موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
معرفی کتاب «رفوزه‌ها» از ابوالفضل زرویی نصرآباد

برای خالق «رفوزه ها»

14 اردیبهشت 1392 20:28 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.67 با 3 رای
برای خالق «رفوزه ها»
شهرستان ادب به نقل از جام جم: کتاب «رفوزه‌ها» از جمله آثار طنز ابوالفضل زرویی نصرآباد است. سعید بیابانکی، شاعر و منتقد، به معرفی این اثر پرداخته است. این یادداشت را با یکدیگر می‌خوانیم:
تلقی عام از طنز، کلام یا نوشته ای است که شنیدن یا خواندن آن ما را بخنداند؛ به همین دلیل بسیاری از شوخی هایی که همراه با بی احترامی و تحقیر باورها و گویش هاست نیز در باور عام در همین دایره جای گرفته است؛ شوخی هایی که بسیاری از آنها نه در رسانه ها و مطبوعات قابل انتشارند و نه در جمع های عمومی. هجو، هزل، مطایبه و طنز گرچه همگی از خانواده خنده به شمار می روند، ولی باید آنها را به چهار برادر تشبیه کرد که هرکدام خصوصیت های منحصربه فرد دارند که از این خانواده فقط برادر چهارم هم بانمک است، هم متین و هم فرهیخته.
به عبارت دیگر طنز را باید شگردی در کلام و متن نامید که هم می خنداند، هم می گریاند، هم به فکر وا می دارد. کار طنز بیان کژی ها و کاستی ها و رفتارها و باورهای غلطی است که با معیارهای دینی، اخلاقی و قانونی بسیار فاصله دارند و البته به زبانی شیرین.
طنز در واقع همان امر به معروف و نهی از منکر است که هم هنرمندانه بیان می شود، هم شیرین.
مقدمه این یادداشت بهانه ای بود برای این که بگویم یکی از طنزپردازانی که در میانسالی توانسته آثاری ارزشمند در حوزه های طنز مکتوب بیافریند کسی نیست جز ابوالفضل زرویی نصرآباد یا همان ملانصرالدین هفته نامه گل آقا که سروده ها و نوشته هایش از بهترین نمونه های طنز مکتوب معاصر به شمار می رود. طنزپردازی که ستون مشهور «تذکره المقامات» در گل آقا هنوز هم که هنوز است نتوانسته به لحاظ نثر، شیرینی و استواری در طنز سیاسی امروز نظیر پیدا کند. نوشته هایی که بعدها در کتابی به همین نام در سال ۱۳۷۶ منتشر شد و در واقع گرته برداری طنزآمیزی است از ساختار نثر شاهکارهای قرن ششم از تاریخ بیهقی تا کلیله و دمنه.
زرویی از معدود شاعران و طنزپردازانی است که در جوانی توانست به جایگاهی تثبیت شده دست یابد. تسلط او بر متون کهن نثر و نظم و آشنایی او با ادبیات طنز امروز ایران و جهان، او را به شاعری بدل کرد که سلامت زبان و تنوع مفاهیم و مضامین در آثارش حرف اول را می زند؛ شاعری که سلامت و سادگی زبان شعر را از سعدی و رندانگی را از حافظ آموخته است.
رفوزه ها مجموعه کاملی است از شعرهای طنز ابوالفضل زرویی نصرآباد که سال ۹۰ از سوی نشر نیستان منتشر شد و بسیار مورد توجه طنزدوستان قرار گرفت. کتابی که به لحاظ تنوع و تکثر موضوعات و قالب های شعر فارسی از سنتی ترین تا مدرن ترین قالب در نوع خود کم نظیر است و بسیار خواندنی و در برگ برگ آن لبخند و شیرینی نهفته است.

پیشنهاد امروز من مطالعه این کتاب است که دقایق و لحظه های شیرینی را برای شما به ارمغان خواهد آورد و البته فراموش نکنیم که شاعر شیرین سخن روزگار ما و این کتاب این روزها در بیمارستان بستری است و جراحی سختی هم پشت سر گذاشته است. برای سلامتی قلبش دعا کنیم که قرار است سال ها برای ما و ادبیات امروز بتپد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • برای خالق «رفوزه ها»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.