موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
سازمان امور دانشجویان وزارت علوم:

پذیرش تحصیلی «قنبرعلی تابش» غیر‌قانونی بوده است

21 آبان 1392 20:08 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
پذیرش تحصیلی «قنبرعلی تابش» غیر‌قانونی بوده است
روابط عمومی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در واکنش به اظهارات «قنبرعلی تابش» شاعر و فعال فرهنگی افغان، مبنی بر ممانعت از تحصیل وی در ایران، اعلام کرد که وی بدون طی کردن مراحل اداری و قانونی اقدام به اخذ پذیرش در مقطع دکتری در دانشگاه علامه طباطبایی کرده و طی نشستی با کارشناسان وزارت علوم لزوم بازگشت خود به کشورش را به صورت کتبی اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ماجرای ممانعت وزارت علوم تحقیقات و فناوری از تحصیل «قنبر‌علی تابش» شاعر و فعال فرهنگی مهاجر افغان که به گفته خودش پس از یک ترم تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه علامه طباطبایی برای او اتفاق افتاده است، با توضیحات روابط عمومی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم به خبرنگار مهر مبنی بر نادرست بودن اظهارات وی، ابعاد تازه‌ای گرفت.

تابش روز گذشته در گفتگو با برخی رسانه‌ها مدعی شده بود که یک ترم در دانشگاه علامه طباطبایی با هزینه شخصی تحصیل کرده و تابستان امسال پس از مراجعت از افغانستان، از سوی دفتر این دانشگاه به وی نامه‌ای ابلاغ شده مبنی بر اینکه وی دیگر مجاز به ادامه تحصیل نیست.

به گفته تابش در این نامه عنوان شده بود که طبق تشخیص مراجع ذیصلاح وی ملزم به اخذ خروج قطعی از کشور است و دیگر مجاز به تحصیل نیست و باید هر چه سریعتر نسبت به لغو پذیرشش در دانشگاه اقدام کرده و از ایران خارج شود.

این اظهارات در روزهای گذشته با واکنش‌های متفاوتی از سوی فعالان فرهنگی کشور روبرو شد و حتی در مواردی نیز عنوان شد که جمعی از شاعران به دفتر مقام معظم رهبری نامه نوشته‌اند که در نهایت منجر به احضار تابش به دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و ارائه توضیح در مورد وضعیت وی شد. اما با این حال در نهایت به این شاعر افغان اعلام شده که برای دو سال باید ایران را ترک کند.

پیگیری خبرنگار مهر از دفتر مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در نهایت منجر به پاسخ‌گویی روابط عمومی این سازمان شد. در این پاسخ که به صورت اختصاصی در اختیار خبرنگار مهر قرار داده شده، آمده است:

«در خصوص جناب قنبرعلی تابش و موضوع ممناعت از تحصیل وی به اطلاع می‌رساند آقای تابش بدون طی کردن مراحل اداری و قانونی اقدام به اخذ پذیرش در مقطع دکتری در دانشگاه علامه طباطبایی کرده است. مزید اطلاع اینکه پذیرش اتباع خارجی در دانشگاه‌های ایران مستلزم طی کردن فرآیندی است که باید منجر به صدور مجوز از سوی سازمان امور دانشجویان ایران شود و این مجوز در مورد شخص آقای تابش برای تحصیل در مقطع دکتری طی نشده است. ضمن اینکه نظر مراجع ذی‌صلاح برای تحصیل در ایران باید از سوی سازمان دانشجویان ایران اخذ شود.

آقای تابش در مدت 27 سال حاضر در ایران، طی نظر مراجع آموزش و بورسیه ایران تحصیل کرده است و علی‌رغم اظهارت خود مبنی بر تحصیل در حوزه‌های علمیه ایران تاکنون هیچ اقدامی مبنی بر پاسخ به حسن نظر ایران نداشته و تنها سفرهایی به خارج از کشور در جهت تامین منافع خود کرده است. این موضوع به قدری دارای اهمیت است که ایشان طی نشستی با کارشناسان وزارت علوم، لزوم بازگشت خود به کشورش را به صورت کتبی اعلام داشته است تا زمینه‌ای برای خدمت به مردم مظلوم افغانستان فراهم آورد. بدیهی است که زمینه تحصیل برای وی در مقطع دکتری در سال‌های آینده فراهم خواهد شد.

برخی از موارد مطرح در اظهارات وی قابل تامل می‌باشد که روابط عمومی سازمان امور دانشجویان الزامی به پاسخگویی در این باره ندارد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که تابش به همراه خانواده خود طی 27 سال در جمهوری اسلامی ایران حضور داشته و برخوردار از شرایط خوب و مناسب بوده است شرایطی که شاید برای بسیاری از ایرانیان فراهم نشده باشد. شایسته است اتباع غیرایرانی مقیم در جمهوری اسلامی ایران رفتار برادرانه و متعهدانه‌ای ارائه دهند».


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • پذیرش تحصیلی «قنبرعلی تابش» غیر‌قانونی بوده است
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.