موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

«شعر و همزبانی» داوری اردکانی به نمایشگاه کتاب رسید

16 اردیبهشت 1392 20:15 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
«شعر و همزبانی» داوری اردکانی به نمایشگاه کتاب رسید

«شعر و همزبانی» جدیدترین اثر «رضا داوری اردکانی» رئیس فرهنگستان علوم به بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رسید.
به گزارش خبرگزاری فارس، در تازه‌ترین اثر رضا داوری اردکانی که به مباحث شعر و ادب اختصاص دارد، سعی شده است سست‌بنیادی تلقی شعر به عنوان تفنن و امری عرضی در تاریخ نشان داده شود. اصل بحث مقالات کتاب، تأمل در این پرسشهاست که ما چه نیازی به شعر داریم و چرا نیاز داریم و بودن و نبودن شعر در روابط و مناسبات مردمان و زندگی مدنی آنان چه اثری دارد؟ نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب تأکید می‌کند: «شعر و هنر نه زینت و تفنن زندگی، بلکه شرط قوام زندگی مشترک است. یعنی زبان با شعر آغاز می‌شود و چون باهم بودن آدمیان با زبان محقق می‌شود، شعر، زبانِ آغازِ باهم بودن و راستی و دوستی است و مگر نه اینکه هر وقت و هرجا شعر و هنر هست، پیوندهای زندگی استوار می‌شود و در جاهایی که اینها نیست، سوءتفاهم و غرض‌ورزی و کین‌توزی مجال غلبه پیدا می‌کند؟»
داوری اردکانی در بخشی از کتاب آورده است: «شاعر شاهد و گواه زمان است. به گواه، نمی‌گویند که چه بگوید و چگونه بگوید، بلکه به سخن او گوش می‌دهند و اگر تلخ و دشوار نیز بگوید، دشواری و تلخی گفته‌اش را تحمل می‌کنند و توجه کنیم که شاعر شاهد و گواهی نیست که بتوان گواهی او را با تکذیب بی‌اثر کرد؛ گواهی شاعر دیر می‌پاید و پایدار می‌ماند». «زبان با شعر تعین و دوام پیدا می‌کند. مردمان معمولاً با گردش شب و روز و رسوم متداول خو می-گیرند و در آنها منحل می‌شوند، اما متفکران و از جمله آنان شاعران، از قهر این زبان که امتداد سایه زمان گذشته است، آزادند. آنها زمان خود را درمی‌یابند و راه دیگری در تاریخ می‌گشایند. آنها زمان را می‌یابند و آن را از طریق زبان برای سکونت مردمان در آن آماده می‌کنند».
کتاب «شعر و همزبانی» علاوه بر یادداشت نویسنده به عنوان مقدمه، مشتمل بر 14 مقاله است که عناوین مقالات آن عبارتند از:
زبان، خانه وجود / ملاحظاتی درباره شعر و شاعری / استعاره در فلسفه و ادبیات / ذکر جمیل مولانا جلال‌الدین محمد بلخی / سعدی شاعر اخلاق / مقام طنز و طیبت در سخن سعدی / سعدی، مفتی ملت اصحاب نظر / تفکر و زبان در شعر حافظ / حافظ و شعر و همزبانی / همزبانی گوته و حافظ / اخوان، شاعر شب سیاه غربت شهر سنگستان / نمایشنامه ایرانیان / دکتر فاستوس / روسیه و ادبیاتش

کتاب حاضر در اردیبهشت سال 1392 به شمارگان 1100 نسخه و قیمت 9 هزار تومان، در 190 صفحه، به همت نشر رستا به چاپ رسیده است. این کتاب به بیست و ‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رسیده و در غرفه انتشارات واحه موجود است.

 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «شعر و همزبانی» داوری اردکانی به نمایشگاه کتاب رسید
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.