موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
احمد عربلو، نویسنده کودک و نوجوان:

«وقتی دلی» محمدحسن شهسواری نمونه‌ موفق رمان دینی

16 مرداد 1392 12:04 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 2.12 با 77 رای
«وقتی دلی» محمدحسن شهسواری نمونه‌ موفق رمان دینی
یک نویسنده کودک و نوجوان گفت: شخصیت‌های فرعی به جذابیت داستان کمک می‌کند چراکه نویسندگان نمی‌توانند در ارتباط با بزرگان دینی، خیال‌پردازی کنند یا رفتار و گفتاری را به معصوم نسبت دهند.

احمد عربلو، نویسنده در گفتگو با خبرنگار مهر تکیه بر مستندات تاریخی را لازمه نوشتن درباره بزرگان دینی دانست و افزود: کسی که می‌خواهد داستان مذهبی بنویسند باید مطالعات کافی درباره آن رویداد تاریخی- مذهبی یا آن شخصیت معصوم داشته باشد تا ضمن رعایت کردن عناصر داستانی به مستندات تاریخی هم وفادار بلماند و با تکیه بر آن داستان بنویسد.

نویسنده کتاب «از میان آتش»، ورود شخصیت‌های فرعی به داستان و توجه به حواشی را یکی دیگر از شگردهای نوشتن درباره رویدادها و شخصیت‌های مذهبی چون پیامبر(ص) و امامان معصوم برشمرد و گفت: ورود شخصیت‌های فرعی به جذابیت داستان کمک می‌کند چراکه نویسندگان نمی‌توانند در ارتباط با بزرگان دینی، خیال‌پردازی کنند یا رفتار و گفتاری را به معصوم نسبت دهند اما در ارتباط با شخصیت‌ها و داستان‌های فرعی چنین قید و بندی وجود ندارد به شرط آن‌که اصل تاریخ مخدوش نشود.

عربلو به کتاب «وقتی دلی» نوشته محمدحسن شهسواری به عنوان نمونه‌ای موفق دانست و افزود: این داستان درباره یکی از یاران امام حسین(ع) است که ایشان را در سفر کربلا همراهی نمی‌کند و بعد پشیمان می‌شود و به قافله سالار شهیدان می‌پیوندد؛ اصل تاریخ به یک صفحه هم نمی‌رسد اما نویسنده به این اصل پروبال داده و با حفظ  محوریت داستان توانسته یک رمان 400 صفحه‌ای بنویسد.

این نویسنده کودک و نوجوان معتقد است نوشتن برای بچه‎‌ها به مراتب دشوارتر از نوجوانان است چراکه دانش و حافظه تاریخی بچه‌ها کمتر و دایره واژگانشان محدودتر است بنابراین کسانی که برای کودکان می‌نویسند باید قصه را خوب بشناسند و از تمثیل بهره ببرد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «وقتی دلی» محمدحسن شهسواری نمونه‌ موفق رمان دینی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.