موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
گفتگو با شهرام صارمی به مناسبت ده‌سالگی شهرستان ادب

شهرستان ادب پيوند بسيار خوبی بين موسيقی و ادبيات برقرار کرده است

16 خرداد 1400 16:04 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
شهرستان ادب پيوند بسيار خوبی بين موسيقی و ادبيات برقرار کرده است

شهرستان ادب: به مناسبت ده‌سالگی موسسۀ فرهنگی هنری شهرستان ادب، مصاحبه‌ای با «شهرام صارمی» نوازنده، آهنگساز و پژوهشگر می‌خوانید:

عملکرد دفتر موسیقی شهرستان ادب را چقدر موفق و چگونه ارزیابی می‌‏کنید؟ چقدر لزوم داشت که شهرستان ادب دفتر موسیقی تأسیس کند و به نظر شما پیوند برقرار کردن بین حوزه ادبیات و موسیقی چقدر نیاز امروز کشور مادر حوزه فرهنگ و هنر  است؟

سلام و عرض ادب و احترام خدمت همکاران صدیق و دوستان نازنین حوزه فرهنگ خودم در شهرستان ادب. از حدود یک سال پیش با شهرستان ادب آشنایی نزدیک پیدا کردم و همکاری ما شروع شد. قبلاً با آثارشان  و نیز با هنرمندان بزرگواری که در حوزه‌‏های مختلف با این مؤسسه همکاری داشتند، کار می‌‎کردند و به تولید محصولات فرهنگ و هنریِ ارزشمند مشغول بودند، آشنایی داشتم ولی از حدود یک سال پیش به خاطر همکاری در حوزه موسیقی رابطه بسیار نزدیکی با دفتر موسیقی شهرستان ادب پیدا کردم. لازم است که بگویم این مؤسسه فعالیت‌‎های بسیار ارزشمندی در حوزه ادبیات، ادبیات داستانی، نشر آثار ادبی و تولیدات موسیقی داشته است که در این بین دفتر موسیقی نسبت به دیگر فعالیت‌ها قدمت متری دارد. از مهم‌‏ترین خصوصیاتی که باید در مورد دفتر موسیقی شهرستان ادب بگویم این است که دو تن از هنرمندان خوب موسیقی کشورمان جناب آقای امیرحسین سمیعی و جناب آقای پارسافر در دفتر موسیقی شهرستان ادب فعالیت می‌کنند که خودشان اهل موسیقی هستند و شناخت خوبی به این حوزه دارند. جناب آقای سمیعی به عنوان مدیر این مجموعه از موزیسین‌‏های بسیار ارزشمند، توانا، متعهد و کاردان هستند و به طور خلاصه هردو این عزیزان در فعالیت موسیقی‌شان کاملاً متخصص هستند. در یک سال گذشته این سعادت با ما همراه بوده که هم از دانش و توانایی‌‏‎های این بزرگواران استفاده کنیم و هم در واقع افتخار داشته باشیم که بسیاری از کارها را به صورت مشارکتی و با بهره جویی از دانش و توان تولید کنیم. بدون شک مؤسسه شهرستان ادب در حوزه فرهنگ و هنر تأثیرات به سزایی از خودش به جای گذاشته و لزوم چنین فعالیت‌‎هایی در دوره‌‏ای که ما داریم زندگی می‏‌کنیم بسیار لازم و حیاتی است. امروزه فرهنگ ما مورد تهاجمات فرهنگی فراوانی قرار گرفته و متأسفانه ارزش‌های ضدفرهنگی بسیاری در حال نشر و گسترش است. به همین دلیل لازم است هر چه بیشتر از چنین فعالیت‌‏هایی توسط نهادهای مرتبط حمایت و پشتیبانی شود تا با هم‌افزایی بیشتر کارایی بیشتری اتفاق بیفتد و اثرگذاری بیشتری حاصل آید. در سال گذشته با مشارکت این مؤسسه بیش از هشتاد اثر در حوزه موسیقی به صورت موسیقی و آلبوم صوتی و کلیپ‌‏های متعدد که به مناسبت‌‏های مختلف فرهنگی ساخته شده بود، تولید و منتشر شد. واقعاً باید قدردان و حامی این دوستان باشیم و شکرگزار باشیم که در شرایط فعلی چنین اتفاقاتی در حوزه فرهنگ و هنر ما توسط این مؤسسه رقم می‏‌خورد.

 

پیوند برقرار کردن بین حوزه ادبیات و موسیقی از اهداف اصلی تشکیل دفتر موسیقی شهرستان ادب است که واقعا نیاز امروز فرهنگ و هنر کشور ما هم هست. شما فکر می‌کنید این دو، یعنی ادبیات و موسیقی، چه کمکی می‌توانند به هم داشته باشند؟

ما هم ادبیات کلاسیک غنی داریم و هم ادبیات معاصر ما بسیار ارزشمند و غنی است. متأسفانه اینها در واقع فرآوری و تبدیل به محصولات هنری مختلف مثل فیلم، سریال، مستند و موسیقی نمی‌‎‏شود. سعی شده در محصولات و آثاری که در شهرستان ادب تولید میشود این ممات و ملزومات دیده شود.

در همین مدت کوتاه محصولات زیادی با استفاده از اشعار شاعران کشورمان تولید شده و آثار تولید شده در دفتر موسیقی شهرستان ادب توانسته ارتباط خودش را با به شکل خوبی با ادبیات حفظ کند. در واقع این مؤسسه پیوند بسیار خوبی بین بخش دفتر موسیقی و دفتر ادبی آن برقرار کرده و درواقع همه آثار تولید شده با مشارکت خیلی نزدیک این دو دفتر انجام شده است که نکته بسیار مهمی است. ضمن این که این نکته را هم باید یادآور بشویم که موسیقی و ادبیات همیشه دو یار همنشین و نزدیک هم بوده‌اند و ما باید از توجهی که در این دفتر به این دو عنصر شده  سپاسگذاری کنیم.

 

اگر نکته دیگری هست ممنون می‌شویم بفرمایید.

ضمن تبریک به مناسبت ده سالگی تأسیس مؤسسه شهرستان ادب، واقعاً آرزومندم فعالیت‌‏ها و کارهای بسیار ارزشمندی که در شهرستان ادب صورت گرته، در آینده با قوت و کیفیت بیشتری انجام شود و ما شاهد پویایی و بالندگی بیشتر این مؤسسه فرهنگی و هنری وزین باشیم.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • شهرستان ادب پيوند بسيار خوبی بين موسيقی و ادبيات برقرار کرده است
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.