موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
یادداشت محمدحسین جعفریان درباره اخراج تابش

گيرنده؛ وزير محترم آموزش عالی!

19 آبان 1392 15:21 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3 با 3 رای
گيرنده؛ وزير محترم آموزش عالی!

در جايي خواندم كه وزير محترم ارشاد نسبت به پيگيري اعطاي حق شهروندي به نخبگان فرهنگي افغانستاني در كشور تأكيد داشته و من قبلاً در همين ستون نمونه‌اي از اين بي‌مهري‌ها را در حق اين نخبگان از جمله استاد قنبرعلي تابش برايتان نوشتم. عجيب است كه در پي سه دهه تلاش براي توجيه اين ضرورت، هنوز مسئولان ما چاره‌اي براي آن نينديشيده‌اند.

چند ميليون مهاجر افغانستاني در ايران ساكنند. از اين ميان چند صد تن از آنان در شمار نخبگان فرهنگ و ادب پارسي‌اند. شاعران و نويسندگاني چيره‌دست كه بركت امروز ادبيات پارسي به شمار مي‌روند. آثار برخي از آنان نظير «محمدكاظم كاظمي» حتي به كتاب‌‌هاي درسي ما راه يافته، حيرتا كه اين بزرگواران هر روز در معرض اخراج از ايران و سختي‌ها و فشارهاي مربوط به اقامت هستند. با كمال تأسف بسياري از آنان را كه سرمايه‌‌هاي ادب فارسي بودند، ما رانديم، اما ممالك اروپايي با سلام و صلوات آغوش بر آنها گشودند.

استاد قنبرعلي تابش يكي از همين شمار است. او صاحب چندين مجموعه شعر و آثاري متعدد در ادبيات فارسي است. ساكن قم است و دانشجوي دكترا در حالي كه يك ترم در مقطع دكترا را به پايان رسانده، ناگهان او را صدا كرده‌اند و پس از قريب سه دهه زندگي در ايران اسلامي بي‌هيچ توضيحي خواسته‌اند از ايران برود. خودش نقل مي‌كند يكي از مديران مربوطه صدايش كرده و گفته؛ برو كمي به كشور خودت خدمت كن! ... استاد تابش مي‌گويد؛ پاسخ دادم، من يك ترم و اندي تا رساله دكترا دارم. يك ترم را هم خوانده‌ام. بگذاريد يك ترم ديگر را هم بخوانم، قول مي‌دهم براي رساله و مطالعات آن برگردم به كشورم و بعد از اخذ دكترا هم اگر اجازه اقامت نداديد بروم. اما الان كجا بروم؟ تمام مراكز آموزشي افغانستان برخلاف ما كه تعطيلات تابستاني داريم، تعطيلاتشان زمستاني است. در آنجا همه دانشگاه‌ها تعطيلند. رفتن من چه سودي دارد؟ چرا بايد بروم؟ درس نيمه‌تمام چه مي‌شود؟ و ...

قنبرعلي تابش در شمار شاعراني است كه بارها در جلسه شاعران با رهبر انقلاب حضور داشته و شعر خواني كرده و شعرهايش نيز مورد توجه ايشان قرار گرفته. ده‌ها شعر براي انقلاب و دفاع مقدس و امام(ره) و ... دار. چرا بايد با چنين شاعر بزرگ و باورمندي به انقلاب اسلامي چنين رفتاري بشود. دوستان شاعر از جمله عليرضا قروه، استاد علي معلم دامغاني، يوسف‌علي ميرشكاك و ... ده‌ها تن ديگر از شاعران و بزرگان ادبيات انقلاب توماري را امضا كردند تا از اين رفتار عجيب در حق اين شاعر افغانستاني پيشگيري كنند.

به آقاي حداد عادل هم كه استاد تابش را به خوبي مي‌شناسد گفته شد، ولي تا هنوز اتفاقي نيفتاده، بديهي است او با توجه به درجات علمي و آثاري كه دارد به سادگي مي‌تواند نظير ده‌ها شاعر ديگر افغانستان كه به اروپا و امريكا رفتند به آنجا برود. اما او مي‌گويد: من به ايران اسلامي عشق مي‌ورزم. هويت شعر من از اين انقلاب است. چرا بايد بروم؟... آقاي وزير محترم علوم! شما را به خدا كاري بكنيد و نگذاريد اين سرمايه‌ها به اين سادگي از دست بروند.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • گيرنده؛ وزير محترم آموزش عالی!
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.