شرکت کرده‌اید و برای اعضاء این دوره‌ها کلاس برگزار کرده‌اید. ویژگی مثبت این اردوها به نظر شما چیست؟

یکی از تکاپوهای عمده هنرمندان شناخت هم‌سلکان و هم‌عصران است. این بسیار مهم است. معمولا بهترین گوش شنوا برای یک شاعر جوان امروزی یک شاعر هم نسل اوست. این اتفاق در روزگار ما به واسطه روزنامه و مجلات اتفاق می‌افتاد، ولی شهرستان ادب یک الگوی جدید برای این ارتباط معرفی کرد. مثلا همین اردوهایی که در کار شهرستان ادب تعبیه شده بود دریافت خیلی دقیق و خوبی بود. می‌توان گفت شاهکار بود! برگزاری این اردوها در کنار دیگر خدمات و ارتباطاتی که شهرستان ادب برای شاعران جوان فراهم کرده بود، فضای بسیار خوبی برای شاعران پدید آورده بود. شاعر جوان در این فرایند خیلی زود به انتشار و بازخورد از اثرش می‌رسید و می‌دید که تلاشش دیده شده است و در فلان مجله و کتاب منتشر شده است. این اتفاق خیلی خوب و مهم بود. ضمن اینکه من فکر می‌کنم همه این موفقیت‌ها به خاطر تجمیع تجربیاتی است که قبلا در ادبیات انقلاب و جایی مثل حوزه هنری انجام شده بودند. یعنی گذشته ادبیات و هنر انقلاب به کمک این مجموعه آمد و مورد استفاده قرار گرفت. اگر آنجا ناگواری‌هایی بود، اینجا اصلاح شد و همه نقاط قوت و ضعف به خوبی رصد شد و استفاده شد.

 

به نظر شما تمایز شهرستان ادب با بسیاری از نهادها و مؤسسات دیگری که به امید موفقیت تشکیل می‎‌شوند ولی بعد از مدتی متوقف می‎‌شوند، کاملاً از بین می‌‎روند و اثری از آنها در حوزه فرهنگ و ادبیات نمی‌‎بینیم چیست؟

پیر شدن در مجموعه‌های فرهنگی امر بسیار بدیهی و طبیعی است. یعنی اصلاً خصیصه روزگار است که این اتفاق را رقم می‌‏زند. این اتفاق دقیقا در حوزه هنری انقلاب اسلامی هم تجربه شد. نسلی که در حوزه هنری بالندگی یافت، امروز چندان آفرینش ادبی و هنری ندارد و کنار نشسته است. البته احترامشان به جا و واجب است، چون آنها در زمان خودشان کار خودشان را انجام دادند، اما واقعیت این است که همان نسل امروز از جوش و خروش افتاده است. نقطه تمایز شهرستان ادب این بود که از ریشه کار کرد. تنها به یکی دو جلسه شعر و محفل ادب بسنده نکرد. کاری که در شهرستان ادب انجام شد یک نوع نهال‌کاری بود، نه بهره‌برداری از کار دیگران. شهرستان ادب به کسانی که از دورترین نقاط کشور بودند و به هیچ امکاناتی هم دسترسی نداشتند، خدمات داد، آنها را کشف کرد، و یک نسل را پرورش داد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • جوان‌گرايی، نسل‌پروری و ريشه‌يابی سه‌مشخصه بارز اين ده‌سال شهرستان ادب بوده است
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.