موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

گرامیداشت زنده‌یاد «عمرانی» و مرحوم «خاسته» برگزار شد

17 بهمن 1391 15:43 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3 با 2 رای
گرامیداشت زنده‌یاد «عمرانی» و مرحوم «خاسته» برگزار شد

 

مراسم گرامیداشت زنده یاد «خلیل عمرانی» و مرحوم «اصغر حاج‌حیدری (خاسته)» شامگاه روز گذشته حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، امیرحسین فردی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، مجتبی رحماندوست و جمعی از شاعران برجسته کشور و دوستان و اعضای خانواده این دو شاعر در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

 

 

* زنده یاد خاسته، یغمای نیشابوری ثانی است/ خاطره‌ای از کشف خلیل عمرانی توسط قزوه

بر اساس گزارش فارس، رضا اسماعیلی از شاعران کشورمان پس از اینکه پشت تریبون قرار گرفت ضمن اشاره به سخنان بیابانکی که گفته بود "ما این دو شاعر را از دست داده‌ایم" ابراز داشت: بنده این دو را از دست ‌رفته نمی‌دانم باید از زاویه دیگر به ماجرا نگریست چراکه بعد از دست‌ دادنشان، تازه آن‌ها را به دست آورده‌ایم.

وی با بیان این مطب که شاعران به دلیل کارهای فراوان گاهی در حاشیه هستند، مصادیق این مطلب را خلیل عمرانی و مرحوم خاسته عنوان کرد.

این شاعر توانمد زنده یاد عمرانی را در سرودن اشعار توانمند خواند و به امور مختلف‌اش اشاره و اضافه کرد: گرفتاری‌های خلیل مانع از آن می‌شد که متمرکز بر سرودن شعر بشود و اکثر اوقات هم فرصت چاپ اشعاری را که می‌سرود، پیدا نمی‌کرد.

وی به خاطره‌ای از علیرضا قزوه اشاره و ادامه داد: یک بار که علیرضا قزوه چند شعر او را خواند به من گفت عمرانی عجب شاعر توانمندی است! من هم این مطلب را به خلیل عمرانی منتقل کردم، گفتم قزوه گفت که تازه تو را کشف کرده؛ خلیل خنده‌ای کرد و با تعجب اینگونه گفت که: تازه مرا کشف کرده است؟

اسماعیلی در سخنانی کوتاه به زنده یاد اصغر حاج حیدری اشاره و تصریح کرد: آقای علی معلم همواره می‌گوید یکی از افرادی که دستم را گرفت و پا به پا برد، خاسته بود او کمک فراوان به من کرده است.

وی به وضعیت مالی شاعران اشاره و با بیان این مطلب که اکثر شاعران اکثر وضع مالی خوبی ندارند، خاطره ای را از حضور خود در یکی از کنگره‌های شعر بیان و خاطرنشان کرد: مرحوم خاسته روزی برای شرکت در کنگره‌ای از من دعوت کرد، اما پیش از آن پرسید، آقای اسماعیلی می‌خواهی پول بلیط را به تو بدهیم، بلیط نگیریم، تا با اتوبوس بیایی؟

این شاعر در ادامه و پیش از قرائت چند رباعی عنوان کرد: از نظر من زنده یاد خاسته، یغمای نیشابوری ثانی است.

 

* خسرو آقایاری و آشنایی 25 ساله با عمرانی

خسرو آقایاری، شاعر ضمن توصیف آشنایی خود با زنده یاد خلیل عمرانی ابراز داشت: 25 سال سابقه کار با خلیل عمرانی داشتم. با مرحوم خاسته هم در کنگره میلاد آفتاب و کنگره‌ای در شیراز آشنا شدم.

 

 

 

* میرشکاک و کوپنی که عمرانی برداشت و رفت/ برای فرد درگذشته تجلیل نگیریم تحلیل بکنیم

 

یوسفعلی میرشکاک مطلبی را از روزی که بیابانکی خبر درگذشته خاسته را به او داده نقل و افزود: زمانی که سعید بیابانکی به من خبر درگذشت «خاسته» را داد گفتم کاش من به جای او بودم! زمانی هم که گفتند عمرانی درگذشته، احساس کردم کوپن مرا برداشت و رفت. امروز هم احساس جاماندگی می‌کنم چون همه آن‌هایی که سر و ریش‌شان سفید شده، مرده‌اند و فقط من مانده‌ام.

وی با مخاطب قراردادن امیرحسین فردی از او درخواست کرد تا برای مرده‌ها نکوداشت نگیریم! در ادامه توضیح داد: چه‌چیزی را می‌خواهیم نکو بداریم، وقتی خود طرف غایب است؟ خواهش می‌کنم این نکوداشت‌ها برای زمان قبل از تمام شدن کار بیفتد. نه فقط تجلیل باشد بلکه تحلیل هم باشد.

میرشکاک‌ ضمن ابراز تاسف از اینکه چرا برای عمرانی کاری نکرده تصریح کرد: بس که این مرد مظلوم و خوب بود امروز افسوس ان را می‌خورم که چرا برایش کاری انجام ندادم. احساس می‌کنم برای عمرانی کاری نکرده‌ام. با این که خیلی به هم نزدیک بودیم. ولی آیا اگر کسی به من می‌گفت، باز هم برای او کاری نمی‌کردم؟

این شاعر در پایان از خلیل عمرانی و خاسته به عنوان افرادی یاد کرد که از میان نرفته‌ و حضورشان بیشتر هم شده است.

 

 

 

* حضور یک نماینده مجلس در آئین نکوداشت دو شاعر/عمرانی شاعر، ولایی، به روز و متعهد بودن را نشان داد

 

مجتبی رحماندوست از دیگر افرادی بود که ضمن دعوت از او برای سخنرانی خاطرنشان کرد: قصد سخنرانی ندارم. به این مراسم آمدم تا به قصد ارادت به این دو شاعر، کارت خود را بزنم. خاسته انسانی ساده و صمیمی و اهل فیلم بازی کردن نبود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب که با مرحوم عمرانی ارتباط بیشتری داشتم چراکه او  سعی داشت زندگی‌اش را لحظه لحظه بسازد، اضافه کرد: عمرانی شاعر، ولایی، به روز و متعهد بودن را نشان داد.

 

* در این آئین نکوداشت شاعرانی چون عباس کلهر، علی محمد مودب، فرزند زنده‌یاد خاسته و مبین اردستانی، شعر خواندند.

 

* در ادامه جواد زهتاب به شعرخوانی پرداخت و رحماندوست، فردی و مومنی به تجلیل از خانواده زنده‌یاد عمرانی پرداختند.

 

 

 

* در این مراسم از خانواده دو شاعر زنده‌یاد اصغر حاج‌حیدری و خلیل عمرانی تجلیل شد.

 

* اجرای برنامه بر عهده سعید بیابانکی بود که به نوبت از شاعران دعوت به شعرخوانی می‌کرد.

انتهای پیام/


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • گرامیداشت زنده‌یاد «عمرانی» و مرحوم «خاسته» برگزار شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.