موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

علی‌اصغر عزتی پاک زندگینامۀ داستانی امام محمد باقر(ع) را می‌نویسد

07 اسفند 1391 15:43 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3 با 1 رای
علی‌اصغر عزتی پاک زندگینامۀ داستانی امام محمد باقر(ع) را می‌نویسد

علی اصغر عزتی‌پاک از انتشار کتاب مستند داستانی زندگی امام محمد باقر(ع) با همکاری دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری خبر داد.
علی اصغر عزتی پاک درباره این اثر گفت: این کتاب داستان زندگی امام باقر(ع) را روایت می‌کند اما داستان مستقیم به سراغ زندگی امام باقر(ع) نمی‌رود و امام(ع) یکی از شخصیت‌های مستقیم و‌ بی‌واسطه داستان نیست؛ در قرائت این داستان همواره یک فاصله و واسطه‌ای میان خواننده و امام باقر(ع) وجود دارد و این واسطه همان راوی است.
وی ادامه داد: داستان در سه فصل نوشته شده و هر فصل به نقل از یک راوی روایت می‌شود؛ در فصل اول راوی «جابر بن عبدالله انصاری» است که ارتباطش با امام باقر(ع) جالب توجه بوده و در زمان ایشان از دنیا می‌رود.
فصل دوم را «جابر بن یزید جعفی» روایت می‌کند که از کوفه آمده و 18سال در خدمت امام بوده است و آخرین فصل هم توسط «عبدالله بن عطا» که جست‌وجوگری‌اش را از آغاز در داستان می‌بینیم، روایت می‌شود؛ او بیشتر روایتگر اواخر عمر و شهادت امام باقر(ع) است.
عزتی پاک تاثیرگذاری امام باقر(ع) بر شخصیت و زندگی انسان‌های هم عصرش را محوری‌ترین موضوع کتاب خواند و گفت: امام(ع) بر عده‌ای تاثیرات بی‌واسطه و بسیار عمیق می‌گذارد و من تلاش کرده‌ام این تاثیرات در این داستان نمود یابد. مثلا همین سه نفر که داستان را روایت می‌کنند به شدت عاشق امام باقر(ع) بوده‌اند.
وی با بیان این‌که مستند داستانی زندگی امام باقر(ع) در حدود 40 هزار کلمه نوشته شده است، افزود: این داستان بخشی از پروژه ادبی «زندگینامه معصومین(ع)» دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری است که قرار است پس از تایید از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شود.
این داستان‌نویس در ارزیابی اوضاع داستان نویسی برای نوجوانان خاطرنشان کرد: در حال حاضر میان نویسندگانی که امروز می‌نویسند و نوجوانان، فاصله عمیقی افتاده است و دلیل آن هم این است که تجربیات نوجوانان امروز به شدت متنوع و گاهی برای نویسندگان غیر قابل تجربه است.
عزتی پاک در ادامه در خصوص آسیب شناسی آثار نوجوان موجود گفت: یکی از آسیب‌های مهم، ترجمه بی‌قاعده و بی‌تعهد است. برخی از کارهایی که ترجمه می‌شوند واقعا هیچ چیزی برای نوجوانان ندارند به جز یک سرگرم کنندگی پیش پا افتاده و بدون محتوا که فقط چند ساعتی وقت نوجوانان را پر می‌کنند.

وی در پایان افزود: از سوی دیگر بخشی از این آسیب به نویسندگان برمی‌گردد؛ متاسفانه ما از نوجوانان و روحیاتشان غفلت کرده‌ایم. بر خلاف آثاری که ترجمه می‌شوند، تاکید بیش از حد ما بر محتوا باعث شده نیازهای نوجوانان کمتر دیده شود؛ اینها باعث شده نوجوانان از هر دو طرف ضربه بخورند.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • علی‌اصغر عزتی پاک زندگینامۀ داستانی امام محمد باقر(ع) را می‌نویسد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.