موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
شصت و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت

دیپلماسی فرهنگی در مهم‌ترین رویداد کتاب جهان

03 مهر 1392 23:14 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
دیپلماسی فرهنگی در مهم‌ترین رویداد کتاب جهان

غرفه ایران امسال با افزایش متراژ چشمگیری در نمایشگاه کتاب فرانکفورت مواجه است و در فضایی حدود دو برابر سال‌های قبل به ارائه حدود 1300 اثر می‌پردازد. این در حالی است که برگزاری صد نشست با ناشران بین‌المللی برای فروش رایت، تنها یکی از برنامه‌های ایران برای حضور در این مهم‌ترین نمایشگاه کتاب جهان است.

به گزارش جام جم، شصت و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت از هفدهم مهر آغاز به کار می کند. در همین حال محمد عظیمی، مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران به جام جم گفت: امسال با رویکرد جدیدی کارها را پیگیری کردیم. سال قبل نظرات افراد با تجربه را تجمیع و سعی کردیم این نظرات را برای امسال ملاک عمل قرار دهیم تا حضور جدی تری در نمایشگاه فرانکفورت امسال داشته باشیم.

وی افزود: ازجمله این نظرات این بود که غرفه جمهوری اسلامی ایران طوری باشد که هدایت کننده دیگر ناشران شرکت کننده از سوی ایران باشد. در واقع غرفه ای که موسسه نمایشگاه های فرهنگی به عنوان غرفه جمهوری اسلامی برپا می کند، بتواند همه ناشران ایرانی را در نمایشگاه تجمیع کند.

عظیمی گفت: بر همین اساس امسال 200 متر فضا در بخش بزرگسال و 40 متر فضا در بخش کودک و نوجوان در اختیار گرفتیم.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با اشاره به اتحادیه ها و تشکل های نشر برای حضور مقتدرانه ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت افزود: بر همین اساس با انجمن فرهنگی ناشران کودک برای حضور در بخش کودک و نوجوان و چگونگی عرضه کتاب های این حوزه در آن فضای 40 متری وارد گفت وگو شدیم. قرار شد ما این فضا را آماده کنیم و در اختیار آنها قرار دهیم و آنها چکیده کتاب هایی را که می خواهند عرضه کنند، ترجمه و آماده کنند.

عظیمی گفت: از طرف دیگر غرفه بزرگسال به دو بخش تقسیم می شود که بین آن راهرویی وجود دارد. یک طرف غرفه 120 متر فضا دارد و طرف دیگر 80 متر. این 80 متر فضا را به اتحادیه ناشران تهران سپردیم. آنها به ناشران سراسر کشور فراخوان دادند تا کتاب های درخور را برای عرضه در نمایشگاه فرانکفورت ارسال کنند. بر این اساس 300 اثر احصا شد که اکنون در مرحله چاپ ترجمه چکیده این کتاب ها هستیم.

وی افزود: در بخش دیگر این غرفه که 120 متر است، موسسه نمایشگاه های فرهنگی آثاری در حوزه های تاریخ، هنر، ادبیات، شعر، دین، پیامبر اعظم، ایران شناسی و خلیج فارس به اضافه کتاب های برگزیده جوایز دولتی مثل جایزه کتاب سال، کتاب فصل، جلال آل احمد و پروین اعتصامی را عرضه می کند.

برگزاری 100 نشست و واگذاری رایت کتاب ها

برگزاری صد نشست برای ناشران بین المللی در محل اختصاص داده شده به اتحادیه ناشران تهران برای فروش رایت از دیگر برنامه هایی است که عظیمی از آن خبر داد و گفت: باید فضایی فراهم کنیم که ترجمه معکوس صورت بگیرد و آثار ایرانی توسط ناشران خارجی خریداری و ترجمه شود. این یکی از مهم ترین اهداف ما در نمایشگاه فرانکفورت امسال است. چنین هدفی جز با تفاهم با ناشران بین المللی امکان پذیر نیست. به همین منظور یکی از هدف گذاری های ما از تخصیص فضا به ناشران، بحث واگذاری رایت کتاب های ایرانی بوده است.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران افزود: یکی دیگر از اهداف ما در نمایشگاه کتاب فرانکفورت امسال، تعمیق و تقویت دیپلماسی فرهنگی است. تلاش داریم به رایزنی با فرهیختگان و ناشران بین المللی بپردازیم تا بتوانیم معرف شایسته فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی باشیم.

او از ارتباط با ایرانیان مقیم آلمان و نیز فارسی آموزان جهان در حاشیه نمایشگاه فرانکفورت خبر داد و افزود: در نمایشگاه امسال برنامه هایی برای توزیع کتاب های آموزش زبان فارسی نیز خواهیم داشت.

بزرگداشت حافظ و گوته در فرانکفورت

یکی از مهم ترین برنامه های ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، برگزاری بزرگداشت حافظ و گوته است که در نوزدهم مهر (روز سوم نمایشگاه) برگزار می شود. عظیمی با اعلام این خبر گفت: روز اول نمایشگاه مراسم افتتاحیه برگزار می شود. در روز دوم در برنامه ای به معرفی نشر ایران خواهیم پرداخت و در روز سوم با حضور دو ایران شناس و اسلام شناس غربی، جایگاه حافظ و گوته گرامی داشته می شود.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران درباره حضور ناشران دیگری مانند ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه فرانکفورت افزود: تعدادی از ناشران از ما خواسته اند با توجه به گرانی غرفه ها به آنها فضا اختصاص دهیم، ازجمله ناشران دفاع مقدس که ما نیز قرار است فضایی را در اختیار آنان قرار دهیم تا به ارائه مهم ترین آثار دفاع مقدس بپردازند.

او افزود: سه نویسنده در حوزه های کود ک و نوجوان، دین و ادبیات پایداری را به فرانکفورت می بریم تا به معرفی ادبیات امروز ایران بپردازند و از کتاب هایشان رونمایی کنند.

عظیمی در پاسخ به این پیش که آیا برای حضور در نمایشگاه فرانکفورت با علی جنتی وزیر ارشاد هماهنگی شده است یا خیر، گفت: من با وزیر صحبت کردم و ایشان را در جریان کلیات موضوع قرار دادم و ایشان هم پیامی برای نمایشگاه فرانکفورت صادر کرده اند که در ویژه نامه نمایشگاه کتاب فرانکفورت به زبان انگلیسی منتشر خواهد شد.

مشکل طلبکاران نمایشگاه کتاب تهران

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران که دعوت از نمایشگاه های کتاب کشورهای مختلف را از دیگر اهداف حضور در فرانکفورت برمی شمرد، درباره بدهی نمایشگاه کتاب تهران به ناشران خارجی گفت: آنچه از بدهی نمایشگاه تهران به ناشران خارجی مانده، مربوط به نمایشگاه بیست و پنجم تهران است.

اگر کسی در فرانکفورت از ما سوال کند، می گوییم طلبکاران با ما طرف نیستند بلکه با نمایندگی هایشان در ایران طرفند که آن نمایندگی ها با ارشاد طرف حساب هستند. از این رو ما در موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران پاسخگو نیستیم.

عظیمی درباره حضور ایران در دیگر نمایشگاه های معتبر کتاب در جهان افزود: اخیرا در نمایشگاه های مسکو و باکو شرکت داشتیم. در نمایشگاه هند شرکت می کنیم، در نمایشگاه تونس ثبت نام کرده ایم و حضور در نمایشگاه های استانبول و پاریس را در دستور کار قرار دادیم.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • دیپلماسی فرهنگی در مهم‌ترین رویداد کتاب جهان
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.