موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
سید احمد نادمی:

فرصت تعامل بهتر شاعران داخلی و خارجی فراهم می‌شود

20 مرداد 1392 09:04 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
فرصت تعامل بهتر شاعران داخلی و خارجی فراهم می‌شود
احمد نادمی، عضو هیات علمی کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی گفت:در چهارمین‌ دوره این کنگره برای انجام تعاملات بیشتر میان شاعران داخلی و خارجی فرصت بهتری را فراهم می‌کنیم.-
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نادمی درباره جایگاه شعر مقاومت اسلامی پس از سه دوره برگزاری در میان دیگر جشنواره‌های ادبی و مخاطبان گفت: این کنگره به جایگاه قابل توجه و دستاوردهای خوبی دست یافته است زیرا پس ارسال فراخوان، شاهد استقبال خوب شاعران از این جشنواره بودیم که تاکنون ادامه دارد.

وی ادامه داد: شرایط بررسی آثار در این دوره نسبت به سه دوره گذشته سخت‌گیرانه‌تر است. بر این اساس، بررسی آثار در این کنگره با محدودیت موضوع «مقاومت اسلامی» مواجه است و همین مساله آن را از سایر جشنواره مانند جشنواره شعر فجر متفاوت می‌کند. هر چند در سال گذشته اشعار اندکی با موضوع دفاع مقدس ارایه و از سوی دبیرخانه پذیرفته شده بود اما در سال جاری هیچ اثری در این زمینه پذیرفته نخواهد شد.

نادمی با تاکید بر رشد جایگاه کنگره شعر مقاومت گفت: تنها یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی، موضوع مقاومت در برابر استعمارگران و استکبار جهانی است. در حقیقت مقاومتی که در این کنگره از آن سخن به میان می‌آید به دلیل ویژگی‌های اسلامی و تفکر نشات گرفته از آن، تفاوت بارزی با مقاومت در آمریکای لاتین یا بلوک شرق دارد.

وی پیوند این کنگره با جریان بیداری اسلامی را هم یکی دیگر از ویژگی‌های ممتاز کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی دانست و درباره ارتقا کیفیت آثار ارسالی در حوزه شعر و مقالات پس از سه دوره برگزاری گفت: در موضوع شعر مقاومت با رشد خوب و قابل توجهی رو به رو بوده‌ایم و در زمینه مقالات هم بررسی آثار جدی‌تر شده است. در هر دوره برگزاری این کنگره شاهد علمی‌تر شدن مقالات هستیم و در این دوره از یادداشت نویسی‌های مرسوم برخی جشنواره‌ها فاصله گرفته‌ایم. در بررسی مقالات می‌توان گفت میزان دقت مولفان بالا رفته و به فضای آکادمیک نزدیک‌تر شده است.

نادمی در پاسخ به این سوال که کنگره شعر مقاومت تا چه اندازه به اهداف خود نزدیک شده است، توضیح داد: در برگزاری هر دوره نسبت به سال قبل شاهد قدم‌های رو به رشد و ارتقای کیفیت آثار بوده‌ایم و نکته دیگر فراهم آوردن امکان برقراری ارتباط میان شاعران خارجی و داخلی است که می‌توانند در این فرصت کوتاه سه روزِ با یکدیگر صحبت کنند و به تبادل نظر بپردازند. در دوره چهارم برگزاری به یقین وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته خواهیم داشت زیرا برای انجام تعاملات بیشتر میان شاعران برنامه‌ریزی‌های تازه‌ای داریم.

وی درباره فراهم آوردن امکان تعاملات و انتقال تجربیات میان شاعران خارجی و داخلی گفت: بر اساس سیاستگذاری‌های تازه، هیات علمی شاعران عرب زبان و فارسی زبان کنگره در نظر دارند فضای گفتمان کاربردی را میان شاعران داخلی و خارجی فراهم آورند. به یقین امسال شاعران دعوت شده به این کنگره فضای متفاوت و جدی‌تری را تجربه خواهند کرد.

نادمی درباره حضور شاعران داخلی و تاکید بر تکراری نبودن شاعران دعوت شده به این کنگره افزود: متاسفانه حضور شاعران تکراری یکی از نقاط ضعف کنگره است. سال گذشته تعداد شاعران تکراری نسبت به سال قبل کمتر بودند. البته این اعتقاد هیات علمی است که بیشتر از گستره فضای شعری کشور بهره ببرد و شاعران تکراری را دعوت نکند. زیرا شاعران همانند شعله‌های افروخته‌اند که می‌توانند چراغ‌های بیشتری را روشن کنند. انتخاب شاعران جدید از محوریت‌های اصلی هیات علمی کنگره در چهارمین دوره کنگره است که با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

چهارمین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی در آبان‌ماه سال جاری (1392) برگزار می‌شود. مکان برگزاری این کنگره هنوز قطعی نیست.

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • فرصت تعامل بهتر شاعران داخلی و خارجی فراهم می‌شود
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.