موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
وزیر ارشاد:

قانون را جایگزین سلیقه‌های شخصی در ممیزی کتاب می‌کنیم

02 آبان 1392 01:56 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
قانون را جایگزین سلیقه‌های شخصی در ممیزی کتاب می‌کنیم

  به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از نهج‌البلاغه مطلا با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این وزارتخانه برگزار شد. 

جنتی در این مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به تغییرات لازم در قوانین جدید در حوزه ممیزی کتاب گفت: به نظر می‌رسد در بحث ممیزی کتاب در گذشته شاهد نوعی سختگیری مبنی بر تطبیق قانون در برخی از مصادیق موجود بودیم که همین امر اختلافاتی را ایجاد کرده بود. بنابراین قصد داریم تا زمانی که نویسندگان و اهالی قلم آثار خود را برای مجوز به ارشاد می‌سپارند با تنگ‌نظری به آنها نگاه نکنیم و همچنین قانون را جایگزین سلیقه‌های شخصی کنیم. 

وی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر فعالیت‌های انجمن مفاخر برای پاسداشت هویت و شخصیت‌های ایرانی - اسلامی با توجه به اقدامات اخیر برخی از کشورهای همسایه گفت: مفاخر ما را نمی‌توانند با این نوع اقدامات به نام خود فتح کنند. اینها مفاخر ایرانی هستند. گاه اقداماتی انجام شده که سعی کرده‌اند آنچه را که رنگ ایرانی دارد مانند کتیبه‌های موجود در گنجه را از بین ببرند اما این امر به معنی از بین رفتن مفاخر ما نیست. مولانا در ترکیه مدفون است اما تمام اشعارش به زبان فارسی است و جزء مواریث ایرانی به شمار می‌آید. کسی نمی‌تواند او را به نام خود مصادره کند. دیگر شخصیت‌‌های فرهنگی مانند سنایی نیز از این دسته‌اند هر چند خارج از مرزهای ایران مدفون شده‌اند اما جزو مفاخر فرهنگی ما به شمار می‌روند. 

وی افزود: یکی از وظایف انجمن آثار و مفاخر که وابسته به ارشاد فعالیت می‌کند این است که همایش‌های بین‌المللی برای معرفی بیشتر این شخصیت‌ها برگزار شود. با برگزاری این همایش‌ها می‌توان مجموعه‌ای از آثار علمی را جمع‌آوری کرد که همگی آنها به وابسته بودن این مفاخر به ایران اعتراف می‌کنند. در نهایت می‌توان این مقالات را در قالب کتاب منتشر و توزیع کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به این پرسش که بودجه در نظر گرفته شده برای گسترش زبان فارسی در سال جاری چه میزان است، گفت: هنوز اطلاعی از این قضیه ندارم. قبلا شورای گسترش زبان فارسی امر ترویج این زبان را برعهده داشت اما هم اکنون این وظیفه برعهده بنیاد سعدی که هماهنگ با ارشاد فعالیت می‌کند گذاشته شده است. کار مطالعاتی را این بنیاد انجام می‌دهد اما رایزنهای فرهنگی کار اجرای آن را برعهده داشتند. بودجه‌ای که برای این امر تعیین می‌شود در میان رایزن‌ها توزیع و براساس هر منطقه در نظر گرفته می‌شود به عنوان نمونه در پاکستان که به غیر از مرکز زبان فارسی 7 خانه فرهنگ نیز در این کشور فعالیت می‌کنند بودجه بیشتری نسبت به دیگر مناطق در نظر گرفته می‌شود. 

وی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اجرای یکی از نمایش‌ها در هفته اخیر که برخی از بخش‌های آن با موازین اسلامی در تناقض است، یادآور شد: اگر قرار باشد تئاتری روی صحنه برود یک سال زمان خواهد برد تا بعد از تصویب به اجرا درآید این نمایشنامه در سال گذشته به تصویب رسیده بنابر این من درباره جزئیاتش نمی‌توانند اظهار نظر کنند. آنچه که قرار است از این پس مورد تایید قرار بگیرد این است که حساسیت بیشتری نسبت به این نوع موضوعات خواهیم داشت تا مشکلات کمتری ایجاد شود. 

جنتی در ادامه به تکخوانی بانوان اشاره کرد و افزود: در رابطه با تک‌خوانی‌ها اظهار نظرهای متفاوتی وجود دارد. مراجع عظام اعلام کردند که اگر تک‌خوانی منجر به مفسده نشود اشکال ندارد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بر ارتقای شاخه‌های مختلف هنری بویژه هنرهای تجسمی تاکید کرد و افزود: ما به دنبال این هستیم که وضعیت هنری هنرمندان را به گونه‌ای ارتقاء دهیم که هنرمندان روی پای خود بایستند. باید نگارگری و مجسمه‌سازی ما به گونه‌ای باشد که بتواند در حراجی‌های خارج از کشور مطرح شود. 

جنتی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر جمع‌آوری قرآن‌های خطی در مجموعه‌های شخصی از سوی وزارت ارشاد افزود: این قرآنهای خطی در مجموعه‌های شخصی نگهداری می‌شود و جمع آوری آنها برعهده ما نیست. تا زمانی که در این مجموعه‌ها نگهداری می‌شود ضرورتی برای ورود دولت به این حوزه وجود ندارد.

وی در پایان به برنامه‌های جدید وزارت ارشاد برای هفته کتاب اشاره کرد و یادآور شد: تاکنون فرصتی برای شرکت در جلسات شورای سیاستگذاری هفته کتاب نداشته‌ام. پیگیری این کار برعهده معاونت فرهنگی است که به تازگی منصوب شده‌اند. امسال تلاش داریم تا کتابهایی که بیشتر مورد استفاده عامه قرار می‌گیرد توزیع کنیم.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • قانون را جایگزین سلیقه‌های شخصی در ممیزی کتاب می‌کنیم
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.