موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
گزارش پنجمین مراسم «شب شاعر»

بزرگداشت محمدحسین جعفریان

28 شهریور 1392 02:58 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4 با 1 رای
بزرگداشت محمدحسین جعفریان

 حجت‌الاسلام زم در مراسم بزرگداشت محمدحسین جعفریان گفت: امیدوارم جریان فرهنگی ما یک پاره‌سنگش کلوخ نباشد تا مردم پول شکر بدهند، اما به جای آن خاک بخورند.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پنجمین مراسم «شب شاعر» که مدتی است از سوی مؤسسه‌ی رسانه‌یی اوج برگزار می‌شود، شامگاه سه‌شنبه 26 شهریور به بزرگداشت محمدحسین جعفریان اختصاص داشت. در بخشی از این مراسم جت‌الاسلام محمدعلی زم به زوایای مختلف شخصیت محمدحسین جعفریان اشاره کرد و گفت: همه ابعاد وجودی جعفریان از مستندسازی ‌، شعر‌ و روزنامه‌نگاری همه بر پایه تفکر او قرار دارد. جعفریان کسی نیست که درجا فکر کند و شعر بگوید؛ بلکه شعر او جلودار اندیشه و تفکر اوست.

او در ادامه عنوان کرد: جعفریان یک مهاجر و یک متفکر است، اما بیش‌ترین تکیه بر روی مهاجرت و مجاهدت او در افغانستان شده است؛ در صورتی که او در کوزوو،‌ بوسنی هرزگوین و جنگ خودمان نیز برکات زیادی بوده است. او آدم صریحی است و به خاطر صراحتش گزندگی دارد که تحمل آن برای برخی پسندیده نبود. کسانی که گزندگی را جعفریان را نمی‌پسندیدند، همواره رنج او را بیش‌تر می‌کردند.

حجت‌الاسلام زم با بیان حکایتی در رابطه با شرایط فرهنگی کشور گفت: امیدوارم شرایط زندگی کشور ما شکرستانی باشد تا شیرینی‌ آن به کام مردم و اهالی فرهنگ و هنر بنشیند. امیدوارم جریان فرهنگی ما یک پاره‌سنگش کلوخ نباشد تا مردم پول شکر بدهند، اما به جای آن خاک بخورند.

همچنین بهروز افخمی درباره‌ی جعفریان گفت: به نوعی فکر می‌کنم از زمانی که در مجله سوره با سیدمرتضی (آوینی) بودم و در آن‌جا مقاله می‌نوشتم، جعفریان هم بوده است. انگار او در همه جا حضور داشته و گویی که همه جا خودش را به آب و آتش می‌زده است. احتمالا همین مسأله باعث شده که خیلی‌ها فکر کنند جعفریان از اول انقلاب در فعالیت‌ها حضور داشته، در صورتی که سنش به زمان انقلاب نمی‌رسد. حتا در افغانستان هم فکر می‌کنند جعفریان از اول انقلاب بوده است.

این فیلم‌ساز در ادامه گفت: علت این موضوع این است که همیشه هرجا که جنگی بوده و مردم در خطر قرار گرفته‌اند و حق و امکان زندگی کردن‌شان در خطر بوده، جعفریان در آن‌جا حضور پیدا کرده است. البته برای آن تاوان هم داده است.

بزرگداشت محمدحسین جعفریان

افخمی در ادامه عنوان کرد: فعال بودن و حاضر بودن در صحنه از خصوصیات جعفریان است. او همواره در کارهایش سعی کرده با خود موضوع آشنا شود و از پیش با خودش چیزی نیاورده است. این موارد باعث شده است وقتی از جنگ و یا افغانستان سخن می‌گوید، بر دل بنشیند. او یک گزارشگر صادق است و وقتی حرف می‌زند، گزارش می‌کند یا فیلم می‌سازد، کاملا معلوم است. این همان شیوه روایت‌گری است که سیدمرتضی آوینی دوست داشت و می‌خواست که بچه‌های روایت فتح هم این شیوه حکایت‌گری را بدون پیش‌فرض را آموزش ببینند.

او همچنین گفت: حکایت‌گری بدون پیش‌فرض کاری است که جعفریان در مستندهایش انجام داده است و فیلم‌های او این‌چنین است. همواره هم برایش خطر جانی و هم خطر صاحبان قدرت و سرمایه وجود داشته است. این چیزی است که ما از کارهای جعفریان دوست داریم و به نظر می‌آید کار هر کسی هم نیست.

بزرگداشت محمدحسین جعفریان

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم محمدکاظم کاظمی - شاعر افغان ساکن ایران - در رابطه با فعالیت‌های محمدحسین جعفریان در طول حضورش در افغانستان و خدمات او در حوزه‌های مختلف از جمله ادبیات این کشور سخن گفت.

او همچنین گفت: اگر ایران دارای پنجره‌های گوناگونی به روی کشورها و فرهنگ‌های مختلف است، بی‌شک روشن‌ترین و وسیع‌ترین این پنجره‌ها به سمت افغانستان گشوده شده است. در دنیا هیچ کشوری به اندازه افغانستان از لحاظ فرهنگی و سیاسی به ایران نزدیک نیست، اما متأسفانه هیچ پنجره‌ای هم به اندازه پنجره گشوده‌شده به سمت افغانستان غبارگرفته نیست که این غبار گرفتن به دلیل شناخت نداشتن ایرانیان از افغانستان است.

کاظمی در ادامه درباره علاقه‌مند شدن محمدحسین جعفریان به افغانستان، سخنانی را بیان کرد و گفت: مسأله مهم درباره محمدحسین جعفریان کارهای او در حوزه‌های مختلف از جمله مستندسازی و انتشار کتاب نیست؛ بلکه کارگشایی‌های او در حوزه‌های مختلف برای افغانستان بوده است. کمک به انتشار خاطرات دوره جنگ و جهاد افغانستان و همچنین تلاش برای تأسیس مؤسسه‌های فرهنگی و حمایت از انتشار آثار شاعران افغان از نمونه‌های فعالیت‌های جعفریان بوده است.

او همچنین گفت: بخشی از غبارزدایی که از پنجره ایران به سوی افغانستان گشود شده، کار محمدحسین جعفریان بوده است. او به تنهایی یکی از کسانی بوده که باعث شناخته شدن افغانستان نزد مسؤولان‌، مقامات و مردم ایران شده است. حتا رضا امیرخانی که کتاب «جانستان کابلستان » را نوشته، پس از خواندن آثار جعفریان به شناخت افغانستان علاقه‌مند شده است.

در ادامه این مراسم مستندی کوتاه از زندگی محمدحسین جعفریان پخش شد.

در فیلم دیگری که در این مراسم پخش شد، علی معلم دامغانی، محمد‌حسین جعفریان را هنجاری از آریاییان در دوره معاصر دانست و گفت: خصوصیت این شاعر نسبت به شخصیت‌های دیگر این است که شعرش در عین نو بودن از اصالتی برخوردار است که نشان می‌دهد شخصیتی که در سنت پرورده شده، این شعر را سروده است.

در ادامه مراسم ساقی جعفریان - همسر محمدحسین جعفریان - یادداشتی برای این شاعر، مستندساز و روزنامه‌نگار خواند و در پایان بر دست‌های او بوسه زد.

شهرام شکیبا - طنزپرداز - نیز در سخنانی کوتاه محمدحسین جعفریان را دارای وسعت مشرب دانست و گفت: وسعت مشرب محمدحسین جعفریان باعث شده است که امشب چهره‌های مختلفی در مراسم بزرگداشتش حضور پیدا کنند. امیدوارم این موضوع در این جامعه مظلوم فرهنگی افزایش یابد.

او افزود: حسین شایسته برگزاری این بزرگداشت بود، آن‌چنان که کسانی که در عرصه فرهنگی مظلوم واقع شده‌اند، شایسته برگزاری بزرگداشت هستند.

در ادامه مراسم، محمدحسن جعفریان - برادر محمدحسین جعفریان - به ویژگی‌ها و خصوصیت‌های ویژه برادرش اشاره کرد.

سپس خود محمدحسین جعفریان در سخنانی گفت: مجلس بزرگداشت مانند مجلس ترحیم می‌ماند که با حضور خود متوفا برگزار می‌شود و آدم در آن می‌فهمد که چه کسانی دوستش دارند و چه کسانی نه .

او افزود: خودم هم امروز بهت‌زده شدم وقتی برخی از دوستان را که گمان نمی‌کردم مرا دوست داشته باشند، در این‌جا دیدم.

این شاعر و مستندساز در ادامه به بخشی از فعالیت‌هایش اشاره کرد. همچنین خاطره‌ای از دیدارش با مقام معظم رهبری بیان کرد.

جعفریان در پایان نیز با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم عنوان کرد: از مؤسسه رسانه‌یی اوج تشکر می‌کنم که من را شرمنده کردند و شرایطی را فراهم کردند که من مستندی درباره مهاجران افغانستان بسازم که نگاه مردم ایران نسبت به این افراد تغییر کند.

او همچنین با تشکر از همسرش گفت: همسر یک جانباز، شاعر، نویسنده و مستندساز بودن، سخت است. همسر من در همه این سال‌ها این شرایط را تحمل کرده و در کنار من بوده است.

جعفریان در هنگام تجلیل که با حضور مادرش همراه بود، دست او را بوسید.

به گزارش ایسنا، در پایان مراسم نیز از سوی سفیر افغانستان در ایران کلاه و چفیه‌ی احمد شاه مسعود به محمدحسین جعفریان اهدا شد. همچنین از سوی برخی از مؤسسه‌های فرهنگی هدایایی به این شاعر اهدا شد.

عباس براتی‌پور، محمدرضا عبدالملکیان، حسین اسرافیلی، محمدعلی رامین (معاون مطبوعاتی در دولت دهم)، حجت‌الاسلام نقویان، رضا اسماعیلی، محسن مؤمنی شریف (رییس حوزه هنری)، فاضل نظری، ناصر فیض، محمود حبیبی کسبی و حجت‌الاسلام محمد‌رضا زائری از جمله شخصیت‌های حاضر در این مراسم بودند. 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • بزرگداشت محمدحسین جعفریان
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.