موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
معاون فرهنگی وزارت ارشاد:

ويژگی آثار «گرمارودی»؛ تركيب ماهرانه تفكر اسلامی و ايرانی

10 آبان 1392 07:28 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
 ويژگی آثار «گرمارودی»؛ تركيب ماهرانه تفكر اسلامی و ايرانی

گروه ادب: سيدعباس صالحی گفت: موسوی‌گرمارودی، تركيب‌ساز ماهری در اتصال فرهنگ اسلام و ايران است و زمانی كه سخن می‌گويد و يا می‌نويسد، ريشه‌های فرهنگ اسلامی و ايرانی در آثار او مشهود است.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، مراسم بزرگداشت مقام علمی شاعر و مترجم برجسته سيدعلی موسوی‌گرمارودی، امروز، دوشنبه، ششم آبان‌ماه در محل سرای اهل قلم خانه كتاب برگزار شد.

سيدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی كه در اين مراسم ايراد كرد با بيان اينكه برای من افتخار است كه در روزهای آغازين خدمت در مراسم تجليل از استاد بزرگوار گرمارودی حاضر باشم، گفت: نسل ما كه در دهه‌های 50 و 60 پرورده شد، وجود گرمارودی يك افتخار بود و ما به ديگران برای داشتن او فخر می‌فروختيم.

وی با بيان اينكه در آن دوران، زمانی كه می‌خواستيم برای خود شجره‌ای تعريف كنيم تا زير سايه آن بهره‌مند باشيم، محمدرضا حكيمی و موسوی گرمارودی به ما سيادت و امنيت می‌دادند، ادامه داد: گرمارودی برای ما يك نوستالوژی بزرگ و خوب است، كسی كه در گذر ايام كم‌رنگ و كوتاه نشد و با ما به معاصر رسيد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنين از مسئولان خانه كتاب برای برگزاری اين مراسم قدردانی كرد و با بيان اينكه بنده به عنوان كسی كه چهار دهه در فضای گرمارودی زندگی كرده است به تعريف او می‌پردازم، گفت: او دارای يك شخصيت تركيبی است.

وی ادامه داد: در تفسير انسان‌ها، هر انسان، عالمی محسوب می‌شود كه می‌توان آن را از هر زاويه‌ای ديد. او به نوعی تركيب سنت آموزشی حوزه و دانشگاه است. همچنين 3 خصوصيت كه به آسانی در هر انسانی قابل جمع نيست در او به اوج رسيده است و آن ويژگی‌ها شامل خلاقيت، پركاری و تنوع می‌شود. البته در مورد بعضی از انسان‌ها نيز جمع دو مورد از موارد فوق صدق می‌كند.

صالحی ويژگی ديگر گرمارودی را در تركيب فرهنگ اسلامی و ايرانی دانست و ادامه داد: او در آثارش به خوبی از بن‌مايه‌های فرهنگ اسلامی _ ايرانی استفاده كرده است. گرمارودی به تركيب‌ساز ماهری در اتصال اين دو حوزه است و زمانی كه سخن می‌گويد و يا می‌نويسد، ريشه‌های فرهنگ ايران و اسلامی در آثار او مشهود است.

وی توجه به دو نوع مخاطب عام و خاص را ويژگی ديگر گرمارودی دانست و ادامه داد: زمانی كه آثار او را بررسی می‌كنيم متوجه می‌شويم كه او از كودك و نوجوان گرفته تا خواص و فرهيختگان را مخاطب خود قرار داده است. همچنين او هم مدير فرهنگی بوده است و هم فعال فرهنگی و بواسطه تجمع همه اين ويژگی‌ها است كه او برای هميشه و همچون ستاره باقی‌خواهد ماند.            


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  •  ويژگی آثار «گرمارودی»؛ تركيب ماهرانه تفكر اسلامی و ايرانی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.