موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
وداع با بزرگترین شاعر معاصر ارمنستان

«هاوانس گریگوریان»، شاعر و مترجم ارمنی درگذشت

21 بهمن 1391 23:21 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
«هاوانس گریگوریان»، شاعر و مترجم ارمنی درگذشت

هاوانس گریگوریان»، شاعر و مترجم ارمنی به علت بیماری سرطان در سن 67 سالگی درگذشت.

«واهه آرمن» که چند مجموعه شعر از این شاعر به فارسی ترجمه کرده است، با اعلام این خبر به خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «هاوانس گریگوریان» شاعر، مترجم، روزنامه‌نگار ارمنی متولد هفتم اوت 1946 میلادی در شهر گیومری در ارمنستان و ساکن شهر ایروان بود که روز پنجشنبه (19 بهمن ماه) بر اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.

آرمن درباره‌ی این شاعر تازه درگذشته‌ گفت: هاوانس گریگوریان بزرگترین شاعر معاصر ارمنستان بود که روزنامه‌نگاری هم از فعالیت‌هایش بود. وی همچنین کارهای زیادی از ادبیات روس و آمریکای لاتین را به زبان ارمنی ترجمه کرده است. همچنین در ایران من گزیده‌ای از اشعار این شاعر را که بیشتر شامل شعرهای مجموعه‌ «اعتدالیون» بود را با عنوان «پاییز کاملا متفاوت» ترجمه کرده‌ام.

این شاعر در ادامه درباره‌ی ویژگی‌های شعری هاوانس گریگوریان گفت: این شاعر بیشتر طبیعت‌گرا بود و همچنین شعرهای اجتماعی و سیاسی زیادی گفته‌ است. او نگاه عمیقی به پیرامون و همه مسائل و رخدادها داشت و در عین اینکه زبان فاخری داشت که مختص خود او بود، اما بسیار ساده‌گو بود.

وی افزود: چند ماه پیش نیز وزارت فرهنگ ارمنستان خواست که آثار چند شاعر معاصر از جمله گریگوریان با هزینه‌ی‌ این وزارتخانه به فارسی ترجمه شود که خود شاعر نیز با توجه به شناختی که از من داشت، خواست که کار ترجمه‌ی کارهای او به من سپرده شود. هم‌اکنون نیز مجموعه شعر «هرگز نمیرید» که از آخرین کارهای اوست را با عنوان «رویایی که به خاطرش می‌ارزد خوابید و بیدار نشد» را از او ترجمه کرده‌ام که قرار است انتشارات افراز آن را چاپ کند.

آرمن همچنین با اشاره به اینکه مراسم وداع آشنایان و دوستان با این شاعر روز جمعه برگزار شد، اعلام کرد که مراسم خاکسپاری گریگوریان احتمالا شنبه در ایروان برگزار می‌شود.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «هاوانس گریگوریان»، شاعر و مترجم ارمنی درگذشت
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.